مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: برای عملیاتی کردن طرح های ارائه شده در پایتخت کتاب اهواز اعلام آمادگی می کنیم.
کد خبر: ۵۲۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 24 November 2017
به گزارش تابناک خوزستان، مدیرکل ارشاد خوزستان به مناسبت دوم آذر (روز کتابگردی) همراه با شاعران، نویسندگان، ناشران و خبرنگاران در قالب تور یک روزه کتابگردی به بازدید از کتابفروشی های مجری طرح پاییزه (طرح تخفیف به خریداران کتاب های عمومی) پرداخت.

در سطح شهر اهواز کتابفروشی محام، رشد و شرق مجری طرح پاییزه (طرح ارائه تخفیف به خریداران کتاب های عمومی) هستند؛ این کتابفروشی ها در روز دوم آذر ماه به مناسبت روز کتابگردی تخفیف ۳۰ تا ۳۵ درصدی را به خریداران کتب عمومی اختصاص می دهند.

بر اساس این طرح در سایر روزهای آذر ماه نیز تخفیف ۲۵ درصدی برای خریداران کتاب های عمومی لحاظ می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حاشیه این تور کتابگردی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز پنج شنبه با همراهی تعدادی از نویسندگان، شاعران و ناشران مطرح استان خوزستان همزمان با دوم آذر به مناسبت روز کتابگردی در کشور که طرح بسیار جامع و خلاقانه ای است، از سه کتابفروشی مطرح اهواز و مجری طرح پاییزه (طرح تخفیف به خریداران کتاب های عمومی) بازدید کردیم.



محمد جوروند با تأکید بر حمایت جدی تر از ناشران و کتابفروشی ها به صورت مستمر ادامه داد: ناشران نیز امروز در این بازدید کنار ما بودند؛ خیلی علاقمند هستیم تا کتابفروشی های استان خوزستان کتب ناشران این استان را در فروشگاه های خود عرضه کنند.

پرداخت تسهیلات۳ میلیارد ریالی به کتابفروشی ها

وی بیان کرد: اینکه همه خواستار قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار هستند را امروز از نزدیک دیدیم؛ واقعا این توجه خانوارها به کتاب وجود داشت و استقبال خوب، تجمع بالا و طراوت خاصی در کتابفروشی ها مشاهده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به استمرار این بازدیدها تصریح کرد: برای کتابفروشی های علاقمند به توسعه فضای فروشگاهی تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریالی با کارمزد هشت درصد درنظر داریم.

جوروند با انتقاد از عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت ایجاد شده در پایتخت کتاب شدن اهواز بیان کرد: با انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب فرصتی برای این شهر و حتی استان فراهم شد که به خوبی از آن بهره نبردند؛ شهرهای دیگر با وجود اینکه در سطح جهانی پایتخت کتاب نشده بودند ولی طرح های بسیار خوبی ارائه و همچنان از برکات این طرح ها بهره مند هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از پایتختی کتاب در اهواز انقطاع صورت گرفت ولی امیدوار به تکرار چنین فرصت هایی برای این کلانشهر هستیم.

آمادگی برای اجرایی شدن طرح های پایتخت کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: برای عملیاتی کردن طرح های ارائه شده در پایتخت کتاب اهواز اعلام آمادگی می کنیم؛ هرچند فاصله گرفته شده و دیگر ارتباطی وجود ندارد ولی باز هم از تمام طرح های خوب در این زمینه استقبال می کنیم.

جوروند با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب خوزستان در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری یادآور شد: در این نمایشگاه به ناشران و نویسندگان بومی اهمیت ویژه داده شده و غرفه هایی نیز برای آنها درنظر می گیریم؛ امسال همچنین برای اولین بار به کتابفروشی ها هم غرفه می دهیم.

وی با اشاره به فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی کتاب در نمایشگاه سال گذشته عنوان کرد: این میزان فروش نسبت به نمایشگاه ماقبل خود دو برابر شده بود و چنین افزایشی قطعا نشان دهنده افزایش علاقمندی مردم به موضوع کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأکید کرد: کتابفروشی ها باید فروشگاه های خود را به کافه کتاب تبدیل کنند تا پاتوقی برای نقد کتاب هم ایجاد شود؛ آنها نباید به عرضه کتاب صرف اکتفا کنند.

تخفیف ۲۵ درصدی کتاب در سه کتابفروشی

جوروند در ارتباط با اجرای طرح پاییزه کتاب گفت: روز پنج شنبه همزمان با روز کتابگردی در سه کتابفروشی محام، رشد و شرق اهواز (مجریان طرح پاییزه) به خریداران کتب عمومی تخفیف ۳۰ تا ۳۵ درصدی ارائه می شود؛ این تخفیف در سایر روزهای آذر ماه ۲۵ درصد است.

وی در ارتباط با کتابفروشی بین الملل اهواز که تعطیل شده نیز بیان کرد: این کتابفروشی در میدان شهدا قدمتی بالای ۷۰ سال داشته و یک حس نوستالژیک برای همه مردم دارد؛ خودم همیشه هنگام عبور از این میدان بغض می کنم.

لزوم تبدیل کتابگردی به سنت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان گفت: با تمام وجود برای راه اندازی این کتابفروشی در اهواز حمایت های لازم را انجام و حتی تسهیلات توسعه ای پرداخت می کنیم.

شاعر برجسته خوزستانی نیز در حاشیه این تور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر حرکتی در راستای فرهنگ سازی ورود کتا به خانه ها و زندگی مردم، قطعا خوب و مثبت هست و به نظر من بهترین شکل این حرکت ها تداوم و تبدیل آنها به یک سنت است.

قاسم آهنین جان با ابراز امیدواری از مقطعی نبودن این تور کتابگردی ادامه داد: چنین حرکت هایی باید به سنت تبدیل شوند تا آثار آن در زندگی مردم قابل لمس باشد.

وی با اشاره به توانمندی های مدیرکل ارشاد و تحصیلات آکادمیک مرتبط وی عنوان کرد: هفته ای پنج بار به کتابفروشی های سطح شهر مراجعه می کنم ولی در هیچ شهری اینقدر علاقمندی مردم به کتاب را ندیدم؛ در اهواز مردم برای خرید کتاب صف کشیده و این مصداق عشق وعلاقه آنها به کتاب و کتابخوانی است.

شاعران خوزستان حرف اول کشور را می زنند

این شاعر برجسته خوزستان با اشاره به وجود خوانندگان حرفه ای در این استان بیان کرد: خرید کتب توسط مردم شهر اهواز در یک بخش خلاصه نمی شود و آنها از ادبیات، فلسفه، عرفان، دینی و سایر موضوعات استقبال خوبی دارند.

آهنین جان در ارتباط با نتیجه این تعامل و حضور کتاب در زندگی مردم جنوب گفت: این تعامل باعث شده تا نویسندگان بسیار تأثیرگذاری در سطح کشور و گاه در سطح جهان داشته باشیم که از آن جمله می توان به احمد محمود و یا مصطفی مستور (کتاب روی ماه خدا را ببوس وی بیش از ۱۰۰ بار تجدید چاپ شده است) اشاره کرد.

وی ادامه داد: شاعران خوزستانی نیز در تمام عرصه های این بخش جریان سازی داشته و طی ۵۰ سال اخیر حرف اول کشور را می زنند؛ قطعا چنین موفقیت هایی را می توان ناشی از تأثیرات کتاب در شهر و بر همشهریان دانست.

ضعف کتابخوانی در اهواز/ عضویت ۳۰ هزار نفر در کتابخانه ها

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان نیز در حاشیه این تور کتابگردی اظهار کرد: شهر اهواز را از لحاظ مصرف فرهنگی با شاخص های مختلف از جمله کتاب، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و موسیقی بررسی و متأسفانه حوزه خواندن ضعیف ترین مصرف فرهنگی در این شهر بود.

منصور کوهی رستمی افزود: باید تلاش کنیم تا شاخص کتابخوانی در سبد مصرف فرهنگی شهروندانی اهوازی افزایش و بهبود پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۲ کتابخانه عمومی در سطح شهر اهواز داریم که ۱۸ مورد آن نهادی و ۱۴ مورد نیز مشارکتی هستند؛ این کتابخانه ها حدود ۳۰ هزار عضو دارند.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به نتایج مثبت تور کتابگردی در اهواز بیان کرد: کتابفروشی ها و نهادهای دیگر می توانند در کنار کتابخانه های عمومی به افزایش سرانه کتابخوانی در اهواز کمک کنند؛ بنابراین باید آنها را نیز مورد حمایت قرار داده و در عین حال از پتانسیل های موجود در این نهادها بهره مند شویم.

کوهی رستمی با تأکید بر لزوم گسترش و توسعه فضای کتابفروشی های موجود در اهواز یادآور شد: در تلاش هستیم تا تفاهمنامه سه جانبه ای را بین کتابخانه های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کتابفروشی ها منعقد کنیم تا برای ارتقای شاخص های کتابخوانی در استان و اهواز تسهیلات ویژه ای از جمله تخفیف در خرید کتب را به اعضای کتابخانه های عمومی ارائه دهیم.













اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار