رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اصفهان خبر داد:
تابناک: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: بررسی پرونده انفجار در پارک بزرگ سپاهانشهر در دستور کار ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 26 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، ابراهیم مهرانفر ظهر پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و هفته قوه قضاییه با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه نیروهای مسلح هر کشور حفظ امنیت است، اظهار داشت: نیروهای مسلح باید به دور از آلودگی و کوچکترین جرمی فعالیت داشته باشند و فلسفه ایجاد سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز ارتقای سلامت در این نیروها است.

وی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح تنها مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات نیروهای مسلح است، افزود: بر این اساس این سازمان موظف است به جرایم حین خدمت نیروهای مسلح شامل کارکنان ارتش، سپاه و کارکنان وابسته، بسیج، وزارت اطلاعات، جرایم اسرای بیگانه، جرایم محصلان مراکز آموزشی نیروهای مسلح و جرایم بسیجیان رسیدگی کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه رهایی از خدمت و یا بازنشستگی موجب رسیدگی نکردن به جرایم حین خدمت کارکنان نیروهای مسلح نیست، ادامه داد: در این راستا کشف جرم و تعقیب مجرمین، محاکمه، صدور و اجرای حکم و رسیدگی به شکایت از نیروهای مسلح از جمله وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

جهل به قانون اصلی‌ترین دلیل وقوع جرم در نیروهای مسلح

وی جهل به قانون را اصلی‌ترین دلیل وقوع جرم در نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: از این رو ارایه آموزش‌های مورد نیاز به کارکنان نیروی انتظامی در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان به منظور ایجاد عوامل پیشگیرانه صورت می‌گیرد.

مهرانفر با اشاره به تدوین برنامه ۵ ساله برای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح نیز ابراز داشت: در حال حاضر اجرای برنامه چهارم در دستور کار است که مبنای آن بر اساس بررسی موانع عملیاتی نشدن برخی از راهکارهای تولیدی، برنامه‌ریزی شده است.

بررسی جرم نوین فرار از خدمت در دستور کار است

وی با بیان اینکه در سال گذشته بررسی روش‌های مقابله با ضرب و جرح در نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: در سال جاری نیز بررسی جرم نوین فرار از خدمت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان ادامه داد: بر این اساس تمام عوامل درونی و برونی وقوع جرم فرار، در بین نیروهای مسلح مورد بررسی قرار میگیرد و روش‌های علمی و کاربردی برای پیشگیری از وقوع این نوع جرم ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به آموزش ۱۲۰ هزار نفر ساعت به نیروهای مسلح استان اصفهان در سال ۹۳ ابراز داشت: این تعداد نفر در ۷۶۲ دوره آموزشی از ۱۷۸ یگان نظامی و انتظامی استان اصفهان بودند.

مهرانفر با اشاره به آموزش ۲۶ هزار نفر آموزش در سه ماهه نخست سال جاری نیز گفت: بر اساس آمار مقایسه‌ای میزان آموزش‌های ارائه شده در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه زمان دادرسی به پرونده نیروهای مسلح بسیار کوتاه است، ادامه داد: از این رو پرونده‌های زندانی دار، بین ۱.۸ تا ۱۵ روز به طول می‌انجامد و زمان رسیدگی به پرونده‌های فرار از خدمت کمتر از دو روز به نتیجه می‌رسد.

تکرار جرم در نیروهای مسلح بسیار کم است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با تاکید بر اینکه در نیروهای مسلح تکرار جرم بسیار کم است، افزود: در این راستا فعالیت‌‌های فرهنگی و آموزشی صورت گرفته نقش بسزایی را دارد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ شیوه نامه جدید عملکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح ابراز داشت: از این رو باید توجه داشت که سازمان قضایی نیروهای مسلح تا اول تیر ماه سال گذشته از قوانین سال ۱۲۹۱ استفاده می کرده و از این رو از اول تیر ماه سال جاری قانون جدید این سازمان ابلاغ شده است.

ایجاد دادگاه تجدید نظر در سازمان قضایی نیروهای مسلح

مهرانفر ادامه داد: در قانون جدید نیروهای مسلح ایجاد دادگاه تجدید نظر پیش‌بینی شده است و از این رو علاوه بر دادگاه نظام یک و دو دادگاه تجدید نظر نیز داریم.

وی با بیان اینکه فرار از خدمت بیشترین جرایم نیروهای مسلح استان اصفهان را به خود اختصاص داده است، افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر سربازی حین خدمت بیش از ۱۵ روز غیبت داشته باشد به عنوان مجرم شناسایی می‌شود و از این رو در مرحله اول چنانچه به صورت خود معرف به خدمت بازگردد فقط مشمول پرداخت جریمه مالی می‌شود و در صورت تکرار بین یک ماه تا ۳ سال حبس برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان بررسی و رسیدگی به پرونده کشاورزان شرق اصفهان را از جمله مهم‌ترین پرونده‌‌های رسیدگی شده در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حکم قطعی این پرونده صادر شده است که در نهایت نیروی انتظامی محکوم به پرداخت دیه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به ۱۲۸ کشاورز شرق اصفهان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱.۵ میلیارد تومان از این میزان خسارت به حساب سازمان قضایی نیروهای مسلح واریز شده است.

جرم سازمان یافته در نیروهای مسلح استان وجود ندارد

مهرانفر با بیان اینکه جرایم مالی نیروهای مسلح استان اصفهان دامنه گسترده‌ای ندارد، ابراز داشت: از این رو باید توجه داشته باشیم که جرایم سازمان یافته در نیروهای مسلح استان اصفهان وجود ندارد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان ابراز داشت: با توجه به آخرین چارت اداری تعریف شده برای سازمان در حال حاضر ۵۰ درصد از چارت اداری و قضایی این سازمان خالی است و نیازمند نیروی انسانی هستیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به کاهش ۵.۲ درصدی ورود پرونده‌ها به سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در سال ۹۳ افزود: در سه ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵.۷ درصدی ورودی پرونده‌ها به دادسراهای نظامی استان اصفهان روبرو بودیم.

استفاده از تلفن همراه هوشمند برای کارکنان نیروهای مسلح جرم نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص نتایج به دست آمده از بررسی پرونده انفجار در پارک بزرگ سپاهان‌شهر نیز بیان داشت: این پرونده با دقت و سرعت در حال بررسی است و بازپرس پرونده در حال انجام تحقیقات تخصصی است و از این رو در آینده‌ای نزدیک نتیجه این پرونده نیز اعلام خواهد شد.

وی در خصوص اختیار عمل کارکنان نیروهای مسلح برای استفاده از تلفن همراه هوشمند نیز گفت: به منظور حفظ امنیت و اطلاعات هر یگانی دستور داده شده است که در محل کار از این گوشی‌ها استفاده نشود ولی استفاده از این ابزار در قانون جرم تلقی نشده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار