رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت:هنوز در استان فارس تخصیص منابع آب به روش‌های سی سال گذشته انجام می‌شود و مبنای دقیق علمی ندارد.ما باید مردم را در امور، دخیل و از تمام تجارب آنان استفاده کنیم.
کد خبر: ۴۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ 09 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:محمدمهدی قاسمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد در آینده به‌واسطه کمبود آب شاهد بروز جنگ بر سرمنابع آبی در فارس باشیم، اظهار کرد: باید با مردم بنشینیم و از ظرفیت مردم استفاده کنیم و با استفاده از این پتانسیل بخش آب را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تصریح اینکه از زمان دولتی شدن مدیریت آب، مشکلات آغاز شده است، گفت: اگر مانند گذشته مدیریت آب را به مردم واگذار کنیم، شاهد مشکلات کمتری خواهیم بود. این مردم قدر آب را می‌دانند و به خوبی با مشکلات کنار می‌آیند.

قاسمی، توجه به رویکردهای علمی در تخصیص منابع آب را ضروری دانست و گفت: اکنون در فارس با همکاری جهادکشاورزی، سازمان آب منطقه‌ای و دانشگاه شیراز، به‌دنبال تدوین راهکارهای علمی برای تخصیص منابع آب هستیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز در استان فارس تخصیص منابع آب به روش‌های سی سال گذشته انجام می‌شود و مبنای دقیق علمی ندارد، گفت: ما باید مردم را در امور، دخیل و از تمام تجارب آنان استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در امور زیربنایی، عنایت ویژه‌ای از سوی دولت به مسائل کشاورزی شده و در نتیجه آن خط اعتباری مکانیزاسیون راه‌اندازی شده است. سال گذشته 93 میلیارد تومان بابت ماشین‌آلات زراعی و باغی به فارس اختصاص یافت.

قاسمی، آب را کمیاب‌ و مهمترین نهاده تولید در بخش کشاورزی دانست و گفت: اقداماتی مانند جذب 85 میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای راندمان آب در 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی انجام شده است. برای امسال 240 میلیاردتومان برای اجرای طرح‌های ارتقای بهره‌وری آب در فارس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌ها توجه دولت به تامین نهاده‌ها مانند بذر و نهال معطوف بوده و اقداماتی برای استفاده از بذور گواهی شده، انجام شده است. در استان فارس طی 5 سال آینده تمام بذرهای استفاده شده توسط کشاورزان باید از بذرهای گواهی شده باشد.

قاسمی با یادآوری اینکه میزان تولید مرغ در استان فارس 22 هزار تن بیش از حد نیاز استان است، یافتن راهکار برای صادرات این محصول را یکی از اولویت‌ها، ذکر و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی خط دوم کشتارگاه‌ها و ایجاد زنجیره تولید راهکاری است که می‌تواند منجر به حصول نتیجه مناسب شود.

وی با بیان اینکه برای توزیع یارانه شیر بین دامداران، اقدام به تهیه کارت شیر شده است، گفت: افزایش 60 درصدی واحدهای به بهره‌برداری رسیده در بخش صنایع تبدیلی طی یکسال گذشته،‌ از اقدامات شاخص در این بخش بوده است.

قاسمی از تولید 100 کیلوگرم خاویار در استان فارس خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه با وجود آنکه در استان‌های همجوار شاهد شیوع بیماری‌های آبزیان مانند بیماری VHS بودیم، بروز این بیماری‌ها در فارس کنترل شد به‌گونه‌ای که این بیماری تنها در دو مزرعه، مشاهده و با سرعت مهار شده است.

وی از افتتاح 30 طرح به ارزش 75 میلیارد تومان در استان فارس طی هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

قاسمی در خصوص ممنوعیت کاشت برخی از اقلام پر مصرف تاکید کرد: کاشت برنج در اراضی زیردست چاه‌های کشاورزی ممنوع است.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس همچنین در خصوص کاشت برنج در اراضی حاشیه سد درودزن که متعلق به یکی از سازمان‌های دولتی است، گفت: مسئولان این سازمان به ما اعلام کرده‌اند که امسال اراضی خود را اجاره نمی‌دهند و در این اراضی به هیچ عنوان برنج کشت نمی‌شود.

وی به خبرنگاران قول داد که موضوع کاشت برنج در این اراضی را رصد کرده و طی ماه‌های آتی در این خصوص اطلاع‌رسانی کند.

قاسمی تصریح کرد: همانگونه که در زمینه تعرض به اراضی دولتی مماشات نکرده و نمی‌کنم، در موضوع آب هم این استراتژی را دنبال خواهم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس به مردم اطمینان داد که تمام محصولات تولید شده در این استان، سالم است و گفت: تلاش بر این است که گواهی سلامت برای محصولات صادر شود اما همه بدانند که ما هم از همین تولیدات مصرف می‌کنیم.

قاسمی در خصوص آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب، توضیح داد: در این موضوع اگر صحت داشته باشد، ابتدا محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی که متولی سلامت مردم هستند باید پاسخگو باشند. چرا باید فاضلابی جاری شود که یک کشاورز از آن برای آبیاری مزرعه خود استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار