حال باید دید خانعلی خان های ما یا همان شاه قلی های استاندار مجبور می شوند بر مصوبه "شاه"این ضرب المثل که همان بانک مرکزی است تمکین کنند یا نه اینجا شاه قلی است که تصمیم می گیرد و هر کاری دوست دارد انجام می دهد؟
کد خبر: ۵۱۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 28 October 2017
تابناک کهگیلویه و بویراحمد،این روزها استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، تقریبا هیچ جلسه ای را از دست نمی دهد و خود ریاست اکثر جلسات را بر عهده دارد. علی محمد احمدی آنگونه که خود در یکی از جلسات می گفت ، همان هفته ی اول وضعیت استان را درک کرده و کاملا آگاه است که چگونه باید تصمیم بگیرد و رفتار کند. به گونه ای که برخی از اقدامات احمدی در برخی جلسات آنقدر غیره منتظره بوده که عده ای از مسئولان را به تجدید نظر کامل در رفتار خود وادار کرده است.
یکی از چالش های اساس استان کهگیلویه و بویراحمد بحث عدم توسعه یافتگی ، تعطیلی کارگاه های تولیدی و بیکای بسیار بالاست که در جلساتی مانند رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال سعی می شود به آن ها پرداخته شود.
نشست رفع موانع تولید در موضوع تسهیلات بانکی در دو دوره قبل از احمدی و بعد از احمدی با دو شیوه ی کاملا متفاوت اداره می شود. در زمان قبل از احمدی ، کارگاه دار و بانک عامل در کنار هم می نشستند و پس از بحث و جدل های فراوان در آخر با نظر کارگروه تصمیمی بر اعطای تسهیلات به متقاضی یا همان کارگاه از تولید جامانده داده می شد و مسئول بانک هم در جلسه با اکراه می پذیرفت اما عملا در بیرون خبری نبود مگر آنکه خود تصمیم می گرفتند!
در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد در زمان احمدی وضعیت کاملا متفاوت شده است صاحب کارگاه به جلسه وارد نمی شود مگر اینکه نیازی به توضیح وی باشد ، ثانیا برعکس دور قبل در این جلسات ، استاندار پیگیر جزئیات ، و دلایل نیاز تسهیلات از طرف متقاضی و همچنین میزان و محل هزینه کرد این تسهیلات می شود مثلا در آخرین جلسه که در روزهای گذشته برگزار شد به موضوعات مهمی اشاره شد از جمله بررسی استاندار برای کارگاهی که 3 میلیارد پول گرفته و احتمالا در جای دیگر خرج کرده‌است.
احمدی در همین ارتباط با بیان این که پرداخت 3 میلیارد تومان به یک واحد تولیدی که در تولید حرکت آن چنانی انجام نداده مشکوک است اظهار کرد: به همین خاطر به صورت سرزده یک آدم قوی و متخصص به این واحدهای تولیدی می‌فرستم تا ظرفیت‌ها را ببیند و تصمیم‌گیری شود.
وی گفت: به ازای هر 100 میلیون تومان باید یک شغل ثابت ایجاد شود و با 3 میلیارد تومان باید تاکنون 30 شغل در چنین واحد تولیدی که چنین پولی گرفته ایجاد شده باشد.
از خانعلی خان ما و شاه قلی خان استاندار
اما مهمترین مباحث در جلسه رفع موانع تولید ، برخوردهای جدی استاندار با برخی بانک ها بود چرا که برخی پاسخ های بانک ها در راستای تصمیمات کارگروه کاملا نشان از عدم همکاری بود تا جایی که استاندار تصمیم به برخورد جدی با این بانک ها نمود.
در یکی از موارد بررسی این نشست به مشکلات طرح هتل پاسارگاد گچساران پرداخته شد که بیش از چهار بار به ستاد رفع موانع تولید آمده بود و مصوبه‌هایی که برای این واحد مصوب شد، هیچ‌کدام اجرایی نشدند.
بانک عامل این طرح بانک صادرات بود که با وجود بخش‌نامه بانک مرکزی برای حذف جرائم پلکانی، اعلام کرد که از هیئت مدیره‌اش در تهران اجازه ندارد که این بخش‌نامه را اجرایی کند و سود -سرسام‌آور- جرائم پلکانی سرمایه‌گذار این طرح را ببخشد؛ موضوعی که با واکنش تند استاندار مواجه شد.
احمدی گفت این چه حرفی است مگر بانک صادرات را استثنا کردند؟ همه ما نیروی این دولت هستیم و بخش‌نامه‌های آن برای ما لازم‌الاجرا است.
فاطمی، معاون بانک صادرات در توجیه رفتار این بانک گفت که بخش‌نامه بانک مرکزی در سال 94 بوده ولی این طرح مربوط به 86 است و مشمول آن نمی‌شود.
استاندار خطاب به معاون بانک صادرات گفت : بانک مرکزی که خود متولی همه ی بانک های کشور است یک مصوبه داده برای اقدام در همه ی بانک ها آنوقت شما خود یک مصوبه ی دیگر تصویب می کنید؟ کار شما شده همون مثل " شاه می بخشد و شاه قلی نمی بخشد؟"
احمدی :گفت این یک تفسیر به رأی است و اگر این نبود که جرائم دیرکرد قبلی بدهکاران را ببخشند که این بخش‌نامه یک چیز بیخودی بود اما اینگونه نیست و ما هیچ توجیهی نمی‌پذیریم؛ اگر بانک مرکزی لازم می‌دانست بانکی را استثنا می‌کرد یا می‌گفت واحدهایی که از سال 94 به بعد بدهی دارند، جرائم تأخیر آنها پلکانی محاسبه نشود!
او وقتی نماینده بانک قانع نشد به او گفت: اگر شما هیئت مدیره دارید ما هم داریم، بچرخ تا بچرخیم ببینم زور هیئت مدیره شما بیشتر است یا زور دولت و معاون اول رئیس جمهور و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی!
حقیقت این است که بانک ها حداقل در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر به یک ساز ناکوک در همراهی با توسعه استان تبدیل شده اند و بارها شاهد برخی شایعات در اقدامات غیر قانونی از آن ها بوده ایم هر چند برخی از بانک ها تا حدودی سعی کرده اند کمی منصفانه تر در رفع موانع تولید اقدام نمایند.
تنبیه بانک هایی که همکاری نمی کنند
استاندار که تاکنون نشان داده در مقابل کسانی که در راستای تصمیمات جمعی و برنامه هایش ناهماهنگ هستند ، بصورت جدی برخورد می کند ، در این جلسه رفع موانع تولید به دو بانک اختار جدی داد که همه ی حساب های دولتی و حساب هایی که به نحوی مرتبط با دولت هستند را از این بانک ها به تلافی همکاری نکردن خارج می کند.
یکی از مصوبه‌هایی که در این نشست مرور شد، گزارش جامع روند درآمدها و تسهیلات (منابع و مصارف) بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بود که نام بانک "آینده" یکی از بانک‌های خصوصی در لیست بانک‌ها نبود.
استاندار در وسط گزارش دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد، سراغ این موضوع را از نماینده بانک آینده در جلسه گرفت و آقای احمدی هم در پاسخ به استاندار گفت که مکتوب نوشته‌ایم هرکدام از مقامات این استان که از ما آماری بخواهند ما اجازه این کار را نداریم و این قانون داخلی بانک آینده است و از بالا به ما ابلاغ شد! ما در صورتی می‌توانیم آمار بدهیم که مدیرعامل مرکزی ما در تهران به ما دستور بدهد!
این اظهارات استاندار را برآشفته کرد تا بگوید حالا که اینطور است همه نهادهای دولتی و عمومی این استان که از بودجه استفاده می‌کنند، حق باز کردن حساب در بانک آینده ندارند و حسب دستور استاندار همه این نهادها و ادارات باید پول‌های خود را از بانک آینده خارج کنند و با آن تسویه کنند، جز اینکه معاون اول رئیس جمهور دستوری غیر از این بدهد!
البته این تشر استاندار شامل بانک صادرات هم شد و به نماینده این بانک هم تذکر داد که اینجا مصوب می کنیم حساب های دولتی را از بانک شما خارج کنیم .
حقیقتا برخوردهای جدی استاندار برای بانک ها که تاکنون خود را همه کاره و بی نیاز از پاسخگویی می دانستند چنان غافلگیر کرد که در پاسخ قانع کننده کاملا درمانده بودند. و تهدیدات جدی استاندار در کشاندن موضوع به مرکز کشور کار را برای بانک ها سخت کرد چرا که سخنان استاندار بر اساس مصوبه بانک مرکزی بود اما اقدامات دو بانک صادرات و آینده نتیجه یک مصوبه هیئت مدیره درون بانکی بوده است.
حال باید دید خانعلی خان های ما یا همان شاه قلی های استاندار مجبور می شوند بر مصوبه "شاه"این ضرب المثل که همان بانک مرکزی است تمکین کنند یا نه اینجا شاه قلی است که تصمیم می گیرد و هر کاری دوست دارد انجام می دهد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار