علی‌رغم بدعهدی های توتال، ماهیت قرارداد اخیر کشورمان با این غول نفتی به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران انجامیده و سرآغاز تحول عظیمی در توسعه و رشد صنعت نفت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 09 July 2017
به گزارش تابناک : دوشنبه 12 تیر، قراردادی به ارزش 4 میلیارد و 879 میلون دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم به توتال به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی منعقد شد. 
از بدعهدی های توتال که بگذریم، اصل انعقاد این قرارداد ماهیتی روشن در زمینه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران است، چراکه علی‌رغم فضاسازی های ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی، آل سعود و آمریکایی در خصوص شرایط ناامن حاکم بر سرمایه‌گذاری در کشورمان، قرارداد نفتی ایران با توتال تمام مهره های چیده شده، دشمنان را بر هم زدهاست.

ایران به‌عنوان برترین ذخایر هیدروکربوری برای به دست گرفتن جایگاه اصلی خود در زمان قبل از تحریم ها و همچنین حفظ موجودیت خود در بازار نفتی جهان در شرایطی که با کاهش قیمت نفت و توافق اوپک برای کاهش تولید مواجه است، طبق برنامه ریزی های انجام شده یعنی در برنامه 5 سالۀ ششم توسعه به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیازمند است. ازاین رو قرارداد مذکور می تواند دریچه روشنی برای جذب سرمایه های خارجی بسیاری باشد. 

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، درباره قرارداد توتال اظهار داشت: قرارداد نفتی ایران با توتال ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشورمان را کاهش می دهد، در صورتیکه نتوانیم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم، صنعت نفتمان توسعه پیدا نمی‌کند، در نتیجه تأثیرگذاری کاهش یافته و در پی کم‌ اثر شدنمان در اوپک بالطبع توان چانه زنیمان در تحولات منطقه ای و سیاسی کاهش پیدا خواهد کرد. 

 انتقال فناوری و تکنولوژی در سایه قرارداد هستی جدید 

باوجود اینکه عده زیادی، قراردادهای جدید نفتی معروف به IPC را دچار اشکالاتی می دانند، اما برخی دیگر نیز معتقدند که این ادعا کذب است و فوائد مهمی نیز برای صنعت نفت کشور دارد. 

علی ادیانی نائب رئیس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  در این خصوص معتقد است: در قراردادهای جدیدنفتی یعنی ICP که چندی پیش در قالب آن، شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال برای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی(فاز 11) تفاهم نامه همکاری امضا کرد، شرکت های خارجی سرمایه گذار مکلفند یک شرکت ایرانی برای خود انتخاب کنند که در قرارداد فوق، توتال، شرکت پتروپارس با سهم 19.9 درصد را انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر گنجانده شده در این قراردادهای جدید این است که شرکت خارجی موظف به انتقال فناوری و تکنولوژی خواهد بود، موضوعی که در حال حاضر دغدغه صنعت نفت کشورمان محسوب می‌شود. 

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این‌باره گفت: در جریان تهیه الگوی قراردادهای جدید نفتی (IPC) دفتر مقام معظم رهبری مواردی را به مجلس ابلاغ کرد که این موارد هم در کمیسیون انرژی و هم در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت. 

وی با اشاره به حضور وزیر نفت در یک جلسه غیرعلنی در کمیسیون انرژی و ارائه توضیحات او در این زمینه ، افزود: زنگنه نیز در پی دغدغه‌ها و ایرادات رهبری، قرارداد جدید نفتی را ملزم به اصلاح دانست، که در ادامه جلسات مجلس و دولت، رفع اشکالات انجام شد. 

نماینده مردم ایلام تأکید کرد: همچنین اداره قوانین مجلس نیز اعلام کرده که الگوی قراردادهای جدید نفتی مغایرتی با قوانین  ندارد، در نتیجه پس از این تصمیم الگوی جدید فوق برای اجرا ابلاغ شد. 

قرارداد توتال نقطه تحول صنعت نفت ایران است

 حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این خصوص اظهار داشت: بعد از یک وقفه طولانی که ناشی از تحریم‌ها و فشارهای شدید غربی بر کشور ما بود، بالاخره به لطف خدا قرارداد نفتی ایران با تحول بزرگ نفتی جهان (توتال) منعقد شد، این قرارداد نقطه تحول صنعت نفتی ایران بوده، در چارچوبی کاملاً قوی و سرآغاز تعامل عظیمی بین ایران با کشورهای غربی است. 

وی ادامه داد: از آنجایی که مدت قرارداد فوق 29 ساله است، بنابراین یک تعهد دراز مدت با شرکای قوی جهان محسوب شده و می‌تواند دستاورد ارزشمندی برای کشور به شمار آید. 

این کارشناس حوزه انرژی بیان داشت: در خصوص بازگشت تحریم‌ها، ایران با 5+1 در طرف است، اگر آمریکا را به عنوان یک عضو این گروه کنار بگذاریم ، باز هم با 5 عضو دیگر روبرو هستیم که بر سر مواضع خود بوده و ایران و تعهداتش را قبول دارند، ضمن اینکه آنها نیز از سیاست‌های تک روانه آمریکا هم دلخورند. 

مرادی در خاتمه گفت:‌ امیدواریم در تعاملی که با غرب به خصوص اروپا داریم ، بتوانیم قدم‌های محکم‌تری نظیر قرارداد با توتال را برداشته و به موفقیت‌های بیشتری نائل شویم. 




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار