تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری گفت: شب یلدا بر پایه هم‌نشینی و همراهی استوار است.
کد خبر: ۵۴۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 21 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- عباس قنبری با اشاره به اینکه شب يلدا طولانی‌ترين شب سال است، اظهار کرد: حضور بزرگسالان و كهنسالان در این شب نوعي بركت است که با خوردن انواع خوراکی‌ها شامل بادام، گردو، گندم برشته، میوه‌های خشک‌شده و کشمش به شب نشینی و دور همی می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه آئین شب یلدا مربوط به حوزه فرهنگ و ادبیات است، افزود: از دیدگاه مردم قدیم، شب چله شب روشنایی و غلبه بر تاریکی، تیرگی و شب زایش خورشید است که با نشستن در کنار کرسی هندوانه، انار و لبو می‌خورند و داستان‌ها، قصه‌ها و خاطره‌ها توسط بزرگترها مرور و بازگو می‌شود.
قنبری گفت: بزرگترها شب چله را به عنوان جشن ملی ایرانیان و آئین شکرگذاری از خدا می‌دانند زیرا در این شب ناراحتی‌ها و کدورت‌ها برطرف شده و به دور هم نشینی و خوش‌گذارانی می‌پردازند.
وی تأکید کرد: جشن شب چله همانند بسياری از آيين‌های ايرانی ريشه در رويدادی كيهانی دارد که از آن با عنوان انقلاب زمستانی یاد می‌شود.
قنبری با اشاره به آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری در شب يلدا، تصريح كرد: در بین بختیاری ها نیز شب چله با کنار هم نشستن اعضای خانواده و خوردن میوه و آجیل و شیرینی و شاهنامه و حافظ خوانی از زمره آیین‌هایی است که پاس داشته می‌شود.
وی تفال به ديوان حافظ را از دیگر آئین‌های شب يلدا عنوان كرد و گفت: مردم در شب يلدا، ديوان اشعار لسان‌الغيب را با نيت بهروزی و شادكامی می‌گشايند و ساعات خوبی را با پوشيدن لباس‌های نو و خواندن دعا و شعر پاس داشته که از این شب به عنوان یک زایش جدید توجه می‌کنند و در این شب فرصت را مغتنم شمرده و به کودکان تازه متولد شده هدیه می‌دهند.
قنبری گفت: برخی از افراد در این شب بسیار مهم و یادآوری روزهای گذشته با انجام بازی‌ها و سرگرمی‌هایی از جمله چیستان، ضرب‌المثل، یه قل دو قل و گل یا پوچ شب را با خوشی در کنار یکدیگر سپری می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه امکانات تفریحی و رسانه‌های جمعی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: امروزه در این شب استفاده از فضای مجازی به منظور توسعه بخشیدن به آئین‌های گذشته و تبریک گفتن‌ها بوده که با این حال و با توجه به اینکه فضای مجازی یک فرصت است از آن به عنوان یک هم‌نشینی عمومی استفاده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار