کد خبر: ۴۶۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 30 July 2017
نشست هم اندیشی سهم خوزستان در کابینه دوازدهم با حضور فعالان سیاسی و اجتماعی همچنین چهره های برجسته علمی خوزستان در تالار روزنامه اقتصاد بومی و به همت غلامرضا فروغی نیا برگزار شد.
 
به گزارش تابا ، فروغی نیا در ابتدای جلسه گفت: مدتهای مدیدی است که موضوع بحث امروز مان در اذهان ماندگار شده و فرصت ظهور نیافته است؛ لذا امروز این موقعیت پیش آمده تا با طرح چنین مطالبه ای به عنوان سهم خوزستان در کابینه، مورد بحث و فحص گزارده شود.
 
این فعال رسانه ای افزود: ما به عنوان فعالان سیاسی و اجتماعی هرگز زمان کافی برای بررسی عنوان طرح سهم خواهی اختصاص نداده ایم. ما به عنوان شهروندان خوزستانی مالیات و عوارض را روانه مرکز می کنیم. از سویی منابع خدادادی این استان کل هزینه های کشور را پوشش می دهند و دولت مرکزی از این منابع بهره برده و به واسطه آن کشور را اداره می کند؛ اما آیا ما حق سوال و مطالبه گری در خصوص سهم بودجه خوزستان از کل سهم کشور را داریم؟
 
مدیر مسئول روزنامه صبح کارون ادامه داد: ما علاقمند هستیم که در خصوص میزان سهم خوزستان از مالیات، منابع خدادادی و بودجه های عمرانی پرسشگری کنیم. امروز تشکیل کابینه در پیش است آیا شایستگان استان خوزستان سهمی در کابینه خواهند داشت یا خیر؟

فروغی نیا با طرح این سوال که آیا حق خوزستان هست که که کسانی را برای استیفای حقش در مرکز داشته باشد؟ افزود: باید یک شخص در مرکز برای سهم خوزستان چانه زنی کند.
 
مدیر مسئول روزنامه اقتصاد بومی ادامه داد: عزم ما این است که مانند زمان هایی که برای تعیین استاندار رایزنی ها را را صورت می دهیم، در مورد وزیر نیز همین روند را ادامه بدهیم. ما نمی توانیم منتظر جلسات دولتی و اداری باشیم تا خواسته های ما را برآورده سازند. ما می خواهیم حرف هایمان را به گوش مسئولان برسانیم و برای حصول این هدف باید از ابزار رسانه بهره ببریم، همچنان که پیش از این هم برده ایم.
 
فروغی نیا فضای مجازی را در روند ایجاد کمپین های حمایتی مهم برشمرد و گفت: علیرغم وجود فضاهای مجازی و خواص آن، دیدار چهره  به چهره بسیار اهمیت دارد ما امیدواریم در آینده نیز جلسات منظم با موضوعات مشابه داشته باشیم.

بایستی از نگاه های یکسویه اجتناب کرد 
 
دکتر علی بختیار پور عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور سیاسی استاندار خوزستان در ادامه گفت: ساختار سیاسی از بخش حاکمیت، دولت، و مردم تشکیل شده است و مهمترین اختلافات بر اثر تضادهای موجود بین این سه بخش به وجود خواهند آمد.
 
بختیارپور افزود: در عصر حاضر تکثر جای خود را در عرصه سیاسی به خوبی باز کرده است اما بایستی توجه کرد که تکثر به معنای تفرقه نیست، بلکه تنوع است و مجموعه ای دیگاه های مختلف. بنابراین بایستی از نگاه های یکسویه اجتناب کرد.
 
این فعال سیاسی ادامه داد: ممکن بود تا چند دهه پیش روند توجه به تکاثر عقاید با مقاومت روبرو شود و می بایست همگی در مقابل فرامین مطیع باشند؛ در حالی که این موضوع در جوامع پیشرفته مضمحل شده است و جامعه ما نیز نشان از تنوع و تکثر دارد.
 
مشاور سیاسی استاندار خوزستان ادامه داد: امروز می بینیم و می شنویم که اصلاحات از زبان همه جریان های سیاسی عنوان می شود. شخصیت هایی که بر مسند امور هستند از نحله اصلاحات نیستند اما تفکر اصلاحات اینقدر مهم است که همه در حوزه این گفتمان رفتار می کنند.
 
بختیار پور اذعان کرد: یکی از اصول اساسی اصلاحات نیز تکثر است و به ایران که می نگریم از لحاظ جغرافیایی همواره در طول تاریخ تنوع موجود بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی به توزیع منصب ها کشور می نگریم می بینیم که عمده اینها از سوی مناطق مرکزی و شمالی و حتی شمال شرقی ایران اشغال شده اند و سایر استان های چندان از این منصب ها بهره ای نبرده اند اما آنچه که درباره استان خوزستان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خوزستان دولتی ترین استان کشور است.
 
بختیار پور با ذکر این نکته که تمامی جنبه های فعالیت اقتصادی استان خوزستان ملی است گفت: وقتی که لیست بودجه وارد استان خوزستان می شود، هیچ یک از ارقام در مسیر توسعه این استان نیست و عمدتا ملی هستند.
 
وی اظهار کرد: بودجه ای هم که به خوزستان روانه می شود در راستای طرح های ملی است نه خود خوزستان، لذا وجود این بودجه اثر تورمی و زیست محیطی برای استان دارد نه اثر توسعه ای منطقه ای.
 
بختیارپور گفت: نگاه به خوزستان نگاهی بین المللی است و این استان امنیتی ترین استان کشور است.

 بختیارپور برای توجیه سخنان خود گفت: اگر خوزستان بیشترین انتفاع را به کشور می دهد و مساله امنیتی نیز دارد؛ لذا بایستی بیشترین توجه را نیز به خود معطوف بدارند.

بختیارپور گفت: نگاه به توسعه این استان نبایستی با مقاومت سایر استانها روبرو شود زیرا که توسعه خوزستان یعنی توسعه کل کشور و اینجا همه ایران است.
 
پروفسور کرمزاده : دولت دوازدهم جایی برای اشتباه ندارد 

پروفسور کرمزاده در ادامه جلسه با برشمردن اهمیت اداره کشور به دلیل حواشی داخلی و خارجی گفت: ما جمع شده ایم تا کمک حال رییس جمهور باشیم و لغت سهم خواهی مناسب این نشست و رفتار ما نیست بلکه در دور اول ریاست جمهوری ایشان فرمودند افراد توانمند و ایده پرداز موظف کمک به دولت هستند.
 
کرمزاده در ادامه گفت: رییس جمهور برای تعیین کابینه نمی تواند با همه مردم مشورت داشته باشد لذا ما به عنوان نمایندگان بخشی از مردم گردهم آمده ایم تا در این راه کمک حال ایشان باشیم.
 
استاد دانشگاه شهید چمران افزود: اشخاصی بایستی بر مسند بنشینند تا با جزئیات و مشکلات این استان آشنایی داشته باشند و دولت دوازدهم جایی برای اشتباه ندارد زیرا حساسیت ها روی این دولت زیاد است و هنوز دولت بر سر کار نیامده است؛ عده ای دواپسی شان گرفته است. کرمزاده گفت: قاعدتا بایستی رایزنی های لازم برای تعیین وزیر خوزستانی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد اما ما انتظارمان این است که نمایندگان به صورت طبیعی در انتصابات نقشی نداشته باشند.
 
این استاد برجسته دانشگاه در ادامه گفت: دور قبل تعداد زیادی از خوزستانی ها به دلیل خواسته های منطقه ای رای خود را به دکتر رضایی دادند اما در انتخابات اخیر این مردم رای خود را به سبد روحانی ریختند زیرا که انتظارات خود را از ایشان مطالبه کردند و بایستی دولت پاسخگوی این مطالبات مردم باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار