با افتتاح نخستین خط تولید تخم مرغ SPF
تاکنون برای واردات تخم مرغ SPF حدود 5 دلار هزینه می‌کردیم، اما تولید هر تخم مرغ در داخل حدود یک دلار هزینه دارد که این دستاورد از نظر اقتصادی نیز به کمک کشور می‌آید.
کد خبر: ۵۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 21 June 2015
مراسم افتتاح و بهره‌برداری از نخستین خط تولید تخم‌مرغ SPF ظهر امروز با حضور معاون تجاری سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در موسسه سرم سازی رازی برگزار شد.
بر اساس اطلاعاتی که مدیران این موسسه به خبرنگاران در قالب بروشورهای ارائه کردند، تخم مرغ SPF در حقیقت زیرساخت بسیار مناسبی برای کشت انواع ویروس‌ها و تولید واکسن‌های متنوع از جمله واکسن طیور است.
همچنین تولید برخی از واکسن‌های انسانی و انجام تحقیقات برای شناسایی عوامل عفونی با دستیابی به این فن‌آوری محقق شده است.
در این مراسم معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی اظهار داشت: دانشجویان و اساتید دانشگاهی کشورمان توان علمی بسیار بالایی دارند و اگر به امکانات و زیرساخت‌های لازم دسترسی داشته باشند، موفقیت‌های بسیاری برای کشورمان کسب خواهند کرد.
محمود زین الدین افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم دسترسی به برخی زیرساخت‌های علمی از جمله تخم‌مرغ‌های SPF ، تولید برخی از واکسن‌ها با مشکل روبه‌رو بود.
وی بیان داشت: در کنار اینکه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال می‌شود، اما اینکه خود ما توانایی تولید واکسن را نداشته باشیم، برای جمهوری اسلامی مناسب نبود.
این مسئول افزود: حال با دستیابی به این فناوری، می‌توانیم گام مهمی در تولید انواع واکسن‌های مورد نیاز کشور برداریم و دیگر نیازی نیست که تخم‌مرغ‌های مورد نیاز برای تحقیقات علمی را از آلمان و یا حتی هند وارد کنیم.
زین‌الدین در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه سرم سازی و تولید واکسن به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابیم، نیاز است که از توان بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم و دولت نیز از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه حمایت می‌کند.
در بخش دیگری از این مراسم رئیس موسسه سرم سازی رازی نیز طی سخنانی اظهار داشت: تاکنون برای واردات تخم مرغ SPF حدود 5 دلار هزینه می‌کردیم، اما تولید هر تخم مرغ در داخل حدود یک دلار هزینه دارد که این دستاورد از نظر اقتصادی نیز به کمک کشور می‌آید.
حمید کهرام افزود: حال که از واردات بی‌نیاز شدیم، می‌توان این وعده را داد که در آینده نزدیک توانمندی صادرات هم خواهیم داشت.
لازم به توضیح است، هزینه اجرای این طرح به صورت مشترک از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و موسسه سرم سازی رازی تامین شده است.
در حال حاضر این موسسه توانایی تولید روزانه 100 تخم مرغ SPF را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار