کد خبر: ۵۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳ 29 June 2015
یک متخصص تغذیه گفت: فشارخونی‌های خفیف تا متوسط برای روزه گرفتن با پزشک مشورت کنند.
زهرا میرمحمدی اظهار کرد: با وجود اینکه روزه از دستورات شرعی و دینی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد اما روزه گرفتن برای برخی بیماران از جمله برخی بیماران دیابتی، بیماران قلبی و فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که دچار گرفتگی رگ‌های قلبی هستند و دارو مصرف می‌کنند، از آنجا که عدم مصرف دارو زندگی آنها را به خطر می‌اندازد، نباید روزه بگیرند، بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به توصیه‌های پزشک معالج خود دقیقا عمل کنند.
میرمحمدی افزود: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان با تابستان مصادف شده است و نیز طولانی بودن مدت زمان روزه‌داری، خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سبزی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده (جوجه کباب، ماهی سرخ شده و ...) می‌تواند موجب افزایش تشنگی شود.
میرمحمدی با بیان اینکه مصرف یک عدد لیموترش تازه در سحر می‌تواند در کاهش تشنگی موثر باشد، اضافه کرد: از مصرف غذاهای پرادویه و پرنمک از قبیل سوسیس، کالباس، فلافل، ماهی دودی، خیارشور و ترشیجات نیز باید خودداری شود.
وی مصرف مناسب مایعات در فاصله بین افطار تا سحر را برای کاهش عوارض تشنگی در طول روز ضروری دانست و افزود: بهترین نوشیدنی آب است و بعد از آن مایعات دیگر مانند چای کم رنگ، دوغ کم نمک، آب میوه‌ها (ترجیحاً آب میوه طبیعی) و آب صیفی‌جات توصیه می‌شود.
این کارشناس تغذیه در خصوص رفع یبوست نیز گفت: مصرف آب، سبزیجات (مخصوصاً کاهو) و میوه در فاصله افطار در سحر علاوه بر تامین آب بدن، موجب به تولید میزان کافی فیبر برای جلوگیری از یبوست و سایر عوارض گوارشی می‌شود.
این کارشناس تغذیه  در ادامه گفت: شروع افطار و باز کردن روزه باید با مایعات گرم و ولرم مانند چای کم رنگ، شیر گرم، آب گرم یا گلاب نبات گرم به همراه چند عدد خرما (که موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود)، کشمش یا توت باشد به این ترتیب نیاز شدید به مواد قندی برطرف می‌شود و از سردرد و سایر عوارض جلوگیری شده و بدن آمادگی بیشتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر پیدا خواهد کرد.
میرمحمدی یادآورشد: یک تا دوساعت بعد از افطار غذاهای سبک مانند سوپ رقیق، آش‌های کم چرب (مثلا آش دوغ)، خوراک لوبیا و عدسی (به همراه آویشن و کمی فلفل سیاه) خوراک سبزیجات همراه با کمی نان (ترجیحاً نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک) به همراه ماست و خیار یا دوغ و سالاد توصیه می‌شود.
این کارشناس تغذیه افزود: بیماران دیابتی نوع دو با مشاوره پزشک معالج و یک متخصص تغذیه مجاز به گرفتن روزه هستند و باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند
وی در خصوص افراد مبتلا به فشار خون نیز گفت: افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط می‌توانند روزه بگیرند و روزه‌داری به کاهش فشارخون آنان کمک می‌کند اما باید با پزشک معالج برای داروهای مصرفی‌شان مشورت کنند و برای افراد با فشارخون بالا و کنترل نشده روزه توصیه نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار