یکی از عشایر دامدار مسلح منطقه پاسارگاد استان فارس با وجود آنکه دام‌هایش مورد حمله یک خرس قرار گرفت و چهار دام او تلف شد اما به این خرس قهوه‌ای شلیک نکرد.
کد خبر: ۴۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 16 June 2015

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، روح الله شهوند، یکی از عشایر جوان شهرستان پاسارگاد، پس از حمله خرس قهوه‌ای و مرگ چهار راس از گوسفندانش و همچنین تخریب آغل آنها در حالی که مسلح نیز بود از خرس قهوه‌ای حمایت کرده و بدون تعرض و شلیک گلوله اجازه داد خرس پس از خوردن آب از آبشخور گوسفندان و خوردن لاشه گوسفندان تلف شده بدون هیچگونه تعرضی به سمت زیستگاه خود بازگردد.


شهوند در تشریح این ماجرا گفته است: نیمه‌های شب صدای خش خش برگ‌ها و درخت‌ها و موانعی که با آن پرچین دام‌ها را ساخته بودم بلند شد. بلافاصله به طرف محل نگهداری گوسفندان رفتم و یک خرس قهوه‌ای را مشاهده کردم که فنس را با قدرت از بین برده و چند راس گوسفند را زخمی کرده و یک راس گوسفند نیز به دهان گرفته بود.


او ادامه داد : خرس در حال بردن گوسفند بود که من چراغ‌ها را روشن کردم و با وجودی که سلاح در دست داشتم دلم نیامد که به سوی خرس شلیک کنم و فقط تلاش کردم با صدا و نور خرس را فراری دهم.


وی ادامه داد: عشایر ما سال‌هاست در منطقه «چاه بید» زندگی می‌کنند و هر سال چندین خرس در این منطقه می‌بینند ولی هیچوقت خرس‌ها به گوسفندان ما حمله نمی‌کردند و اینکه چرا امسال این اتفاق افتاده قطعا به علت تشنگی و گرسنگی مفرط خرس‌هاست.


بشیر کشاورزی رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاسارگاد با تقدیر از این دامدار، در مراسمی با همکاری فرمانداری پاسارگاد و با حضور تعدادی از فعالان محیط زیست این شهرستان در محل چادر عشایر حضور یافت و ضمن اهدای لوح تقدیر به روح الله شهوند، وی را به عنوان محیط بان افتخاری محیط زیست معرفی کرد.


منطقه گردنه خرسی و چاه بید از زیستگاه‌های اصلی خرس قهوه‌ای استان فارس است و حدود 40 خرس در این منطقه وجود دارد که در سال‌های اخیر و با توجه به خشکسالی و آتش سوزی امنیت خرس‌ها به خطر افتاده است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سلام :
این همان داستان خرس های که یک شب بهاری ما در چادر یکی از عشایر خرسی تنگ خور خوره بودیم نیمه شب حمله کرد و با فریاد و شلیک تیر هوایی در دل جنگل خرس یا خرسها انجا را ترک و بدون خسارت ان شب سپری شد. ان ماجرا در منطقه خرسی و در زیستگاه خرس قهوه ای و ادغام ییلاق عشایر باصری با زیستگاه این خرس های قهوه ای است که متاسفانه راه جدا پذیزی هم فعلا موجود نیست . مگر اینکه مانند این بزرگوار با وجود خسارت درست و حسابی حاضر نشد که انتقام بگیرد . درود بر دوستداران محیط زیست . شاد باشید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار