کد خبر: ۴۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 06 June 2015
مدیر كل محیط زیست خوزستان گفت: پدیده خشكسالی در استان باعث از بین رفتن چشمه و بركه ها شده كه این مسئله نیز منجر به كاهش شدید پوشش گیاهی و در پی آن مرگ جانوران می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده عنوان كرد: حلقه مفقوده بررسی خسارات وارده شده به بخش طبیعی و اكوسیستم های موجود در هر منطقه در اثر پدیده خشكسالی از سالهای گذشته در سطوح بالای اداره كل محیط زیست كشور وجود داشته است.

وی با بیان اینكه اكوسیستم شامل پوشش گیاهی و جانوری هر منطقه است، افزود: این دو مقوله هیچگاه از یكدیگر جدا نمی شوند و هر زمان یكی از آنها دچار آسیب شود بخش دیگر نیز به طبع آن دچار آسیب دیدگی می شود.

مدیر كل محیط زیست خوزستان تصریح كرد: پدیده خشكسالی در استان باعث از بین رفتن چشمه و بركه ها می شود كه این مسئله نیز منجر به كاهش شدید پوشش گیاهی در مناطق مختلف می شود. این پدیده باعث می شود تا زندگی جانوران مستقر در این گونه مناطق تهدید شود.

لاهیجان زاده مهاجرت حیوانات را یكی دیگر از بازخوردهای خشكسالی در خوزستان برشمرد و گفت: ترك محل زندگی از سوی جانوران ممكن است به صورت گروهی رخ دهد. متاسفانه از بین رفتن و یا ترك اجباری جانوران مستقر در محیط های طبیعی استان باعث ایراد خسارت به كل اكوسیستم منطقه می شود.

وی گفت: بسیاری از جانوران در هنگام ترك محل زندگی خود در اثر خشكسالی از بین می روند و یا به دست شكارچیان غیر مجاز اسیر می شوند.

مدیر كل محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش آتش سوزی در جنگل های خوزستان به دلیل دمای بالا و كمبود آب اظهار كرد: در كنار رسیدگی به مشكلات كشاورزان خوزستانی به دلیل كمبود آب باید به محیط زیست منطقه نیز توجه كرد.

لاهیجان زاده با بیان اینكه اعتبارات موجود در زمینه حمایت از زندگی جانوری در زمان خشكسالی بسیار اندك است، گفت: یكی از فعالیت های انجام گرفته از سوی اداره كل محیط زیست خوزستان احداث آبشخورهای فراوان در مناطق حفاظت شده است.

وی ادامه داد: این آبشخورها از طریق خطوط لوله به یكدیگر متصل هستند و آب مورد نیاز شرب جانوران از طریق تانكرهای بزرگ به این آبشخورها منتقل می شود.

مدیر كل محیط زیست خوزستان تصریح كرد: خرید علوفه و توزیع آن در مناطقی كه پوشش گیاهی به دلیل كم آبی از بین رفته نیز یكی دیگر از فعالیت های انجام گرفته از سوی این اداره برای حفظ حیات جانوری خوزستان است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار