با امضاء تفاهم نامه قشم با جایکا؛
تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و آژانس همکاری های بین المللی ایران و ژاپن جایکا با محوریت "طرح جامع توسعه پایدار جزیره قشم با رویکرد جزیره اکو" امروز در تهران به امضاء رسید.
کد خبر: ۴۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 16 June 2015

به گزارش تابناک - جزیره،  در این مراسم که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیران جایکا برگزار شد تفاهم نامه همکاری میان طرفین با محوریت "طرح جامع توسعه پایدار جزیره قشم با رویکرد جزیره اکو" امضاء شد.

حمیدرضا مؤمنی در این خصوص گفت: منطقه آزاد قشم می تواند در حوزه توسعه جوامع محلی از تجربیات جایکا به بهترین نحو استفاده کند.

وی ادامه داد: تمام ابعاد زندگی مردم در جزیره قشم برای این سازمان اهمیت دارد و برای مشارکت مردم برای توسعه منطقه آزاد قشم و استفاده از تمامی ظرفیت های جوامع محلی باید استفاده کرد.

مومنی با اشاره به اقتصاد مردم جزیره قشم گفت: اقتصاد مردم قشم بر روی 3 محور بازرگانی، شیلات و کشاورزی حرکت می کند که بخش کشاورزی متاسفانه به دلیل عدم وجود نزولات آسمانی و کمبود آب دچار مشکل شده است و تلاش ها برای احیاء این بخش از طرف سازمان منطقه آزاد قشم در حال پیگیری است.

وی افزود: در بخش شیلات و بازرگانی نیز هنوز رویکردها بر اصول و معیارهای بومی و سنتی است که باید برای این دو بخش چارچوب های جدیدی در ابعاد ملی و منطقه ای تعریف شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده است که در این بخش با مشارکت با بخش خصوصی و همکاری های ملی، صنایع دستی قشم به جایگاه خوبی دست خواهد یافت.

مومنی تاکید کرد: مشکلات کمبود آب شرب در قشم هنوز پابرجاست ولی با تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم این مشکل ظرف 6 ماه آینده به صورت کامل مرتفع و آب مصارف کشاورزی نیز تامین خواهد شد.

وی افزود: ژئو پارک قشم با 4 ژئو سایت، گردشگر فراوانی را به قشم می آورد که البته مشکلاتی در ثبت جهانی آن پیش آمده که به زودی این مسئله نیز با رایزنی های انجام شده حل و فصل می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین از تولید 84 هزار تن ماهی ظرف 4 سال در جزیره قشم خبر داد.
مومنی در ادامه از تاثیرگذاری جزیره قشم در بخش های نفت، گاز و انرژی گفت و تاکید کرد: قشم می تواند در حوزه انرژی به یک قطب فعال و تاثیر گذار در منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: جزیره قشم را فدای توسعه ناهمگون نمی کنیم.

 جایکا دانش خود را به قشم منتقل می کند .

در این مراسم "کوهی ساتو" نماینده ارشد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با تشکر از حمایت های سازمان منطقه آزاد در پیشبرد اهداف این تفاهم نامه گفت: با این تفاهم نامه جزیره قشم به یک جزیره اکو تبدیل خواهد شد. جزیره ای مبتنی بر توسعه پایدار جوامع محلی و تاکید بر حفظ محیط زیست.

وی در این مراسم درخواست کرد تا 5 نفر از مدیران عالیرتبه منطقه آزاد قشم برای معرفی و توسعه همکاری های دو طرف به کشور ژاپن عزیمت کنند.

"کوهی ساتو" تاکید کرد: "جایکا" تمام تجربیات و دانش خود را برای توسعه جامعه محلی جزیره قشم به کار خواهد برد.

هم چنین در این مراسم "سعید بنی عامریان" مدیر برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزاد قشم و مدیر پروژه جایکا در قشم، دکتر "هیدکی یوکیهیرا" مشاور تدوین پروژه جایکا و  "رزیتا فخر واعظی" کارشناس برنامه جایکا در ایران حضور داشتند.


منبع: مانا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار