وزیر نیرو سد هراز و دیگر سدها را نیز در حال احداث خواند و با ابراز امیدواری از قرار گرفتن در شرایطی درخشان برای استان مازندران از نظر مدیریت منابع آبی و آبرسانی به شهرها طی سه تا چهار سال آینده، یاداور شد: همانطر که نیاز به شبکه‌های زهکشی و آبیاری در مازندران اندک است اما معکوس آن در مورد فاضلاب صادق است.
کد خبر: ۴۵۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴ 05 July 2017
به گزارش تابناک مازندران، وزیر نیرو آبرسانی با تانکر به روستاهای مازندران را باعث شرمساری خواند و با تأکید بر توجه به مقوله فاضلاب در این استان، احداث شبکه‌های فاضلاب در مازندران را نیازمند اهتمام بیشتر برشمرد.
 
 حمید چیت‌چیان در مراسم آبگیری سد گلورد در شهرستان نکا امکان به نتیجه رسیدن چنین طرح‌های بزرگی را به سبب راهنمایی‌های مدیران منطقه برشمرد و اظهار کرد: سد گلورد سی‌وسومین سدی است که در دوره فعالیت دولت یازدهم یا به افتتاخ رسیده و یا آبگیری شده است.
 
وی افزود: چند سد دیگر نیز طی روزهای آینده تا قبل از پایان فعالیت این دولت افتتاح و یا آبگیری می‌شوند.
 
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به برخی آمار مربوط به استحصال آب در سدها از قبل انقلاب تاکنون، خاطرنشان کرد: از ابتدای آغاز فعالیت سدسازی در کشور در دهه 30 و قبل از انقلاب تا ابتدای انقلاب مجموع سدهایی که در کشور ساخته شد امکان تنظیم 14 میلیارد متر مکب آب را داشت که در هر سال برای یک دوره 30 ساله حدود 500 میلیون متر مکعب می‌شود.
 
این مسئول اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم در مجموع فعالیت‌های سدسازی عظیمی صورت گرفت که در این مدت 20 میلیارد متر مکعب به آب تنظیم شده اضافه شد که به این ترتیب از سال 57 تا سال 92 می‌توان گفت به ازای هر سال 800 میلیون متر مکعب استخصال منابع جدید بوده است.
 
وی گفت: سدهایی که در طول فعالیت دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و آبگیری شد توان استحصال و تنظیم چهارونیم میلیارد مترمکعب آب را دارد که برای هر سال یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب می‌شود.
 
چیت‌چیان این عملکرد را در راستای اقدام و عمل مد نظر رهبر معظم انقلاب در مسیر اقتصاد مقاومتی توصیف و با ابراز تأسف نسبت به آبرسانی به برخی روستاهای این منطقه با تانکر، تصریح کرد: این موضوع بسیار باعث شرمساری است.
 
وی از اختصاص منابع خوبی برای آبرسانی روستایی با کمک مجلس خبر داد و متذکر شد: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون به بیش از پنج هزار و 400 روستا آّبرسانی روستایی صورت گرفته و فقط در سال 95 دو هزار و 958 روستا آبرسانی شد که فعالیت این یک سال با 10 سال فعالیت آبرسانی روستایی قبل از این دولت برابر بوده است.
 
وزیر نیرو با اشاره به آغاز حرکتی جدی در زمینه استحصال آب و آبرسانی روستایی در کشور، اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان فعالیت این دولت پنج سد افتتاح و پنج سد که شامل سد گلورد نیز می‌شود آبگیری شده و یک سد آماده افتتاح وجود دارد که به زودی افتتاح شده و سه سد دیگر نیز آبگیری می‌شوند.
 
این مسئول اضافه کرد: تا پایان سال 96، یعنی در نیمه دوم امسال نیز 10 سد دیگر افتتاح و آبگیری می‌شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به قیاسی از مناطق پر بارش و کم بارش در کشور به منظور فهم لزوم ایجاد اولویت پرداختن به سد در این مناطق در مقایسه با یکدیگر، گفت: امسال در خوزستان نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش بارندگی وجود دارد که اگر استخصال آب در سدها در آن منطقه نباشد امکان تداوم حیات در آن‌ها نیست که این با مناطقی با بارش‌های بالا متفاوت است.
 
چیت‌چیان با ناچیز خواندن آبرسانی از منابع آب سطحی یعنی رودخانه‌ها برای مصارف شرب، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم برای 9 منطقه مازندران از شرق تا غرب برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفت که از منابع آب سطحی برای تمام شهرها و غالب روستاها آبرسانی انجام شود.
 
وی با اعلام برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته برای سد گلورد، افزود: همزمان با بهره‌برداری از سد، شبکه آبیاری و زهکشی آن نیز به اجرا رسیده که این سد آبرسانی به شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه را در دستور کار اصلی خود دارد.
 
وزیر نیرو سد هراز و دیگر سدها را نیز در حال احداث خواند و با ابراز امیدواری از قرار گرفتن در شرایطی درخشان برای استان مازندران از نظر مدیریت منابع آبی و آبرسانی به شهرها طی سه تا چهار سال آینده، یاداور شد: همانطر که نیاز به شبکه‌های زهکشی و آبیاری در مازندران اندک است اما معکوس آن در مورد فاضلاب صادق است.
 
این مسئول در پایان تأکید کرد: مازندران به خاطر شرایط طبیعی و آب‌های زیرزمینی موجود خود در مورد احداث شبکه‌های فاضلاب نیاز به اهتمام بیشتری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار