کد خبر: ۴۵۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶ 07 July 2017
 جمعی از سمن های محیط زیست و فعالان این عرصه در استان خوزستان حفاظت از حیات گیاهی و جانوری حوزه زاگرس را در قالب یک طرح ملی خواستار شدند.

 نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست و فعالان مردمی این عرصه روز جمعه در محل سالن جلسات شهرداری به میزبانی کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اندیمشک و شهرداری برگزار شد.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک در این جلسه با تشریح ضرورت های حفاظت از محیط زیست گفت:سمن ها می توانند در پاسداری از محیط زیست نقش محوری ایفا کنند.

مهدی سراج الدین افزود:هنوز جایگاه و اهمیت محیط زیست به روشنی در جامعه معرفی نشده است لذا سمن ها به عنوان نهادهای برخواسته از دل مردم می توانند در این راستا موثر باشند.

وی بیان کرد:در فعالیت های زیست محیطی باید با نگاه عمیق، دقیق و کلان به امور توجه کرد تا نتیجه پایدارتر حاصل گردد.

وی با اشاره به موضوع پتروشیمی و تلاش محیط زیست برای پیشگیری از خطرات زیست محیطی آن در اندیمشک گفت:این طرح بزرگ در شهرستان قرار بود در یک مکانی احداث شود که با توجه به جهت وزش باد می توانست خطرآفرین باشد لذا با همکاری بسیار شایسته نماینده و فرماندار این طرح جابجا شده و در منطقه ای خارج از حوزه شهری و بدون خطرات زیست محیطی و در قالب استانداردها اجرا می شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اندیمشک هم گفت:از بدو شروع به کار شورای اسلامی با توجه به اهمیت موضوع ، طبق قانون درخواست تشکیل این کمیسیون را در شورا دادیم.

صدیقه میری افزود:این کمیسیون با همدلی شهروندان به خوبی پیگیر مطالبات زیست محیطی بوده است.

وی اظهار کرد:ایجاد بستر مناسب برای پیگیری امور حوزه محیط زیست امروز نیاز جامعه است و همدلی در این عرصه به نتایج مطلوب منجر می گردد.

وی بیان کرد:نشست های زیست محیطی با حضور سمن ها موجب پویایی در این عرصه مهم می شود و فعالان محیط زیست همواره با بیان چالش ها و پیگیری مشکلات توانسته اند گام های بلندی بردارند.
تراب قلاوند عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اندیمشک هم گفت:سمن ها در عین برخورداری از استقلال ، باید در سایه تعامل با دستگاههای دولتی در راستای حفظ و پاسداری از محیط زیست تلاش کنند و نباید این ارتباط به تقابل ختم شود.

میثم مرادی از فعالان محیط زیست اندیمشک گفت:طرح ملی احیا زاگرس نیازمند همت است و دولت باید در این راستا بودجه ایی اختصاص دهد.

وی گفت:نجات درختان و گونه های جانوری زاگرس مطالبه همه دوستداران محیط زیست است.

مرادی گفت:نامگذاری هر سال با عناوین مرتبط با محیط زیست گامی در راستای فرهنگ سازی عمومی در این زمینه است.

عبدالحسن آذر باد رئیس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول نیز گفت:باید از ظرفیت رسانه ها برای حفظ محیط زیست کمک گرفته شود.

وی اظهار کرد:امروز چالش های محیط زیست تهدید کننده هستند و باید تلاش ها به سمت آگاه سازی و فرهنگ سازی معطوف گردد.

آذرباد بر ضرورت هدفمند کردن چنین نشست هایی به منظور اثرگذاری بیشتر تاکید کرد.

آرش حیدری نماینده کانون های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اندیمشک هم گفت:قطع درختان یکی از معضلاتی است که باید با راهکارهای قانونی جلوی آن گرفته شود.

یکی از فعالان محیط زیست شهرستان دزفول نیز از عملکرد امور آب شمالغرب خوزستان انتقاد کرد و گفت:رودخانه های بالارود، دز و کرخه تهدید می شوند و حفاظت از این رودخانه ها مطلوب نیست.

یکی از فعالان محیط زیست شوشتر نیز خواستار حفاظت از درختان کنار شد و گفت:علاوه بر درختان بلوط که سرمایه منطقه هستند درختان کنار نیز سرمایه هایی هستند که باید مورد لطف بیشتر دوستداران محیط زیست قرار گیرد.

به گزارش ایرنا جمعی از فعالان محیط زیست در این جلسه خواستار تامین اعتبار تصفیه فاضلاب های ورودی رودخانه های کارون ، دز و بالارود شدند.

همچنین فعالان محیط زیست خواستار تجهیز و توانمند شدن سمن ها شدند و ایجاد پایگاه اطفای حریق در شهرستان اندیمشک شدند.

به گفته اعضای حاضر در این نشست ، حدود 12 درصد از سطح جنگل های زاگرس به بیماری ذغالی بلوط و قارچ طبق دار مبتلا شده که رفع این مشکلات نیازمند اهتمام بیشتر است.

اعضای حاضر در این جلسه از آتش سوزی های مکرر در سطح جنگل های زاگرس و منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار نگاه ویژه مسئولان استان خوزستان و کشور به این موضوع شدند.

در این نشست حدود 28 انجمن مردم نهاد سنتی و سمن های شهرستان های اندیمشک ، دزفول ، شوش ، شوشتر، لالی و مسجدسلیمان حضور داشتند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار