معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه 11 هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اختصاص می یابد.
کد خبر: ۵۱۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 01 November 2017
به گزارش تابناک : سید حمید کلانتری روز چهارشنبه در نشست تخصصی اجرای طرح روستا تعاون در مشهد افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 1.5میلیارد دلار معادل پنج هزار و 500 میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی و به همین میزان توسط بانکهای کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید در اختیار بخشها و تعاونیهای روستایی واجد شرایط قرار می گیرد.
وی به آغاز به پرداخت این اعتبارات توسط پست بانک اشاره و بیان کرد: این میزان اعتبار از طریق دستگاههای مذکور در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شرکتهای سهامی خاص و عام قرار خواهد گرفت. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با وجود برخی مشکلات در تعاونیها بهترین گزینه را بخش تعاونی روستایی می دانیم که به صورت مستقیم در صنایع کشاورزی، دامداری و صنایع دستی روستا فعالند.
وی همچنین شرکتهای سهامی خاص را در روستاها کم تعداد ذکر و بیان کرد: اشخاص حقیقی به دلیل ضعف سامانه نظارتی ممکن است پول را در جای دیگر هزینه کنند و همچنین این ضعف نظارتی برای شرکتهای سهامی خاص نیز وجود دارد لذا با توجه به مجوزها و نظارتهای وزارت تعاون بر تعاونیها این بخش برای دریافت اعتبارات اولویت دارد. البته این به معنای پرداخت نکردن اعتبارات به سایر بخشها نیست.
کلانتری در تشریح 'طرح روستا تعاون' نیز گفت: این طرح در گام نخست با تاسیس تعاونی روستایی در هزار روستا اجرا می شود. یعنی بطور میانگین در هر روستا یک تعاونی افتتاح می شود و اگر هر تعاونی بطور متوسط 20 شغل ایجاد کند در پایان مرحله نخست 20 هزار شغل در روستاها بوجود می آید.
وی افزود: تعاونیهای موجود و آنهایی که طرحهای توسعه ای و اشتغالزا داشته باشند در این طرح دارای اولویت هستند.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: احتمال تاسیس تعاونیهای جدید در روستاهایی که سابقه صنایع تولیدی و زمینه اجتماعی فرهنگی فعالیت این تعاونیها را داشته باشند بیشتر خواهد بود. البته این مجموعه ها نباید احساس کنند تعاونیهای دولت ساخته و وابسته به وام ارزان دولت هستند بلکه باید به فعالیت مجزا از دولت، افزایش آورده و در نهایت استقلال از اعتبارات دولتی تشویق شوند.
وی همچنین فرمانداران را با انگیزه ترین افراد برای ایجاد اشتغال در کشور توصیف و بیان کرد: بیشترین امکانات اشتغال آفرینی و بیشترین مراجعه برای رفع بیکاری از سوی مردم به فرمانداریهاست لذا فرمانداران کارگروهی برای رفع مساله بیکاری از طریق طرحهای مذکور در حوزه فعالیت شهرستان تشکیل دهند و موضوع را بطور مداوم پیگیری کنند.
16 هزار تعاونی روستایی در سطح کشور فعالیت دارند. همچنین دو هزار و 649 تعاونی بخش کشاورزی در خراسان رضوی ثبت شده که 60 درصد آنها فعال است.







منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار