مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت که در این استان 462 هزار و 747 نفر در تمام مقاطع مختلف تحصیلی و پیش دبستانی سال تحصیلی جدید خود را آغاز کردند.
کد خبر: ۴۹۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 23 September 2017
به گزارش تابناک : خسرو ساکی روز شنبه در آیین متمرکز استانی بازگشایی مدارس که در دبیرستان پسرانه دهخدا آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، افزود: امسال همزمانی بازگشایی مدارس با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) و یاران باوفایش و همچنین هفته دفاع مقدس که استمرار حرکت شهدای کربلا است فرصتی را فراهم کرده که عاشقان راستین این امام همام درس های عاشورا را متناسب با درک و متناسب با سنین نوجوانان مرور کرده تا زمینه ساز پرورش تفکر و سبک زندگی حسینی در بین آینده سازان این مرز و بوم شوند.
وی اظهار داشت: امروز نقش و اهمیت آموزش و پرورش در توسعه و تعالی کشور روشن و اثبات شده است و ما به پاس توفیق خدمت در این نهاد ارزشمند برای تسهیل و تسریع در ساختن آینده ای بهتر برای ملت ایران ضمن سپاس به درگاه خداوند با نصب العین قراردادن سیاست های رهبری برای تحول در آموزش و پرورش و راهبردهای ریاست جمهور برای ایجاد امید در مردم و انجام امور بر پایه عقلانیت و اعتدال و برنامه های وزیر آموزش و پرورش برای اجرای سند بنیادین و تغییر شیوه های مدیریت سعی خواهیم کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم زمینه ساز تربیت نسلی متدین ، اخلاق مدار، راستگو، آزاده ، بزرگ منش، دانشمند، خلاق، کارآفرین، متفکر، سالم و بانشاط باشیم.
وی ضمن ارایه وضعیت کلی آموزش و پرورش البرز گفت: سال تحصیلی جدید با حضور 462 هزار و 747 دانش آموزش لازم التعلیم، بزرگسال و پیش دبستانی آغاز می کنیم که رشد 3.36 درصد را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.
وی افزود: علاوه بر پیش دبستانی ها و بزرگسالان در کل استان 427 هزار و 636 دانش آموز با رشد 3.35 درصد مشغول به تحصیل شده اند که از این تعداد دانش آموز 245 هزارو 331 نفر در دوره ابتدایی با رشد 3.62 درصد و 106 هزار و 813 دانش آموز در متوسطه اول با رشد 4.48 درصد است .
ساکی گفت: همچنین 74هزار و 418 دانش آموز با رشد 43 صدم درصد در دوره متوسطه دوم و 36 هزار و 163دانش آموز با رشد 1.68 درصد در دوره فنی حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل شدند.
وی ادامه داد: پوشش تحصیلی این دانش آموزان در دوره آموزش ابتدایی صد درصد، دوره آموزش متوسطه اول 98 درصد و متوسطه دوم 91 درصد می باشد که نشان دهنده وضعیت مطلوب پوشش دانش آموزی استان است تا جاییکه در دوره ابتدایی دومین استان بعد از تهران در تحت پوشش قراردادن دانش آموزان هستیم.
وی تراکم دانش آموزان در دوره ابتدایی را 29 دانش آموز عنوان کرد و افزود: پراکندگی متفاوتی در استان وجود دارد به طوریکه در مناطق روستایی جاده کرج -چالوس و طالقان کلاس زیر 5 نفر هم داریم و در مناطق متراکم شهری مثل ناحیه 4 کرج کلاس های بالای 40 نفر هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اظهار داشت: در دوره متوسطه اول تراکم دانش آموزان 32 و در دوره متوسطه دوم 28 و متوسطه دوم کار و دانش 13 نفر است که پایین بودن این تراکم ناشی از کارگاهی بودن و نرم پایین تعداد دانش آموزان می باشد.
وی گفت: در کل به ازای هر 24 دانش آموز یک کارمند در آموزش و پرورش استان مشغول به فعالیت است که نسبت به کل کشور نسبت معلم به دانش آموزان بعد از تهران دومین استان هستیم.
ساکی ادامه داد: در سطح استان 15.65 درصد دانش آموزان در رشته ریاضی و 24.65 درصد در رشته تجربی و 24.65 درصد در رشته معارف و در مجموع در شاخه نظری 64.36 درصد مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: به لحاظ پذیرش دانش آموزان در دانشگاه های سراسری در سال 1391 رتبه 25 کشور و در سال 92 رتبه 23 کشور را داشتیم ولی امروز در دو سال پیاپی رتبه 12 کشور را داریم که رشد 100 درصدی را شاهد هستیم.
ساکی تصریح کرد: البرز به لحاظ سرانه فضای آموزشی جزء آخرین استان های کشور است به طوریکه سرانه فضای آموزشی در البرز 3.52 متر مربع است در حالیکه در کشور 5.17 مترمربع است که فاصله سرانه فضای آموزشی 1.65 مترمربع است که این فاصله موجب بالارفتن تراکم دانش آموزی در کلاس ها شده است.
وی گفت: بیش از 65 درصد مدارس استان البرز به صورت دو نوبته هستند. 
وی در ادامه به افتخارات کسب شده توسط دانش آموزان استان اشاره کرد و افزود: در سالی که گذشت بیش از 90 مدال رنگارنگ در المپیادهای علمی کسب کردیم به طوریکه یکی از این افتخارات این بود که یکی از دانش آموزان استان رتبه دوم رشته ریاضی المپیاد جهانی را در 2017 برزیل کسب کردند و افتخار نظام جمهوری اسلامی والبرز بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، راهیابی 23 دانش آموز در دوره های المپیادهای بین المللی در دانش پژوهان جوان، کسب مقام اول در مسابقات جهانی محاسبات ریاضی، کسب 2 مدال طلا و 2 مدال برنز و دیپلم افتخار در مسابقات ملی مهارت، کسب 9 مدال طلا و 8 مدال نقره در نمایشگاه بین المللی اختراعات کانادا در سال 2017 را از دیگر این افتخارات در سال تحصیلی گذشته برشمرد.
وی اضافه کرد: در مدارس استعدادهای درخشان استان که 6 دبیرستان می باشد سال گذشته 100 نفر در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی معتبیر کشور قبول شدند، 78 نفر در رشته های پیراپزشکی قبول شدند و در رشته ریاضی 280 نفر دانش آموزان در مهندسی های بالا در دانشگاه های معتبر و در رشته انسانی 35 دانش آموز در رشته های پرطرفدار دانشگاه های معتبر مشغول به تحصیل شده اند.
ساکی در پایان اضافه کرد: اگرچه استان البرز به عنوان یک استان نوپا زیرساخت هایش به حد میانگین کشوری نرسیده و در پایه ای ا ز موارد مثل سرانه فضای آموزشی جزو استان های آخر هستیم ولی با کوشش های بی دریغ همکاران و دانش آموزان و اولیای آن ها در شاخص های مختلف آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید رشد چشمگیری داشتیم.
در استان البرز 2443 واحد آموزشی مشغول به فعالیت هستند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار