شهردار ابادان ماندنی شد ولی...
هنوز هم سایه مجادلات هفته های اخیر در شورا و شهرداری آبادان که به فضای بیرون از این دو نهاد شهری هم کشیده شده بر سر آبادان سنگینی می کند. یک اتفاق ساده یعنی استعفای شهردار بدلیل کاندیداتوری در انتخابات به یک موضوع مورد اختلاف در مدیریت شهری آبادان تبدیل شد و ...
کد خبر: ۵۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 29 June 2015
در هفته های اخیر ماجرای استعفای شهردار آبادان برای کاندیداتوری در دهمین دوره انتخابات مجلس به یکی از سوژه های خبری رسانه های خوزستان تبدیل شد.

محمودرضا شیرازی که از حدود5 سال قبل با انتخاب شورای سوم شهر آبادان بعنوان شهردار این شهر انتخاب شد با آغاز بکار شورای چهارم در سمت خود ابقا شد.

حضور 5ساله وی در شهرداری آبادان در او این انگیزه را ایجاد کرد که شانس خود را در رقابت های انتخاباتی آبادان هم بیازماید و مشاورانش وی را در این زمینه ترغیب کردند.

در اواخر سال گذشته که وزیر کشور از مهلت یکم اسفندماه برای مدیران وزارت کشوری خبر داده بود شایعه استعفای شیرازی نیز به گوش می رسید با این وجود او در شهرداری ماند ضمن آنکه وزارت کشور هم اعلام نمود این دستور وزیر کشور شامل حال شهرداران نمی شود.

پس از آنکه وزارت کشور در دومین اطلاعیه انتخاباتی خود، 28 خرداد و سپس 3 تیرماه را آخرین مهلت استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات اعلام کرد شیرازی در نامه به رئیس شورای شهر ابادان، استعفای خود را اعلام کرد.

با این وجود برخی از اعضای شورا از همان ابتدا از مخالفت خود با بررسی استعفای شهردار بدلیل آنچه عدم پاسخگویی به ابهامات مالی شهرداری عنوان می کردند خبر دادند. موضوعی که فرمانداری آبادان در یک مصاحبه رسانه ای به آن اشاره کرده بود.

با این وجود شیرازی این مطلب را رد می کند و می گوید: استعفای خود را در ۱۹ خرداد ماه به شورای شهر ارائه نمودم، سه روز پس از ارائه استعفا رئیس شورای شهر از بنده برای پاره ای توضیحات در خصوص برخی ابهامات که مسائل مالی نیز جزیی از این ابهامات بود، برای شرکت در جلسه رسمی و غیر علنی شورا دعوت کرد.

وی گفت: پیش از رفتن به جلسه تمام ریز حسابهای مالی و عمرانی شهرداری اعم از  آلایندگی و ارزش افزوده را در قالب گزارشات مستند تهیه و در اختیار اعضا قرار گرفت.

وی یادآور شد: با حضور در شورا به تمام سوالات با ارائه ادله و مستندات پاسخ دادم، در نحوه برخی پرداختها که البته قانونی هم بودند ایراداتی وارد شد اما در نهایت توضیحات با تقدیر اعضاء همراه بود.

شهردار آبادان گفت: با اطمینان از عدم وجود ابهامات مالی در حسابهای شهرداری از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات خواستار اعزام نمایندگان خود برای بررسی حسابهای عمرانی و مالی شهرداری هستم.

شیرازی معتقد است: مخالفت و عدم حضور شش عضو شورا در جلسه بررسی استعفاء بنده چه در صحن شورا و چه در فرمانداری بر سر ابهامات مالی نبوده بلکه عدم توافق آنها بر سر انتخاب سرپرست شهرداری باعث این مسئله شد.

وی اظهار داشت: این سناریویی بود که هدفش عدم حضور اعضاء در جلسه بررسی استعفا بود.

از طرفی گفته می شود برخی از مخالفان و رقبای شیرازی نیز در عدم بررسی و پذیرش استعفای وی دخیل بودند تا جلوی ورود وی به رقابت های انتخاباتی را بگیرند. برخی ها از دو نماینده آبادان در مجلس هم نام می برند اما جواد سعدون‌ زاده یکی از نمایندگان آبادان در مجلس می گوید: موضوع استعفای شهردار آبادان و موضع‌گیری اعضای موافق و مخالف وی در شورای اسلامی این شهر، موضوعی درون شورایی و درون گفتمانی است که تحت هیچ عنوان با کانون‌های سیاسی شهر، کانون‌های فراقانونی و همچنین گروه‌های فشاری که همیشه دوست دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، مرتبط نمی‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این یک جدال دوستانه و برادرانه و همچنین مبتنی بر دغدغه‌های انقلابی و احساس وظیفه به‌منظور صیانت از حقوق مردم است به همین دلیل چنانچه شورای اسلامی شهر آبادان یا هیئت‌رئیسه آن شورا، موضع‌گیری یا دیدگاه‌هایی را در اجرای روند استعفا از خود نشان داد به‌طور حتم بر اساس احساس مسئولیتی که به‌حکم قانون و آئین‌نامه‌های داخلی شورا بر دوش آنها قرار دارد، عمل کردند.

سعدون ‌زاده در گفتگوی خود با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه دخالت افراد سیاسی ساخته و پرداخته ذهن برخی افراد فرصت‌طلب بوده است، عنوان کرد: دخالت افراد سیاسی‌کار یا افرادی که به خاطر تعلقات ویژه خود به برخی از افراد قصد داشتند چهره تخصصی و کارشناسانه شورا را به چالش بکشانند و همچنین با نسبت‌های ناروا به برخی از اعضای شورا درصدد ایجاد یک جو نامطلوب و بدبینانه در سطح شهر بودند از نظر ما کاملاً مردود است؛ حتی بسیاری از افرادی که این موضوع را واقع‌بینانه دنبال می‌کنند می‌دانند این شایعه‌پراکنی‌ها و تنش‌آفرینی‌ها به دور از واقعیت است.

او البته سخنانی هم گفت که نشان می دهد منتقد وضع موجود در شهرداری آبادان است. بگفته وی بر اساس مدیریتی که در شهرداری آبادان اعمال می‌شود، متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که این سازمان را تبدیل به یک میدان سیاسی کرده که متأسفانه از رسالت و از وظایف اصلی خویش فاصله زیادی گرفت.

شیرازی اما این موضوع را رد می کند و معتقد است عملکرد شهرداری آبادان مورد رضایت شهروندان آبادانی است و او و همکارانش به وظایف عمرانی و خدماتی شهرداری پرداخته اند.

حالا هنوز هم سایه مجادلات هفته های اخیر در شورا و شهرداری آبادان که به فضای بیرون از این دو نهاد شهری هم کشیده شده بر سر آبادان سنگینی می کند. یک اتفاق ساده یعنی استعفای شهردار بدلیل کاندیداتوری در انتخابات به یک موضوع مورد اختلاف در مدیریت شهری آبادان تبدیل شد و علیرغم همه تلاش های شهردار و فرماندار این شهر برای تشکیل جلسه شورا ی شهر و بررسی استعفای شهردار این امکان میسر نشد و شیرازی در شهرداری ماند. از طرفی این نگرانی ایجاد شده است که پایان این ماجرای جنجالی استعفا، به آغاز یک رقابت منفی در آبادان و بویژه در حوزه مدیریت شهری تبدیل شود.

به نظر می رسد انتظار شهروندان آبادانی پایان دادن به این اختلافات و مجادلات و بازگشت شرایط عادی در ارتباط شهرداری و شورای این شهر هستند تا روند خدمات رسانی به شهروندان در سایه اختلافات و بگومگوها مختل نشود.

 اینک شورای شهر و شهردار آبادان می بایست همه هم و غم خود را برای رفع مشکلات شهروندان، جلب رضایت آنها و توسعه عمرانی این شهر که زمانی بعنوان عروس شهرهای ایران شناخته می شد صرف کنند. بازیگران بیرون مدیریت شهری نیز می بایست این نکته غافل نشوند که دامن زدن به ماجرای اخیر باعث تنش آلود شدن فضا و غفلت از خدمت رسانی به مردم خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار