معضلی که اهالی نمین خواهان حل آن هستند
بخشدار مرکزی شهرستان نمین: درخواست پیگیری سرقت های اخیر را از مسئولان نیروی انتظامی داریم تا دوباره امنیت کامل در روستاهای منطقه حاکم شود. فرمانده انتظامی شهرستان نمین می گوید در 90درصد سرقت هایی که گزارش شده، سارق دستگیر شده است.
کد خبر: ۴۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 16 June 2015

چندی است خبرهای ناخوشایند سرقت در روستاهای شهرستان نمین به گوش می رسد. فراگیر بودن سریال سرقت های مختلف در چندین روستای این شهرستان چون نوجه ده، دگرماندرق، سولا، خانکندی و گیلانده جای تامل دارد. به دنبال اطلاع رسانی و درخواست یکی از اهالی مبنی بر پیگیری و اطلاع رسانی این مشکل روستائیان، خبرنگار ما به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است.

کمبود گشت انتظامی

یکی از اهالی روستای نوجه ده در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این سرقت ها گفت: سریال سرقت ها چندی است در این روستا و روستاهای همجوار به طور مستمر اتفاق می افتد.

«حامد سلطانی» با اشاره به اینکه احشام و چوپانان منطقه احساس ناامنی می کنند، افزود: نه تنها احشام بلکه اداوت کشاورزی، سرقت انبارها و کابل های برق و تلفن نیز رواج دارد.

وی تعداد سرقت ها را 10 15 مورد فقط در دوهفته اخیر ذکر کرد و افزود: البته پارسال نیز چندین مورد سرقت سریالی در این منطقه اتفاق افتاد.

سلطانی به سابقه گشت نیروی انتظامی در منطقه اطراف شهرک صنعتی اشاره کرد و افزود: چندی است نیروهای گشت انتظامی در منطقه به ندرت مشاهده می شود در حالی که حضور گاه و بی گاه آنها در روستاهای مختلف منطقه باعث احساس آرامش برای روستائیان و احساس ناامنی برای سارقان می شد.

تشابه سرقت ها

وی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد سرقت ها مشابه است و توسط یک شخص یا تیم انجام می گیرد.

سلطانی افزود: اغلب آنهایی که به طریقی سارق را مشاهده کرده اند، مشخصات یکسان از ظاهر فرد و نحوه سرقت می دهند.

این فرد گفت: حتی اگر یک دوربین در نقطه ای با دید باز به بازرسی منطقه بپردازد اوضاع را برای سارقان ناامن می کند.

سلطانی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون شکایت و پیگیری هایی برای سرقت انجام شده است، گفت: سرقت ها به مراجع اطلاع داده شده است اما تاکنون خبری از دستگیری یا عملی برای پیشگیری از سرقت ها در روستاها مشاهده نشده است.

اطلاع رسانی و نبود تغییر در اوضاع

یکی دیگر از اهالی منطقه نیز که اهل روستای دگرماندرق است در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سرقت های انجام گرفته در این روستا گفت: در روستای دگرماندرق چندین مورد سرقت خرد و احشام صورت گرفته است.

دنیادیده با اشاره به فرا رسیدن فصل کشاورزی در این مناطق گفت: روستائیان حتی برای نگهداری اداوات کشاورزی نیز احساس امنیت ندارند.

وی در خصوص پیگیری و اطلاع رسانی این سرقت ها گفت: فقط این روستا نیست که ناامنی حاکم شده است بلکه اهالی روستاهایی چون سولا، خانکندی و نوجه ده نیز به دلیل وقوع مکرر سرقت احساس نامنی می کنند و این وضعیت به اطلاع مسئولان رسیده است و در حال حاضر نمی دانیم که در فکر چه تدابیری هستند یا چه کاری انجام داده اند اما تغییری در وضعیت نمی بینیم و گاه و بیگاه خبر از سرقت احشام و یا سرقت های خرد در روستاهای منطقه به گوش می رسد.

تایید سرقت ها از سوی بخشدار نمین

در پی سخنان و اعتراض های اهالی منطقه توضیح بیشتر در این مورد را از «یاور گنجی» بخشدار مرکزی شهرستان نمین جویا شدیم.

بخشدار مرکزی شهرستان نمین با تایید خبر سرقت های مداوم در روستاهای این شهرستان گفت: چندی است که تعداد سرقت در روستاها افزایش یافته است و شواهد نشان می دهد که یک نیسان و یک پژو با بازرسی منطقه و ترفندهای مختلف سرقت های خود را انجام می دهند.

استفاده از اعتقادات مذهبی

وی در خصوص حیله های این سارقان، به موردی در بخش ویلکیج اشاره کرد و افزود: در یکی از سرقت هایی که در این بخش انجام شده بود مالباخته خود تعریف می کرد که وقتی در حال استراحت بوده است مردی سوار بر اسب کنار او آمده، خود را امام حسین معرفی کرده و سیبی را به او داده است. بدین ترتیب از اعتقاد مذهبی شخص سو استفاده کرده است چرا که سیب حاوی مواد بیهوشی بوده است و چوپان بعد از خوردن سیب بیهوش می شود. در این هنگام سارق یا سارقان احشام را به سرقت می برند و شخص بعد از به هوش آمدن متوجه این حیله می شود.

وی تصریح کرد: سرقت ها به طور مکرر در حال وقوع است و مردم منطقه بسیار نگران هستند که این شرایط امنیت منطقه را حاد کرده است.

درخواست پیگیری از مراجع

گنجی در پاسخ به اینکه تا کنون چه اقداماتی برای حل این ناامنی در این منطقه انجام یافته است، گفت: ما به نیروی انتظامی اطلاع داده ایم و دادستانی نمین نیز در جریان این شرایط حاد قرار دارند و همچنین در جلسه های کارگروه امنیت اجتماعی و شورای تامین نیز بارها اطلاع رسانی کرده ایم اما متاسفانه تا به کنون این مشکل برطرف نشده است و درخواست پیگیری این موضوع را از مسئولان نیروی انتظامی داریم تا دوباره امنیت در روستاها حاکم شود.

شرایط حاد امنیتی که بخشدار نمین توصیف کرد ما را بر آن داشت تا برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه، وضعیت را از فرمانده انتظامی شهرستان نمین جویا شویم.

مردم خود مواظب باشند

سرهنگ «سعید مجیدی» فرمانده انتظامی شهرستان نمین در خصوص این سرقت ها گفت: سرقت های انجام گرفته در این روستاها عموما سرقت خرد بوده است که معضل اجتماعی است و بزرگنمایی شده است.

وی در خصوص راهکار گشت نیروی انتظامی در منطقه که توسط روستائیان مطرح شده بود، تصریح کرد: نیروی انتظامی نیرو به اندازه کافی نیرو ندارد تا در هر روستا یک نیروی گشت مستقر کند.

مجیدی اعلام کرد: در 90درصد سرقت هایی که گزارش شده، سارق دستگیر شده است.

این مسئول امنیتی مردم را به رعایت اصول ایمنی بیشتر اموال توصیه کرد و افزود: احساس مسئولیت در قبال اموال ضعیف است و مسلم است اگر اموال خود را با ایمنی بالا مورد محافظت قرار ندهیم مورد سرقت واقع می شود چرا که سارقان مناطق مختلف را بازرسی می کنند و در مواردی که ایمنی ضعیف است وارد عمل می شوند.

هرچند توصیه های این مقام مسئول برای اعمال ایمنی بیشتر بر اموال قابل قبول است اما انتظار می رود نیروی انتظامی نیز با حضور چشمگیر خود در روستاها، منطقه را برای سارقان ناامن کند. این روستاها تقریبا نزدیک به هم واقع شده اند و یک اکیپ گشت می تواند چندین روستا را همزمان مورد بازرسی قرار دهد تا احساس امنیت اهالی افزایش و سارقان کاهش یابد.

روستائیان انتظار دارند با دستگیری این سارقان و حضور نیروی انتظامی امنیت در این روستاها حاکم شود.

منبع: همشهری اردبیل

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سر نیروی انتظامی بسلامت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار