تابناک: مساحت تالاب های کشور حدود 3 میلیون هکتار بوده که حدود یک و نیم میلیون هکتار آن خشک یا در معرض خشکی، نابودی و تخریب قرار دارند.
کد خبر: ۴۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 03 July 2017
تابناک اصفهان: وضعیت تالاب های کشور بعد از خشکسالی های پیاپی و نیز کمبود منابع آبی در کشور، به مرز هشدار و در برخی موارد بحران رسیده است که تالاب های خوزستان، فارس و اصفهان را از جمله تالاب هایی می توان برشمرد که به دلیل عدم اجرای قانون در حوضه های آبریز از حق آبه خود محروم و به روزگار خشکی دچار افتاده اند.
 
بسیاری از طرح هایی هم که برای احیای تالاب های کشور تدوین شده است به دلیل نبود منابع مالی کافی و کمبود اعتبارات محیط زیست، به سرانجام نرسیده است و  نیمی از تالاب های ایران به مرز تخریب رسیده اند و اگر تخصیص اعتبارات برای حل معضلات آن به اندازه ای که تاکنون بوده تداوم یابد قطعا امیدی به نجات دوباره تالاب های کشور نیست.
 
 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات مدیر گروه تنوع زیستی پژوهشکده علوم محیطی مبنی بر اینکه طرح های ساماندهی تالاب ها به نتیجه مطلوبی نرسیده است، گفت: این طرح ها در قانون پیش بینی شده اما به دلیل نبود اعتبار لازم بلاتکلیف باقی مانده اند.

علی محمد شاعری ، با بیان اینکه 24 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، افزود: این تالاب ها به عنوان تالاب های مهم بین المللی شناخته می شوند البته ده ها تالاب در کشور شناسایی شده  و  مساحت تالاب های کشور نیز حدود 3 میلیون هکتار بوده که حدود یک و نیم میلیون هکتار آن خشک یا در معرض خشکی، نابودی و تخریب قرار دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خشکی تالاب ها موجب تشدید کانون ریزگردها شده و سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می دهند، تصریح کرد: تالاب های خشک شده علاوه بر تبدیل شدن به کانون ریزگردها زمینه تخریب زیستگاه سایر موجودات را نیز فراهم می کند این در حالی است که اگر موجودات به عنوان یکی از عناصر لازم در تعادل اکوسیستم ها از بین بروند سایر اجزای اکوسیستم نیز در معرض خطر قرار می گیرند.


نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه با تخریب و نابودی تالاب ها شرایط اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی محیط زیستی مناطق اطراف آنها دچار نوسان و چالش می شود، تصریح کرد: در حال حاضر زندگی انسان ها به دنبال نابودی تالاب ها دچار تلاطم و بی ثباتی شده و پرندگان و حیات وحش نیز جزوی از این اکوسیستم است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری خشکی تالاب ها با بیان اینکه ظلم به طبیعت بی پاسخ نخواهد ماند، گفت: ظلم به طبیعت در قالب سیل، ریزگرد، بیابان زایی، مهاجرت، قحطی، خشکسالی و بی آبی خود را بروز می دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار