مدیر امور آب شمال غرب خوزستان عنوان کرد:
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان گفت: احیا و تمدید مجدد مجوز چاه‌های خشکسالی درون شبکه‌های آبیاری راه برون رفت از بحران کم‌آبی کشاورزی دزفول است.
کد خبر: ۵۴۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 27 December 2017

سید محمد سجادیان عصر امروز چهارشنبه در جلسه حفاظت منابع آب دزفول اظهار کرد: در سال ۸۷ به واسطه خشکسالی که رخ داد، مجوز یک هزار و ۲۸۴ حلقه چاه موقت خشکسالی اخذ شد که از این میزان تعداد ۶۱۰ چاه درون شبکه‌های آبیاری بهره‌برداری شد.

وی افزود: این چاه‌ها از سال ۸۷ تاکنون در حوزه شبکه‌های آبیاری در بخش آبیاری زمین‌های زراعی و باغات، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

رئیس امور آب شمال غرب خوزستان ادامه داد: این چاه‌ها به دلیل خشکسالی در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود که تا پایان سال ۹۲ به صورت قانونی مورد استفاده قرار گرفتند اما از آنجایی که این چاه‌ها صرفاً برای مقابله با خشکسالی و به طور موقت ایجاد شده بودند بنا به دستور مدیرعامل سازمان آب و برق، مجوز آنها از ابتدای سال ۹۳ تمدید نشد.

سجادیان با بیان اینکه این چاه‌ها بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوزه شبکه‌های آبیاری را تأمین آب می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه این ۶۱۰ چاه موقت خشکسالی می‌توانند کمک قابل‌توجهی برای عبور از بحران کم‌آبی که گریبان ما را گرفته، باشند در تلاش هستیم تا تمدید مجوز این چاه‌ها را به صورت مجدد دریافت کرده و آنها را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی افزود: در هفته آینده جلسه‌ای با شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق استان خواهیم داشت تا با ارائه توجیهات و بیان راهکارهای مقابله با این بحران کم‌آبی، بتوانیم مجوز احیای مجدد این چاه‌ها را دریافت کنیم.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: عمده معیشت و اقتصاد شمال خوزستان و به ویژه دزفول از بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی و اسفبار کشاورزی در حوزه شبکه‌های آبیاری دز گفت: در برخی موارد تعدادی از مزارع یک ماه است که هنوز آبیاری نکرده‌اند و وضعیت به هیچ عنوان مطلوب نیست.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به وضعیت کم‌آبی رودخانه دز افزود: مردم این امر را ناشی از مدیریت ضعیف متولیان تلقی می‌کنند؛ بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود چرا که ما در چند سال اخیر با خشکسالی مواجه بوده‌ایم اما به این شدت نبوده است.

زارعی بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب در شهرستان تأکید کرد.

وی، میزان زمین‌های زراعی در محدوده شبکه‌های آبیاری را ۱۲۰ هزار هکتار برشمرد و گفت: کشاورزان از منابع آبی به درستی استفاده می‌کنند؛ بنابراین ما مدیران باید مساعدت داشته باشیم.

زارعی در ادامه با تأکید بر اینکه چاه‌های موقت خشکسالی باید حتماً احیا شوند، خواستار مساعدت متولیان و همکاری امور آب شمال غرب برای تمدید مجدد مجوز این چاه‌ها برای تأمین آب مورد نیاز اراضی موجود در حوزه شبکه‌های آبیاری شد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار