رئیس کل دادگستری استان خوزستان خبر داد
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: ‌بیش از 40 کارچاق‌کن و دلال که قصد داشتند با اقدامات سودجویانه خود به آبروی دستگاه قضایی خدشه وارد کنند، دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 24 June 2015
فرهاد افشارنیا ظهر امروز در همایش تجلیل از قضات و کارکنان نمونه دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اهواز، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف منشاء خیرات و برکات زیادی هستند و می‌توانند در کاهش اطاله دادرسی که دغدغه همیشگی دستگاه قضایی است، بسیار مؤثر باشند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به دعاوی شد و اظهار داشت: برخی از پرونده‌ها ظرفیت آن را دارند تا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی و به صلح و سازش ختم شوند، بنابراین دادگاه‌های بدوی می‌توانند ضمن نگهداری بدل از این پرونده‌ها، اصل آنها را برای رسیدگی به شوراهای حل اختلاف ارجاع دهند. با این اقدام شعب قضایی وقت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های مهم‌تر دارند.

افشارنیا همچنین خواستار توجه بیشتر در اتقان آرا شد و بیان داشت: تأکید ما بر تسریع در رسیدگی‌ها و کاهش اطاله دادرسی به معنای آن نیست که کیفیت را فدای کمیت کنیم و هرچه آرای قضایی با اتقان بیشتری صادر شود از حجم ورود پرونده به حوزه نظارت کاسته می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از سیستم مدیریت پرونده‌های قضایی  (cms)، نوشتن آرای قضایی به صورت کامل و روشن، تکریم ارباب رجوع و ثبت اطلاعات کامل پرونده در سیستم، از نکاتی بود که در این همایش مورد تأکید رئیس کل دادگستری استان خوزستان قرار گرفت.

مقام عالی قضایی در استان خوزستان گفت: هفته قوه قضائیه فرصت خوبی است تا ضمن ارائه خدمات صورت گرفته به دیگران، اقدامات یک سال گذشته خود را نیز ارزیابی و برای خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به مردم شریف استان برنامه ریزی کنیم.

افشارنیا افرادی در اطراف دستگاه قضایی وجود دارند که به دنبال انحراف پرونده از مسیر حقیقی آن هستند تا از این راه برای خود ثروت نامشروعی به دست آورند.

وی افزود: طی یک سال اخیر بیش از 40 کارچاق کن و دلال که قصد داشتند با اقدامات سودجویانه خود به آبروی دستگاه قضایی خدشه وارد کنند، دستگیر شدند.

افشارنیا ادامه داد: ضروری است تا قضات و کارکنان در روابط خود با دیگران دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی از اجرایی شدن آیین دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: هیچ مانعی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

در ادامه این همایش رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر بهشتی، اظهار داشت: فقدان آن شهید بزرگ موجب خسران و ناراحتی برای دستگاه قضا بود اما طبق فرمایش رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) که فرمودند شهید بهشتی با دادن خود خود انقلاب و نظام ما را بیمه کرد، شهادت ایشان موجب ناخشنودی دشمنان نظام اسلامی شد.

سام نریمانی گفت: از نظر اسلام با ارزش‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین منصب، قضاوت است. قضاوت برای جامعه ارزشمند است و قداست دارد و اگر روزی نتوانیم آن را به درستی ادا کنیم، باید آن را به اهلش برگردانیم.

وی با بیان این که آفت‌هایی وجود دارد که ممکن است در این مسیر روبه‌روی ما قرار گیرد، تصریح کرد: سه شاخص اخلاق مداری، مختومه کردن پرونده‌ها و نظم و انضباط اداری در تعیین قضات و کارمندان نمونه در این همایش مورد توجه قرار گرفت.

معاون رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز دراین همایش گفت: مهم‌ترین عامل موفقیت هر سازمان نیروی انسانی است و از این دیدگاه حتی بر مدیریت نیز ترجیح دارد.

حجت‌الاسلام  مهران چابلی اظهار داشت: هم بر مبنای علمی و هم بر مبنای دینی، توجه به رضایتمندی نیروی انسانی مورد تأکید قرار گرفته است وی تصریح کرد: باتوجه به کمبود 62 درصدی نیروی انسانی در ساختار اداری دادگستری استان، هر کارمند به اندازه دو نفر کار می‌کند و این مسئله همواره در بازرسی ها و ارزیابی های کارکنان ورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه این دیدار رئیس اداره شوراهای حل اختلاف استان خوزستان نیز گفت: شوراهای حل اختلاف ظرفیت خوبی برای کاهش نگهداشت پرونده ها و کاهش احکام صادره است و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

عبدالعباس زبیدی‌نیا افزود: با ارجاع پروندها به شوراهای حل اختلاف جنبه مصالحه و سازش بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این موضوع همواره مورد تأکید رئیس قوه قضاییه بوده و هست.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز اظهار داشت: باتوجه به شرایط جوی استان و کمبود نیروی انسانی، کارکنان دادگستری خوزستان نسبت به سایر استان‌ها زحمت بیشتری را متحمل می‌شوند که این موضوع جای تقدیر دارد.

محمود‌پور محمدی با تأکید بر رسیدگی به پرونده‌های مسن، گفت:  در سال گذشته 75 درصد از پرونده‌های قدیمی و مسن مورد رسیدگی قرار گرفت و احکام آنها صادر شد.

در پایان این همایش از دو نفر از 38 نفر از قضات و کارمندان اداری دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اهواز با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار