معاون علمی رییس جمهور
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر اصلاح دیدگاه های غلط در حوزه آموزش عالی و پژوهشی گفت: نیروی انسانی محور اصلی اقتصاد دانش بنیان است.
کد خبر: ۵۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 27 June 2015
به گزارش تابناک ایلام  سورنا ستاری روز شنبه در نشست علمی و پژوهشی دانشگاه ایلام اظهار کرد: متکی بودن به اقتصاد نفتی باعث ایجاد تفکرات و مفاهیم غلطی در حوزه پژوهشی و آموزش عالی شده است.

وی با انتقاد از نگاه دولتی در حوزه پژوهشی افزود: اصل و محور پژوهش تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی و دانشگاهی نیست بلکه فرد، دانش، ایده و خلاقیت اصل و محور پژوهش هستند.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان در خصوص عامل انسانی صحبت می کنیم که با خلاقیت، ایده، نوآوری و اراده بتواند کارآفرینی کرده و استقلال و ارزش افزوده ایجاد کند.

ستاری کلید اقتصاد دانش بنیان را در در آمدزا بودن پژوهش و برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی اعلام کرد و یادآور شد: باید نوع تفکرات در حوزه پژوهش تغییر کرده و از پژوهش دولتی به سمت درآمدزا بودن حرکت کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در اقتصاد دانش بنیان راجع به پژوهشی صحبت می کنیم که صاحب و مشتری دارد و درصدی از درآمد دانشگاه ها از محل آن تامین می شود.

ستاری با اشاره با اینکه پایه تفکر غلط در بحث پژوهش و آموزش عالی اقتصاد نفتی است، اضافه کرد: اقتصاد نفتی با آدم خلاق و نوآور نیاز ندارد.

وی گفت: دانشگاه های ما قرار است دانشجویانی را تربیت کنند که باعث تحول اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی در کشور شوند نه اینکه به چشم تهدید برای نظام به آنها نگاه کنیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در بخش آموزش عالی صرف تربیت دانشجویانی شده که چشم انتظار استخدام دولتی هستند، خاطر نشان کرد: در این سیستم آموزشی در عمل دنبال مدرک دست مردم دادن رفته ایم که این رویه باید بطور کامل تغییر کند.

ستاری افزود: اقتصاد دانش بنیان باید با کمک همه دستگاه ها شکل گیرد و این زمینه در همه حوزه ها باید اتفاقات جدیدی بیفتد.

وی ادامه داد: موضوع درآمدزایی، اشتغال، کارآفرینی از طریق پژوهش یک اصل است و مدل های موفقی نیز در این زمینه وجود دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: مشکلات استان ها باید توسط خود مردم و با کمک دانشگاه های حل شود و این معضلات در تهران حل شدنی نیست.

ستاری افزود: هر مشکل مقدمه یک تجارت، کسب و کار و اشنتغال است و باید مزیت های سرزمینی تجاری سازی شوند.

وی اضافه کرد: ایده ال ها با تلاش و نوآوری افراد قابل تحقق هستند و فکر، دانش و فناوری با پول خریدنی نیست و با بودجه دولت نیز ایده و فناوری شکل نخواهد گرفت.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: بودجه های معاونت علمی ریاست جمهوری به ساختمان سازی تعلق نمی گیرد بلکه برای توسعه فناوری و تقویت مراکز رشد اختصاص پیدا می کنند.

ستاری از آمادگی این معاونت برای کمک به راه اندازی و تقویت صندوق پژوهش و فناوری در استان ها خبر داد و گفت: هیچ سیستم مالیاتی حق دریافت عوارض از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فن آور را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های استان ایلام پرداخت و اظهار کرد: این استان مظهر ایستادگی، مقاومت است ولی محرومیت مردمان این دیار را رنج می دهد و رفع مشکلات این استان نیازمند نگاه ویژه تری است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ابتدای این نشست از نمایشگاه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی استان ایلام نیز بازدید کرد.

در این نمایشگاه 28 واحد فناوری مرکز رشد دانتشگاه ایلام و 18 پارک علم و فناوری محصولات خود را در زمینه های صنعت، کشاورزی، برق و الکترونیک و ای تی سی در معرض دید عموم قرار داده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور روز شنبه بمنظور بازدید از مراکز علم و فناوری و دیدار و گفت وگو با روسای مراکز علمی و دانشگاهی به استان ایلام سفر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار