نقد و بررسی حوزه بهداشت و سلامت خوزستان(1)؛
بیمارستانی که با نظارت و پیگیری مسئولان بهداشت و درمان استان می توانست هم رضایت مردم را بدنبال داشته باشد و هم موجبات شرمندگی وزیر را فراهم نکند
کد خبر: ۴۶۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 July 2017
طی 4 سال گذشته که دولت یازدهم اجرای طرح تحول سلامت و سپس طرح تحول بهداشت را در دستور کار قرار داد در استان خوزستان شاهد انتشار اخبار و گزارش های بعضا ناگواری بودیم که بازتاب های وسیع رسانه ای را بدنبال داشت.

استان خوزستان با وجود منابع عظیم اقتصادی و گردش مالی بسیار در سطح استان و همچنین اعتبارات کلان اختصاص یافته، همچنان در بخش های بهداشتی و درمانی دارای مشکلات عدیده ای است و بسیاری از اخبار تلخ منتشر شده در این 4سال گذشته نیز حاکی از مشکلاتی است که در مدیریت منابع و اجرای چشم انداز دولت در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد.

متاسفانه با وجود عملکرد نسبی مناسب در سطح کشور، شاهد نوعی کم لطفی در حق استان خوزستان بودیم در حالیکه با نظارت و پیگیری جدی تر ایشان و همراهانش در وزارت بهداشت و رصد فعالیت های مدیران استانی شان در خوزستان، می توانستند ضمن رفع ضعف های مدیریتی، در خوزستان نیز به مانند دیگر استان های کشور کارنامه مثبت و در خور تقدیری از خود بجای بگذارند.

با توجه به اهمیت این موضوع و ارتباط آن با جان و سلامت هم استانی های مان در سلسله گزارش هایی به مرور برخی از وقایع دوره چهارساله گذشته خواهیم پرداخت؛

ماجرای سه بیمارستان؛
در این دوره سه خبر از سه بیمارستان بازتاب وسیعی در سطح استان و کشور پیدا کرد که می تواند نمونه ای از وضعیت بیمارستانهای استان خوزستان باشد.

این سه بیمارستان عبارتند از؛
بیمارستان نظام مافی شوش، بیمارستان مسجدسلیمان و بیمارستان سینای اهواز.

شرمندگی وزیر بهداشت
بیمارستان نظام مافی شوش که در سال93 مورد بازدید مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته بود در سال94 نیز شاهد حضور وزیر بود. در این بازدید برخی از شهروندان از وضعیت نامناسب بیمارستان بشدت گلایه و انتقاد کردند و کلیپ تصویری اعتراض مردم به وزیر در فضای مجازی نیز منتشر گردید.

وزیر وقتی به تهران برگشت با انتشار متنی از آنچه دیده و شنیده بود ابراز شرمندگی کرد.

بیمارستانی که با نظارت و پیگیری مسئولان بهداشت و درمان استان می توانست هم رضایت مردم را بدنبال داشته باشد و هم موجبات شرمندگی وزیر را فراهم نکند.

با این وجود این همه ی ماجرای بیمارستان نظام مافی شوش نیست.

آبان ماه سال 94 خبری تکان دهنده منتشرشد. خبری که اگر در هر جای دیگری اتفاق می افتاد می توانست موجبات استعفای مسئولان ارشد بهداشت و درمان را فراهم کند.

بنا بر اعلام اداره دامپزشکی شوش، کارشناسان این اداره در بازرسی های انجام شده در بیمارستان نظام مافی شوش متوجه شدند دهها کیلو گوشت فاسد برای تغذیه بیماران بیمارستان قرار بود استفاده شود!

 اندکی پس از ابراز شرمندگی وزیر، نه تنها مشکلات این بیمارستان رفع نشده بلکه خبر تکان دهنده ای منتشر می شود که ضمن نقض حقوق بیماران و تهدید سلامتی آنها، ضعف مسولان مربوطه را به تصویر می کشد.

بگفته میلاد عامری رییس اداره دامپزشکی شهرستان شوش، در پی بازرسی کارشناسان بهداشتی اداره دامپزشکی شوش 140 کیلوگرم گوشت مرغ تاریخ مصرف گذشته، 40 کیلوگرم گوشت قرمز گوساله فاقد تاریخ کشتار و مقادیری چربی گوسفندی جمعا به میزان 220 کیلوگرم از آشپزخانه بیمارستان نظام مافی شوش کشف و ضبط گردید.

بگفته وی، پیمانکار طرف قرار داد بیمارستان قصد مصرف این مقدار گوشت در طبخ غذا را داشت که شناسایی و معدوم گردید. مسئولان البته چنین توجیه می کردند که این گوشت ها وارد سیکل غذایی بیمارستان نشده بود و ماموران دامپزشکی بدون هماهنگی برای نظارت و بازرسی آمدند!

با این وجود آنچه پیش آمد باعث بروز انتقادات و نگرانی هایی در فضای رسانه ای شد و موضوع در سطح رسانه های ملی مطرح گردید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار