مسئول دفتر فنی دبیرخانه مناسب‌سازی همدان گفت: تنها پنج درصد ادارات همدان مناسب‌سازی شده‌اند.
کد خبر: ۴۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 18 June 2015

مسئول دفتر فنی دبیرخانه مناسب‌سازی همدان گفت: تنها پنج درصد ادارات همدان مناسب‌سازی شده‌اند.

به گزارش فارس ، عبدالحسین نوری در کارگروه مناسب‌سازی شهرستان همدان، اظهار کرد: با آغاز موضوع مناسب‌سازی مسیر تردد معلولان در ادارات استان و همچنین مناسب‌سازی معابر شهری، توجه به این مهم روند خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه البته در تعریف موضوع مناسب‌سازی تغییر عمده رخ داده و مناسب‌سازی صرفا برای افراد معلول و جانباز نیست، خاطرنشان کرد: افراد کم‌توان جسمی که به صورت دائمی و موقت محدودیت حرکت داشته باشند، جزء این گروه به شمار می‌آیند.

مسئول دفتر فنی دبیرخانه مناسب‌سازی همدان ادامه داد: طرح مناسب‌سازی در خصوص زنان باردار، سالمندان و کسانی که دچار آسیب‌هایی همچون شکستگی و ... شده‌اند، دیده شده و در نهایت همه افراد روزی جزء جامعه هدف مناسب‌سازی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه موضوع مناسب‌سازی در چهار حوزه اصلی تعریف می‌شود، بیان کرد: شریان‌های شهری، پیاده‌روها و حدفاصل پیاده‌روها و سواره‌ها، ساختمان خصوصی با کاربری عمومی همچون پاساژها و فروشگاه‌ها و ساختمان‌های خصوصی شامل ساختمان‌های مسکونی و تجاری از آن جمله هستند.

نوری با اشاره به مکاتبات انجام شده در خصوص مناسب‌سازی ادارات در سطح شهرستان طی سال جاری، افزود: تا به امروز پنج درصد از ادارات به طور کامل و 30 درصد به طور ناقص این کار را انجام داده‌اند و در مابقی نیز اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مهر ماه سال گذشته باید حداقل ورودی سازمان‌ها بدون مانع باشد، گفت: تا به امروز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

مسئول دفتر فنی دبیرخانه مناسب‌سازی همدان با بیان اینکه 60 تا 70 درصد مشکل ورودی ادارات با اجرای رمپ حل خواهد شد، در خصوص ساختمان‌های دولتی استیجاری یادآور شد: این ساختمان‌ها یا از بخش خصوصی یا دولتی اجاره شده‌اند که اگر از بخش دولتی باشد باید مکاتبه در راستای اخذ مجوز برای مناسب‌سازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در ساختمان‌های استیجاری بخش خصوصی در صورت عدم اجازه باید جابه‌جایی مورد توجه باشد که البته راه حل موقتی به عنوان ارائه میز خدمت در طبقات پایین برای آنها عنوان شده است.

نوری با اشاره به لزوم مناسب‌سازی در داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و ساختمان‌های پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ملزم به اجرای این مهم در مدت زمان مشخص با اولویت این مراکز است.

وی با اشاره به انجام مناسب‌سازی در پارک‌ها و خیابان‌های پایلوت از سوی شهرداری، گفت: در محوطه‌های پرتردد از جمله بوعلی، باباطاهر تا آرامگاه امام‌زاده عبدالله و خیابان اصلی خضر باید مناسب‌سازی توسط شهرداری صورت گیرد.

مسئول دفتر فنی دبیرخانه مناسب‌سازی همدان با بیان اینکه بسیاری از مساجد متأسفانه مناسب‌سازی نشده‌اند، یادآور شد: از سوی اداره اوقاف و همچنین ارشاد اسلامی خواستار ارائه گزارش از مساجد سطح شهر بودیم که چنین اقدامی تا به امروز صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در برخی پاساژها به مناسبسازی توجه نشده است، عنوان کرد: مشکل اعتباری در مواردی قابل دفاع نیست اما در برخی موارد محدودیت مالی وجود دارد که با معاون عمرانی استانداری برای پوشش حداقل اعتبار برای این منظور مکاتبه شده است.

نوری با بیان اینکه امسال پیش‌بینی شده تا حداقل ورودی‌های اصلی ادارات و سازمان‌ها مناسب‌سازی شوند، گفت: در موضوع فرهنگ‌سازی صدا و سیما نقش قابل توجهی دارد و باید مردم در خصوص مناسب‌سازی مطالبه‌گر باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت مناسب‌سازی سازمان بهزیستی قابل دفاع نیست، افزود: سازمان بهزیستی شهرستان همدان آسانسور ندارد و 90 درصد مراجعه‌کنندگان این مجموعه معلولین و جانبازان هستند که اگر منابع اعتباری تأمین شود به این مهم پرداخته می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان نیز با بیان اینکه 10 درصد جمعیت جامعه را معلولان در دنیا تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: سال 1381 سال حمایت از معلولین نامگذاری شده تا دولت‌ها مطابق با نیاز آنها رفتار کنند.

سیاوش رهبر افزود: این موضوع بعد از جنگ تحمیلی در ایران در قانون سال 84 دیده شد و تکلیف مناسب‌سازی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی گفت: در بحث مناسب‌سازی از مرحله حساس‌سازی باید عبور کرده و به مرحله عملیاتی برسیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار