یک پیشنهاد؛
جشنواره «یک روز با حیدربابا» که به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در سالروز درگذشت استاد شهریار برگزار می شود، می تواند هر ساله به میزبانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی برگزار شود.
کد خبر: ۴۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 11 June 2015

حیدر بابا دنیا یالان دنیادى/ سلیمان‌ دان، نوح‌ دان قالان دنیادى/هر کیمسیه هر نه وریب آلیبدیر/افلاطوننان بیرقورى آدقالیب دیر. این یکی از معروف ترین اشعار استاد شهریار است که زبانزد خاص و عام است. استاد شهریار نه تنها در بین ایرانیان ترک زبان و فارسی زبان بلکه در کشورهای مختلف دنیا شناخته شده و جای خود را باز کرده است، به گونه ای که دیوان اشعار او به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

ابعاد مختلف شخصیت استاد شهریار و زوایای پیدا و پنهان اشعار این استاد ملک سخن می طلبید که در قالب های هنری و فرهنگی مورد پردازش قرار بگیرد تا فرهنگ اصیل دیار آذربایجان زنده بماند. برهمین اساس، جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا، از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی از سال گذشته طراحی و اجرایی شد که با استقبال هنرمندان در رشته های مختلف مواجه شد و آثار متنوعی در رشته های شعر، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی و ... خلق شد.

جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا، زمینه‌ ساز اجرای برنامه‌های متنوع و متعدد فرهنگی و هنری با محوریت استاد شهریار بود که با تلاش های دست‌اندرکاران و هنرمندان و اصحاب فرهنگ، سال گذشته همزمان با روز ملی شعر و ادب در روستای پدری استاد شهریار برگزار شد.

برگزاری جشنواره «یک روز با حیدربابا» به شیوه‌ای جدید و برای نخستین بار در سطح کشور تجربه موفقی بود و بازتاب فرامنطقه ای داشت و مورد توجه مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر قرار گرفت.

این جشنواره همچنین محملی را فراهم آورد تا هنرمندان در رشته‌ های مختلف با دقت و تامل بیشتر در منظومه‌ کم‌ نظیر "حیدربابایه سلام" آثاری فاخر و ماندگار خلق کنند.

نسل جوان امروز باید با شعرایی همچون استاد شهریار که بخشی از فرهنگ و هویت آذربایجان است ‌آشنا شوند و با تکیه بر اندیشه‌ و تفکر غنی اسلامی و ایرانی این بزرگان، در جهت حفظ و احیای فرهنگ اصیل بومی محلی تلاش کنند.

بازسازی خانه پدری حیدربابا

یکی از برکات برگزاری این جشنواره، بازسازی خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال بود که توسط یکی از خیران صورت گرفت.

با اتمام این پروژه، روستای خشکناب به عنوان زادگاه شهریار، ملک سخن می‌ تواند به کانون توجه و قطب گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل شود.

با توجه به ظرفیت های شهرستان بستان آباد در بخش فرهنگ و ادب، روستای خشکناب قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه‌ برای توریسم فرهنگی را دارد و در رأس آن خانه پدری استاد شهریار بزرگترین ظرفیت جذب توریست برای این شهرستان محسوب می ‌شود.

ثبت جشنواره حیدربابا در تقویم فرهنگی آذربایجان شرقی

شعر و ادب از دیرباز به عنوان جزو تفكيک ناپذير زندگی ايرانيان محسوب می شود، اين علاقه به ادبيات و وجه فرهنگ ايرانی باعث شده تا شعر به عنوان هنر ملی در تقويم رسمی كشور جايگاهی ويژه بیابد و براساس استقبال مردم از جشنواره حیدربابا،‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، جشنواره‌ یاد شده را در تقویم فرهنگی استان ثبت کرد. ثبت این اتفاق فرهنگی در تقویم فرهنگی استان فرهنگ خیز استان آذربایجان شرقی به طور یقین در سال های بعد، موجب رونق فرهنگ و هنر اصیل این دیار شده و می تواند موجب جذب توریسم فرهنگی و ادبی و هنری شود.

یک پیشنهاد

اما جشنواره حیدربابا که به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در سالروز درگذشت استاد شهریار برگزار می شود، سال گذشته در روستای پدری استاد شهریار برگزار شد و امسال نیز به تبع سال گذشته، در روستای خشکناب برگزار خواهد شد، اما این جشنواره می تواند هر ساله به میزبانی یکی از روستاهای مختلف استان آذربایجان شرقی برگزار شود.

در صورت برگزاری جشنواره حیدربابا در روستاها، شاهد انس بیشتر مردم با استاد شهریار خواهیم بود و بدین گونه، تمامی نقاط استان آذربایجان شرقی، در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره سهیم خواهند شد.

گفتنی است، دومین جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا(22 خرداد) سال جاری در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد و در جوار کوه حیدربابا برگزار می‌شود و شرکت در این جشنواره برای تمامی گروه‌ های سنی و در هر سطحی آزاد است.

جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی و با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، فرمانداری بستان آباد، بخشداری تیکمه داش، انجمن ادبی استاد شهریار بستان آباد و سایر انجمن‌های فرهنگی هنری و ادبی استان برگزار می ‌شود.

گزارش از بیت اله احمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار