مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از معرفی روستای بیدکردوئیه شهرستان بافت به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله خبر داد.
کد خبر: ۴۴۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 14 June 2017
به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان، محمود وفایی با اشاره به ارسال پرونده روستای بیدکردوئیه شهرستان بافت به شورای شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، اظهار کرد: در حال حاضر پرونده این روستا به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله مورد مطالعه قرار گرفته است.

وفایی با اشاره به اینکه این روستا دارای بیش از ۸۲ خانوار است که ۷۰ نفر آنها به تولید گلیم می پردازند، بیان داشت: تولید سالیانه در این روستا تعداد ۳۵۰ فرد گلیم در اندازه زرع ونیم است.

وی با بیان اینکه مقدمات اولیه پرونده روستای هوتک استان کرمان به عنوان روستای ملی شالبافی نیز فراهم آمده است، افزود: این هنر سنتی در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده بود که خوشبختانه با تلاش کارشناسان معاونت صنایع دستی بار دیگر احیاء و به چرخه تولید بازگشت.

وی از اهداء ۳۰ دستگاه شالبافی به هنرمندان روستای هوتک در سالهای گذشته خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر همین تعداد هنرمند به فعالیت شالبافی مشغول هستند و مشمول تسهیلات مشاغل خانگی نیز شده اند.

وفایی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۳۶۰ مترمربع شال در روستای هوتک توسط هنرمندان صنایع دستی این روستا تولید می شود، تصریح کرد:  با توجه به حضور بالای هنرمندان این رشته هنری و منحصربفرد بودن آن بنابراین این روستا شرایط لازم برای ملی شدن در این زمینه را دارد.

وی همچنین به ثبت ملی هنر سیس بافی در سالجاری اشاره کرد و گفت: این هنر بومی در شهرستاهای شرقی استان کرمان مانند بم، ریگان، فهرج و نرماشیر تولید می شود.

وفایی تصریح کرد: هنر سیس بافی یکی از رشته های صنایع دستی حصیری است که با استفاده از رشته هایی که در اطراف تنه درخت خرما می روید، تولید می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار