هشتمین جلسه کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر شیراز با هدف هم‌اندیشی اعضای کمیسیون با مدیران و مسئولان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری برگزار شد. زیباسازی فضای شهری شیراز، حفظ باغ‌ها و مدیریت ارتفاعات و مدیریت حریم‌ها در شهرداری، آبیاری فضای سبز شهری، راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های لوکال و تأکید بر برخورد قاطع با مافیای تخریب باغ‌ها از اهم موضوعات مطرح‌شده توسط مسئولان بود.
کد خبر: ۵۱۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 04 November 2017
تابناک فارس به نقل از همشهری: نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورا با اظهار تأسف از وضعیت فضای سبز شهر شیراز در مقایسه با سایر شهرهای کشور و جهان بیان کرد: متأسفم برای شهری که روزگاری جزو زیباترین شهرهای جهان بود اما در جدیدترین برآورد یکی از روزنامه‌های پرتیراژ انگلستان به نام دیلی‌تلگراف، شیراز جزو 35 شهر زیبای دنیا نبود گرچه شهر اصفهان در صدر این فهرست قرار داشت.
«ابراهیم صبوری» ضمن انتقاد از عملکرد مدیران در خصوص عدم فضاسازی شهری افزود: در شیراز فضاسازی شهری اتفاق نیفتاده و همه چیز در راستای زشت شدن این شهر است. اگر باغ‌های شیراز نبود این شهر دچار خفگی می‌شد اما هم‌اکنون بهترین فضای تنفسی را داریم و نمی‌توانیم از آن بهره ببریم. نایب‌رئیس شورا همچنین در راستای وضعیت نامطلوب شهر شیراز به عنوان یک شهر توریستی بیان کرد: هر مسافری که به شیراز سفر می‌کند از منظر نازیبای شیراز گله می‌کند که برای چنین شهر توریستی مناسب نیست. این عضو شورا بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم با ارگان‌های دیگر به تعامل برسیم و این مشکل را حل کنیم تا درختان قطع نشوند و می‌بینیم جای درختان قطع‌شده درختی کاشته نمی‌شود. به دلیل عدم تعامل شهرداری و اداره برق در بافت مرکزی و تاریخی شهر شاهد خطوط برق هوایی هستیم که علاوه بر تخریب منظر شهری، شاخه‌های بلند درختان به دلیل برخوردشان با خطوط هوایی برق قطع می‌شوند.

نمادهای غول‌پیکر در شهر
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورا نیز در این جلسه گفت: هم‌اکنون در شهر شیراز جاذبه‌هایی وجود دارد که برای برخی گردشگران تکراری است و ما نیازمند آن هستیم که به منظور جذب بیشتر گردشگر و توسعه صنعت گردشگری بر وجود این جاذبه‌ها بیفزاییم.
«سولماز دهقانی» بیان کرد: کوه‌هایی که در اطراف شهر شیراز به خصوص از سمت جنوب وجود دارد مکان مناسبی برای جانمایی نمادهای غول‌پیکری است که با نصب مناسب و نورپردازی آن در شب می‌توانیم جاذبه بی‌نظیری را برای شهر شیراز ایجاد کنیم. این کار می‌تواند از فاصله دور چشم‌انداز زیبایی برای شهر شیراز ایجاد کند و موجب جلب توجه مسافران و گردشگران شود.
«لیلا دودمان»، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص موضوع جانمایی نمادهای غول‌پیکر اظهار کرد: نمادها تداعی‌کننده فرهنگ یک منطقه و شهر هستند؛ لذا این طرح‌ها باید پیوست فرهنگی به همراه داشته باشند. مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ایجاد محیط گردشگری بالقوه، جلوگیری از تخریب باغ‌ها، توسعه پایدار فضای سبز و افزایش سرانه فضای سبز را از برنامه‌های سند چشم‌انداز خواند. «سعید معصومی» بیان کرد: با انجام فراخوان در خصوص نمادهای نوروزی، استفاده بهتری از هنرمندان شهرمان خواهیم کرد و با این کار ضمن زیباسازی شهر، آثار ماندگار آن‌ها را به شهروندان نشان خواهیم داد.
در این نشست مقرر شد نصب نماد غول‌پیکر با نظارت و هماهنگی کمیسیون‌های «معماری و شهرسازی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «خدمات شهری، محیط زیست و سلامت» و «گردشگری و زیارت» و اجرا و پیگیری «سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری» صورت گیرد.

رسیدگی و توجه بیشتر
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه گفت: طبق آمار، بالغ بر یک میلیون نهال در این شهر کاشته شده و خرید بخشی از باغ‌های قصردشت انجام شده است. حفظ باغ‌ها و مدیریت ارتفاعات و مدیریت حریم‌ها در شهرداری شیراز نیز توسط گروهی دنبال می‌شود.
«سیروس پاک‌فطرت» اظهار کرد: آنچه باید به آن بیش از گذشته توجه شود جلوگیری از نابودی فضاهای سبز شهری، کارشناسی بیش از پیش پروژه‌های در دست انجام و هماهنگی و تعامل ارگان‌ها با یکدیگر است؛ برای مثال پروژه 580 هکتاری پارک شیراز با 100 میلیارد بدهی تاکنون هیچ جاذبه‌ای برای شهر ایجاد نکرده است. قرار بود کار فازبندی این پارک انجام شود و نقایص آن به مرور برطرف شود اما این اتفاق تاکنون به تعویق افتاده است که باید کمبودها را جبران‌کرد.

بحران آب و فرونشست زمین
«علی ناصری»، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در خصوص عملکرد این کمیسیون در راستای آبیاری فضای سبز شهری و باغ‌ها بیان کرد: با توجه به بحران آب و فرونشست‌هایی که در بخش‌هایی از زمین داریم تیم‌های تخصصی تشکیل شده و کارهایی را انجام داده‌ایم که نتایج آن متعاقباً اعلام می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورا در خصوص مزایای راه‌اندازی تصفیه خانه‌های لوکال گفت: احداث تصفیه‌خانه‌های لوکال از جمله قصردشت، قصرقمشه، محدوده زیباشهر و منطقه 7 را در دستورکار خواهیم داشت که تأییدیه‌های مربوطه نیز از سازمان محیط زیست آمده است. تصفیه‌خانه شماره یک، فاضلاب 450 هزار نفر و تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب 600 هزار نفر از شهروندان را زیر پوشش قرار می‌دهد که بهره‌برداری نهایی تصفیه‌خانه شماره 2، آذر 97 خواهد بود. هم‌اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم که کلنگ فاز 2 تصفیه‌خانه شماره 2 نیز به زمین زده شود و شروع به کار کند. با بهره‌برداری از این فاضلاب می‌توان آبیاری باغ‌ها به خصوص در ارتفاعات را رقم زد. در این صورت از چاه‌ها فقط برای تأمین آب آشامیدنی مردم و از تصفیه آب فاضلاب به منظور آبیاری فضای سبز و باغ‌ها استفاده خواهد شد. ناصری در خصوص حفظ باغ‌ها بر این نکته تأکید کرد: تلاش خواهیم کرد با همکاری استاندار و ارگان‌های ذی‌ربط با مافیایی که در راستای تخریب باغ‌ها وجود دارد برخورد قاطع صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار