کد خبر: ۴۶۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵ 26 July 2017
مردم روستاهای خلافیات یک و 2 و گرگر بندرماهشهر، آب خام آلوده مصرف می کنند و همچنان برای رفع مشکل خود منتظر عنایت و همت مسئولان این شهرستان و صنایع مستقر در منطقه هستند.

به گزارش ایرنا مردم روستای خلافیات یک و 2 و گرگر بندرماهشهر چند سال است آب شرب خود را از آب خام تامین می کنند و همین موضوع به یکی از دغدغه های اصلی جامعه سلامت این شهرستان تبدیل شده است.

به دلیل امکان انتقال بیماری التور (وبا) از طریق آب خام و آلوده، این موضوع نگرانی مسئولان بهداشت و اهالی روستا را نیز باعث شده و ضرورت تسریع در رفع مشکل را چند برابر کرده است.

بنابه گفته اهالی روستا و مسئولان محلی، کمبود اعتبار اصلی ترین دلیل حل نشدن مشکل شبکه آبرسانی این روستاها، در ماهشهر غنی ترین شهرستان خوزستان و یا حتی کشور است.

شورای راهبردی بندرماهشهر به منظور اجرای پروژه های عمرانی در این شهرستان با پرداخت مبالغی از سوی صنایع پتروشیمی در راستای مسئولیت های اجتماعی خود، با 120 میلیارد ریال کار خود را در سال 93آغاز کرد و این اعتبار تا سال95 به میزان 170 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. میزان این اعتبار در سال 96، 200میلیارد ریال پیش بینی می شود که شورای سیاست گذاری شهرستان مسولیت تخصیص این اعتبار در پروژه های مورد نیاز شهرستان است.

'وبا' بیماری اسهالی است که توسط باکتری ویبریو کلرا در روده باریک ایجاد می شود. میکروب وبا دارای 2 نوع کلاسیک و التور است، که می تواند موجب همه گیری ناگهانی شود و در صورت رسیدگی نکردن به موقع، باعث مرگ و میر فراوان می شود و زمان شیوع آن در ایران از اول اردیبهشت تا آبان است.

انتقال این بیماری می تواند از طریق خوردن آب آلوده و مواد غذایی آلوده به آب های کثیف صورت گیرد؛ میکروب التور می تواند مدت زیادی در آب زنده بماند. حمام کردن و یا شستشوی ظروف در آب های آلوده هم می تواند موجب انتقال بیماری شود.

** بیماری وبا در کمین مردم روستاهای خلافیات یک و 2 و گرگر
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرماهشهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مصرف ساکنان روستای خلافیات یک و 2 و گرگر از آب خام اظهارکرد: به منظور جلوگیری از بروز بیماری های واگیردار از طریق آب خام و شیوع این بیماری ها از قبیل بیماری التور در فصل تابستان که جزو بیماری های بومی و شایع خوزستان است، تصفیه آب خام روستای خلافیات یک و 2 و گرگر بندرماهشهر در دستور کار شورای سلامت شهرستان بندرماهشهر قرار گرفت و در این شورا به تصویب رسید.

علی نوری افزود: به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، پیگیری مصوبه تصفیه آب خام این 2 روستا از موضوعات مطرح شده در نشست اخیر شورای سلامت بندر ماهشهر بود که در سال 96 برای بار دوم بنا به تاکید و درخواست دادستان یکی از مصوبات این شورا را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: رفع این مشکل مستلزم احداث تصفیه خانه است که مقرر شده اعتباری برای این منظور از محل اعتبارات شورای راهبردی این شهرستان اختصاص و پرداخت شود. با وجود اینکه این موضوع یکی از مصوبات مهم شورای سلامت بوده تا به حال مبلغی از شورای راهبردی برای رفع این معضل جدی پرداخت نشده است.

نوری در ادامه با اشاره به مضرات استفاده از آب خام خاطرنشان کرد: وبا بیماری خطرناکی است که تنها از آب و آنچه از آب تغذیه می شود منتقل شده و باید در این باره توجه بسیاری داشت چرا که که بسیار واگیردار بوده و در صورت مبتلا شدن یک فرد به سرعت به چندین هزار نفر منتقل می شوند و به شهر و مناطق اطراف نیز سرایت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: 2 دوره زمانی برای بیماری وبا وجود دارد. یکی در تابستان و دیگری پاییز است که باید به این 2 فصل شیوع بیماری توجه داشت. مراقبت های پزشکی را در این فصول بیشتر کرد و دقت عمل را در این باره افزایش دهیم.

رئیس مرکز بهداشت بندرماهشهر با ابراز نگرانی از احتمال بروز بیماری التور در روستای خلافیات یک و 2 و روستای گرگر بندرماهشهر گفت: استفاده مردم این روستاها از آب خام به دغدغه جامعه سلامت این شهرستان تبدیل شده و بررسی به موقع و نمونه گیری مکرری برای اطمینان از نبود بروز بیماری التور در این منطقه انجام می شود.

نوری ادامه داد: خوشبختانه تا به حال هیچ گونه مورد مشکوک بیماری التور در این منطقه مشاهده نشده اما با توجه به آلودگی بسیار آب این سه روستا، همچنان خطر بیماری التور در کمین ساکنان این روستا است، به گونه ای که در صورت شیوع این بیماری، شرایط غیرقابل کنترل می شود و خسارت جبران ناپذیری برای بهداشت محیط به همراه خواهد داشت.

وی افزود:با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و در خطر بودن جان و سلامت مردم و نیز تاکید مکرر دادستان بندرماهشهر، ضرورت دارد مسوولان برای رفع این مشکل بیش از این تعلل نکرده و در اسرع وقت نسبت به تامین اعتبار برای برطرف کردن مشکل آب این روستاها اقدام کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار