تابناک: بخش بن رود شهرستان اصفهان به مرکزیت شهر ورزنه، قسمتی از سرزمین تاریخی رودشتین در آخرین نواحی زراعی رودخانه زاینده رود است که شغل اصلی مردمان آن کشاورزی و دامداری است.
کد خبر: ۴۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رودشت یا رودشتین شامل دو بخش جلگه و بن رود و در مجموع دارای شش سهم از 33 سهم مکتوب در طومار منسوب به شیخ بهایی است.

با قطع جریان رودخانه در طول سال‌های اخیر مردم این دیار دچار وضعیت معیشتی ناگوار ناشی از خشکی مزارع، بدهکاری بانکی، مهاجرت از روستاها و ...شده‌اند و از سوی دیگر کارخانه و صنایع نیز در این سرزمین توسعه نیافته است.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه بازگشایی سه مرحله‌ای زنده رود برای کشت پاییزه، ورزنه را نجات داد، گفت: استاندار اصفهان باید صنایع بزرگ را برای تشکیل صندوق خسارات خشکسالی تحت فشار قرار دهد.

کشت در یک فصل پیشنهاد کشاورزان شرق بود

مجید جابر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: بازگشایی سه مرحله‌ای زاینده رود از آبان ماه سال گذشته تا کنون برای کشت پاییزه، شرق، ورزنه و بخش بن رود را نجات داد که تلاش مسئولان برای این امر جای تقدیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم ورزنه در انتهای زاینده رود خواهان جریان دایمی آب در این رودخانه هستند، تصریح کرد: در مناطق غربی و بالادستی بیش از هفت هزار حلقه چاه حریمی در مسیر زنده رود وجود دارد و این درحالی است که بخش بن رود فاقد این گونه چاه‌ها است.

این عضو شورای شهر ورزنه، خاطر نشان کرد: در فروردین ماه سال گذشته و با حضور وزیر نیرو در اصفهان 400 میلیون متر مکعب آب برای کشت شرق در نظر گرفته شد، اما با توجه به شرایط موجود کشاورزان اعلام کردند که کشت و زرع در دو فصل بهار و پاییز در طول سال امکان ندارد و باید این امر در یک فصل انجام شود.

جابر ادامه داد: البته نظر مردم پذیرفته شد و خوشبختانه وزارت نیرو نیز به تعهد خود عمل کرد و با آزادسازی آب برای کشت پاییزه شرق حدود 45 درصد اراضی بخش بن رود به مرکزیت شهر ورزنه زیر کشت غله رفته است.

وی تصریح کرد: کمبود بارش در اسفند ماه سال گذشته بخشی از محصولات را به اصطلاح محلی "ویَند سوز" یا ریشه سوز کرد و به دنبال آن با مشکلات ناشی از نوسانات آبی حدود 10 تا 15 درصد مزارع کشت شده نیز برای چرانیدن دام رها شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان، افزود: البته صندوق بیمه کشاورزی پرداخت خسارت به زمین‌های کشت و رها شده را پذیرفته است و کارشناسان مربوطه نیز از مزارع آسیب دیده بخش بن رود بازدید کرده‌اند.

جابر با بیان اینکه 65 درصد غله کشت شده جو و باقی آن گندم است، گفت: دلیل اینکه محصول جو بیشتر کاشته شده این است که این نوع غله به یک یا دو مرحله آبیاری کمتر از گندم نیاز دارد.

وی یادآور شد: میزان املاح چاه‌های عمیق در ورزنه زیاد است و آبیاری با آن کیفیت و بار محصول را کاهش می‌دهد، اما به دلیل آنکه زمین‌های بخش بن رود چند سال رها شده خاک آن قوَّت خوبی دارد و همانطور که شاهدیم غلات کشت شده دارای بار و وزن زیادی است.

این عضو شورای شهر ورزنه، اظهار کرد: پس از چند سال خسارت و قطعی آب زاینده رود کشت پاییزه فعلی موجب رونق اشتغال کوتاه مدت برای دارندگان ماشین آلات درو و برداشت، خوردوهای حمل و نقل و ... در کنار کشاورزان شده است.

جابر خاطر نشان کرد: طبق آمارها در سر شاخه‌های زاینده رود حدود یک هزار و 520 میلی‌متر بارش داشته‌ایم که بر همین اساس وزارت نیرو نیز مکلف است آب کشت برای پاییز امسال را ذخیره کند.

نهاد میراب مردمی باید تشکیل شود

وی با تاکید بر اینکه خواهان تشکیل "میراب مردمی" برای رودخانه هستیم، اظهار کرد: ورزنه در 415 کیلومتری مسیر زنده رود یعنی در آخرین نقطه زراعی قرار گرفته که همواره حدود سه متر مکعب در ثانیه نوسان آب و سایر مشکلات نصیب آن می‌شود و اعتقاد داریم نظارت مردمی در بحث برداشت‌ها الزامی است.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با انتقاد از اینکه اجازه ورود به نمایندگان کشاورزان ورزنه به بند آبشار در اصفهان را نمی‌دهند، افزود: البته این همکاری در بند رودشتین در پایین دست بند آبشار وجود دارد، اما در هر صورت نهاد مردمی میراب باید با حمایت ارگان‌های دولتی مثل نیروی انتظامی ایجاد شود.

استاندار باید صندوق خسارات را تشکیل دهد

جابر گفت: تشکیل صندوق خسارات خشکسالی از مصوبات 9 گانه‌ای احیای زاینده رود است که کشاورزان برای تحقق آن اصرار دارند، اما تاکنون قدمی در این رابطه برداشته نشده است.

وی افزود: دلیل عدم اجرای این مصوبه قانونی آن است که صنایع بزرگ به عنوان بهره برداران آب زاینده رود هنوز زیر بار تامین مبالغ آن نرفته‌اند و این در حالی است که در شرایط خشکسالی هر چه خواسته‌اند آب برداشت کرده‌اند و کشاورزان حق آبه دار هر روز فقیرتر شدند.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه استاندار اصفهان باید صنایع بزرگ را برای اجرای این مصوبه قانونی تحت فشار قرار دهد، خاطر نشان کرد: صنایع سنگین سال‌ها است در بالا دست از آب زنده رود برداشت می‌کنند و باید در بخش بن رود نیز کارخانه‌ای برای اشتغال مردم ایجاد کنند و از سوی دیگر مسوولان به توسعه گردشگری در این منطقه توجه کنند.

مردم توان احداث گلخانه ندارند

جابر درباره توسعه کشت گلخانه‌ای در بخش بن رود، گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد نخست اینکه تاکنون تشکیل این واحدها در ورزنه تجربه نشده و دوم اینکه کشاورزان در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی بدهکار و ورشکسته هستند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت باید شرکتی گلخانه‌ 150 هکتاری احداث و کشاورزان را در آن سهام‌دار کند، چرا که مردم توان گرفتن تسهیلات با ارقام سنگین و ایجاد گلخانه به طور پراکنده در اراضی کشاورزی را ندارند.

خشکی گاوخونی، خوراک دام را خشکاند

این عضو شورای شهر ورزنه درباره مشکلات دامداران این بخش در طول سال‌های اخیر گفت: این قشر وضعیتی بدتر از زارعان دارند، چرا که کشاورز با خشکسالی زمین خود را رها می‌کند، اما این افراد برای تغذیه دام خود دچار معضلات گوناگون هستند.

جابر از وجود 180 مرتع دار در بخش بن رود خبر داد و گفت: این افراد تا حوالی استان یزد صاحب مرتع هستند که این اراضی نزدیک به 280 هزار هکتار وسعت دارد، اما کمبود بارندگی پوشش گیاهی آن را از بین برده است.

وی با بیان اینکه علفزارهای اطراف تالاب بین المللی گاوخونی نیز یکی از مراکز مهم تغذیه دام محسوب می‌شد، تاکید کرد: بنابر قول مردمان این محل، روزگاری دام در بین علف‌ها گم می‌شد، اما با قطع جریان دایمی رودخانه و خشکی این تالاب، منبع خوراک دام نیز از بین رفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار