رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: مزارعی در این استان شناسایی شده است که برای آبیاری از فاضلاب خام استفاده می کنند.
کد خبر: ۴۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 14 June 2015
به گزارش مهر، فرهاد پورفرضی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی اردبیل با تاکید به ممنوعیت آبیاری سبزیجات بر اساس مکاتبه وزیر بهداشت و وزیر کشور تصریح کرد: با وجود ممنوعیت در برخی شهرهای استان اردبیل از فاضلاب خام و تصفیه نشده برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

وی با بیان اینکه منشا بیماری هایی مانند وبا از مصرف سبزی جات آلوده است، خواستار مداخله جدی مسئولان استان در خصوص این معضل شد.

در این جلسه مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در تشریح مناطق آلوده تصریح کرد: اولین منطقه آبیاری باغات در بارازیل مشگین شهر است.

محمد دانه زن افزود: در این منطقه آبیاری باغات با فاضلاب و برداشت خلاف با سد کردن عبور فاضلاب از منهول ها، فاضلاب خام  برای آبیاری در بعضی فصول به ویژه تیر و مرداد ماه هدایت می شود.

وی تاکید کرد: مقرر شده جهاد کشاورزی پساب تصفیه شده در اختیار این باغات قرار دهد و یا اینکه چاه حفر شود که به دلیل بی توجهی به تعهدات به صورت غیر مجاز از فاضلاب برای آبیاری استفاده می شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان بخش دوم آلودگی را آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست در سرعین برشمرد.

دانه زن گفت: فاضلاب امکان عمومی و آبگرم های معدنی تجمیع شده و به عنوان حقآبه روستای کنزق در پایین دست سرعین به آن ها داده می شود.

وی بخش سوم آلودگی را استفاده از فاضلاب خام در پایاب کشاورزی کناره رود ارس و آبیاری مزارع برنج و گندم با فاضلاب شهری بدون تصفیه که با پایاب مخلوط شده عنوان کرد.

به گفته این مسئول در شهر سرعین در صورتی که ماده ۱۳ در آب های گرم مبنی بر الزام به پیش تصفیه پساب خروجی اجرا شود، می توان از پساب برای آبیاری استفاده کرد و بلامانع است.

وی افزود: با این وجود به دلیل اختلاط با پساب هتل ها و حتی سرویس بهداشتی موجود در شهر از نظر بهداشتی مورد تائید نیست.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان خواستار مداخله مسئولان استانی و دستگاه های عضو کارگروه شد و افزود: ما مدارک معتبری از مصرف فاضلاب برای آبیاری داریم که نیاز به مداخله جدی را ضروری ساخته است.

حق آبه کشاورزان از فاضلاب

در پی اظهارات این مقام مسئول مدیر عامل آبفای شهری استان اردبیل رفع مشکل بازاریل در مشگین شهر را منوط به صرف ۱۸ میلیارد ریال اعتبار دانست.

علی خاک نژاد تصریح کرد: با وجود اجرای تصفیه خانه مشگین شهر ضروری است فاضلاب تصفیه شده به این منطقه پمپاژ شود و پساب تصفیه شده در اختیار ۶۰ هکتار از اراضی قرار گیرد.

وی مشکل سرعین را نیز متوجه به دو سال اخیر دانست و تاکید کرد: در کنزق کشاورزان از حقآبه خود استفاده می کنند و در واقع از فاضلاب آب های گرم حق آبه دارند.

مدیر عامل آبفای شهری استان با اذعان به سکونت ۹۵ خانوار در این روستا تنها راهکار حل مشکل سرعین را تعریف حق آبه جدید دانست.

خاک نژاد در تشریح مشکل پارس آباد به ضرورت تکمیل تصفیه خانه فاضلاب اشاره کرد و گفت: یک سال دیگر زمان نیاز است تا تصفیه خانه تکمیل شود.

در عین حال معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان نیز با اشاره به تکمیل مطالعات پمپاژ آب در مشگین شهر افزود: جهاد کشاورزی باید نسبت به ساخت پمپاژ اقدام کند و ما آماده واگذاری مطالعات هستیم.

بهروز محمدی با اشاره به مکاتبه با فرماندار مشکل اصلی را هزینه کرد تمامی حمایت های صورت گرفته جهت توسعه مزارع و باغات عنوان کرد.

وی افزود: در بارازیل به طور عمده باغات سیب داریم که طی سال های گذشته هرقدر صرف تامین منابع  آبی شده به دلیل افزایش نیاز، منابع پاسخگو نبوده و برای توسعه هزینه شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان با تاکید به ضرورت برخورد انقباضی، ادامه داد: در سرعین نیز رودخانه فصلی و پساب دائمی دارند و در اصل پساب استخرها است که آلودگی فاضلاب خانگی را نداشته و برای آبیاری گندم و جو مصرف می شود.

مصرف فاضلاب برای آبیاری پذیرفتنی نیست

در این جلسه استاندار اردبیل در پاسخ به اظهارات مدیران سه دستگاه اجرایی تاکید کرد: آبیاری مزارع با فاضلاب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

مجید خدابخش با بیان اینکه اگر تامین آب در یک روستا برای توسعه باغات استفاده شده ایرادی ندارد، اضافه کرد: در عین حال  اشکال اصلی در استفاده از فاضلاب وجود دارد و باید با مشارکت خود روستائیان این معضل برطرف شود.

وی تاکید کرد: اگر به گذشته برگردیم در واقع پساب سرعین به مانند امروز آلوده نبوده و اینکه کشاورزان این نقد را داشته باشند که حقآبه آن ها آلوده شده و تحویل می شود حق دارند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در اغلب شهرهای استان شبکه فاضلاب راه اندازی می شود، افزود: یکی از این شبکه ها سرعین است و باید زمینه پمپاژ آب به روستای کنزق فراهم شود.

وی اعتبار سال جاری شبکه فاضلاب سرعین را ۶۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: شبکه به اتمام رسیده و با تکمیل ساختمان تصفیه خانه تجهیزات در حال نصب است.

خدابخش با بیان اینکه  آب منطقه ای از ناسالم شدن آب به دلیل افزایش مراجعه به آب های گرم کسب درآمد کرده است، این نهاد اجرایی را مسئول سالم سازی و تصفیه پساب در سرعین دانست.

وی در عین حال خواستار بررسی نحوه استفاده از فاضلاب در پارس آباد شد و گفت: با توجه به اینکه در این منطقه خط لوله اجرا شده است باید بررسی شود که مردم عادی چطور از فاضلاب استفاده کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار