پرونده افزایش قیمت بنزین که این روزها خبر ساز شده با اعلام معاون وزیر نفت و تکذیب وی به نوعی بسته شد. وی با قاطعیت اعلام کرد که قیمت بنزین افزایشی نخواهد داشت اما نکته قابل توجه ادله این مقام مسئول در خصوص افزایش مصرف بنزین مردم مبنی بر رشد اقتصادی و رفاه بیشتر است.!
کد خبر: ۴۶۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 23 July 2017
به گزارش تابناک :  افزایش قیمت بنزین این روزها خبر ساز شده و هر روز شاهد انتشار پیش بینی ها و احتمالات در این باب بودیم؛ تا اینکه امروز معاون وزیرنفت آب پاکی را بر روی دست همه ریخت و با قاطعیت اعلام کرد که قیمت بنزین افزایشی نخواهد داشت. نکته قابل توجه ادله این مقام مسئول در خصوص افزایش مصرف بنزین مردم است.!

در روزهای اخیر، برخی احتمالات درباره از سرگیری سهمیه بندی بنزین به علت افزایش شدید مصرف بنزین مطرح شده بود. حتی ادعا شده بود که برای مهار رشد مصرف بنزین، احتمال دارد که قیمت بنزین نیز افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر نفت درپی این موج به وجود در خصوص افزایش قیمت بنزین ، امروز اعلام کرد که بنزین افزایش قیمت نخواهد داشت.

عباس کاظمی با تکذیب در دستور کار داشتن افزایش قیمت و سهمیه بندی مجدد بنزین، گفته: مشکلی در تامین بنزین و انواع سوخت وجود ندارد و به خوبی توزیع سوخت در کشور در حال مدیریت است. موضوع افزایش قیمت نیز مطرح نیست و ما چنین درخواستی را ارایه نکرده ایم، همچنین سهمیه بندی بنزین هم مطرح نیست.

این در حالی است که منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با اکو تیتر گفته بود: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می کنیم ؛ اما با این وجود برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد. اما هر زمان که دولت در هیئت دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.

وی اعلام کرده بود: در خصوص افزایش قیمت بنزین منتظر ابلاغ مصوبه مجلس و دولت هستیم. به همین علت تا کنون در خصوص قیمت بنزین تا کنون  تصمیمی را اتخاذ نکرده ایم.

افزایش رفاه مردم ، مصرف بنزین را بیشتر کرد!
گفتنی است با توجه به اینکه میزان مصرف بنزین در سال 96 افزایش قابل توجهی داشته و به طور میانگین مصرف امسال به روزانه 79 میلیون لیتر رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 8.5 درصدی را نشان می دهد که علت اصلی آن به افزایش تولید و استفاده از خودرو باز می گردد. 

نکته جالب توجه اینکه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره چرایی افزایش مصرف بنزین در سال جاری، گفته: علت اصلی رشد مصرف بنزین و سوخت، افزایش رشد اقتصادی کشور و رفاه بیشتر است.!

اما سوال اصلی اینجاست که منظور معاون محترم از مردم چه دقیقا شامل چه قشری است؟!
به گفته کاظمی به دلیل رشد اقتصادی کشور، میزان استفاده از خودرو و شماره گذاری آن، حدود 8.5 درصد افزایش داشته است که افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد.

ادله اصلی معاون وزیر در این خصوص این است که افزایش 8.5 درصدی مصرف بنزین، یک رشد غیرطبیعی به شمار نمی رود، و به دلیل افزایش رشد اقتصادی، میزان مصرف انواع حامل های انرژی، از جمله برق نیز افزایش داشته به طوری که گزارش ها از رشد حدود 10 درصدی مصرف برق حکایت دارند.

نا گفته نماند که دولت از بهار سال 1394، عرضه بنزین دونرخی را متوقف کرد و بر این اساس نرخ بنزین معمولی در سراسر کشور لیتری 10 هزار ریال تعیین شد که بدون سهمیه بندی عرضه می شود.

پس از تک نرخی شدن بنزین، میزان استفاده رانندگان خودرو از کارت سوخت کاهش زیادی یافته است و مردم تمایل دارند از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کنند.

"علی اکبر نژاد علی" مدیر سامانه هوشمند سوخت پیش از این گفته بود: بیشتر سوخت گیری در پمپ بنزین ها از طریق کارت جایگاه داران انجام می شود به طوری که کمتر از 10 درصد از طریق کارت شخصی سوخت گیری می کنند.

پیش از این عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفته بود: حفظ کارت سوخت بنزین با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار قاچاق و رشد مصرف، فقط یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه به دولت تحمیل می کرد.

به گفته بسیاری کارشناسان با توجه به تک نرخی شدن بنزین و نزدیک شدن قیمت این سوخت به نرخ بنزین در کشورهای همسایه که کاهش قاچاق را در پی داشته، حذف کارت سوخت باید انجام می شد، اما مجلس شورای اسلامی، در 20 اردیبهشت 96 در قالب تصویبب «قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» خواستار حفظ این کارت شد.





منبع : اکوتیتر 
برچسب ها: ثیمت بنزین ، وزیر نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار