رئیس اداره محیط زیست جلفا:
رئیس اداره محیط زیست جلفا گفت:عامل تلفات ماهی های ارس،به هیچ عنوان به پساب صنعتی کارخانه های مس و طلای ارمنستان ربطی ندارد.
کد خبر: ۴۸۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶ 04 September 2017
علی اسماعیلی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مرگ و میر گسترده ماهی‌ها در رودخانه ارس  اظهار کرد: خوشبختانه در محدوده شهرستان جلفا، هیچ گونه تلفاتی مشاهده یا گزارش نشده و تصاویر و اخبار موجود مربوط به بخش خدآفرین است که در خود سد خداآفرین نیز تلفاتی مشاهده نشده بلکه ماهی ها در محدوده بعد از سد تلف شده اند.

وی افزود: عامل تلفات، به هیچ عنوان به پساب صنعتی کارخانه های مس و طلای ارمنستان مربوط نبوده و با توجه به اینکه پساب صنعتی کارخانه های ارمنستان از محدوده نوردوز وارد آب ارس شده، در صورتی که دلیل اتلاف وجود فلزات سنگین باشد باید قبل از خداآفرین در محدود جلفا نیز شاهد تلفات می بودیم که هیچ گونه تلفاتی در این محدود مشاهد نشده است.

رئیس اداره محیط زیست جلفا در ادامه گفت: علت اصلی مرگ و میر ماهی ها توسط کارشناسان در دست بررسی است ولی با فرضیه بالا قضیه اتلاف به دلیل وجود فلزات سنگین به کلی منتفی است.

داوود قاسم‌زاده دبیر شورای اطلاع‌رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز  اظهار داشت: اتلاف ماهی‌ها بر اثر فعالیت‌های معدنی کشور ارمنستان به دلیل محل اتفاقی که در پایین‌دست سد خداآفرین و در فاصله بالغ بر 100 کیلومتری از محل فعالیت‌های معدنی می‌باشد منتفی است.

وی ادامه داد: محل اتفاق در حد فاصل سد خداآفرین و پل شکسته خداآفرین است و  بالادست این سد هیچ‌گونه اتلاف ماهی مشاهده نشده است.

قاسم‌زاده با اشاره به انجام نمونه‌برداری‌های اختصاصیگفت: نمونه‌برداری‌های لازم برای بررسی‌های علمی و اعلام نظر، توسط اداره کل دامپزشکی انجام یافته که به محض اتمام آنالیز، نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی افزود: آب رودخانه ارس به لحاظ اهمیت آن به صورت فصلی و با دقت کافی مورد نمونه‌برداری و آنالیز توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی موضوع از طرق مقتضی پیگیری خواهد شد همچنین اقدامات لازم جهت قطع آلودگی رودخانه از طریق وزارت امورخارجه به جد پیگیری می‌شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست از برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی خبرداد و افزود: این اداره کل حسب وظیفه قانونی موضوع اتلاف ماهی‌های رودخانه ارس پیگیری کرده و قطعا با متخلفان از هر رده‌ای برخورد قضایی معمول خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار