روزنامه های صبح گیلان؛ دوشنبه
به گزارش تابناک گیلان، روزنامه های صبح استان با بررسی موضوعاتی از قبیل توضیحات وزیر بهداشت نسبت به واردات دوباره برنج هندی و همچنین حوادث جاده ای در استان پرداخته اند. از سوی دیگر روزنامه گیلان امروز با تیتری به بررسی...
کد خبر: ۴۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 01 June 2015
به گزارش تابناک گیلان، روزنامه های صبح استان با بررسی موضوعاتی از قبیل توضیحات وزیر بهداشت نسبت به واردات دوباره برنج هندی و همچنین حوادث جاده ای در استان پرداخته اند. از سوی دیگر روزنامه گیلان امروز با تیتری به بررسی وضعیت آب در استان و همچنین کاهش ورودی آب سد سپیدرود پرداخته که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

​کاهش وروی آب سد سفید رود نسبت به گذشته بحران آب در راه است؟

به گزارش تابناک گیلان، مدير امور منابع آب مرکزي گيلان گفت:در مخزن سد سفيد رود ذخيره آبي در مقايسه با سال گذشته 30 ميليون متر مکعب کمتر است.

کاويانپور آذرنگ در حاشیه نشست شوراي اقتصاد مقاومتي شهرستان رشت در گفت وگو با ایسنا گفت: امسال سال آبي در استان با حجم آبي معادل 930 ميليون متر مکعب در مخزن سد سفيدرود آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر حجمي معادل 701 ميليون متر مکعب آب در مخزن سد سفيد رود وجود دارد که ذخيره آبي در مقايسه با سال گذشته 30 ميليون متر مکعب کمتر است.

وي با بيان اينکه وضعيت کاهش ورودي رودخانه هاي بالا دست سد سفيد رود با سرعت در حال انجام است، اظهار داشت: ورودي آب به مخزن سد سفيدرود 26 متر مکعب در ثانيه استدر صورتيکه طي سال گذشته در چنين روزي ورودي 60 متر مکعب در ثانيه بوده است.

مدير امور منابع آب مرکزي گيلان ادامه داد: هم اکنون خروجي آب از مخزن سد سفيد رود 194 مترمکعب در ثانيه بوده در صورتيکه طي سال گذشته در همين زمان خروجي آب از سد 23 متر مکعب در ثانيه بوده است.

وي با تاکيد بر اينکه تاکنون 357 ميليون متر مکعب ازآب سد سفيد رود براي بخش کشاورزي استفاده شده است، گفت: از اين ميزان آب که از سد رها سازي شده تنها200 ميليون متر مکعب معادل 56 درصد در بخش مرکزي مصرف شده است.

کاويانپور آذرنگ دليل مصرف بالاي آب در ناحيه مرکزي استان را سنتي بودن انهار دانست و بر ضرورت تسريع در اجراي طرح لاينينگ اين نهرها تاکيد کرد.

وي با بيان اينکه با توجه به خشکسالي پي در پي بايد در مصرف آب کشاورزي اقدامهاي موثري انجام شود، اظهار داشت: سال گذشته با توجه به اقدامات اساسي همچون اجراي شخم زمستانه و ساير موارد 237 ميليون متر مکعب در بخش آب زراعي در گيلان صرفه جويي شد.

وی افزود: امسال نيز با توجه به سه مرحله آبگذاري، شرکت آب منطقه اي استان موفق به صرفه جويي بيش از 150 ميليون متر مکعب در مصرف آب شده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر براي آبياري مزارع شهرستان رشت 100 متر مکعب آب در کانال چپ سنگر، پنج متر مکعب در پاياب سد سنگر ، 9 متر مکعب نيز از طريق سد امام رضا (ع) - محدوده امام زاده هاشم (ع) - در جريان است.

مدير امور منابع آب مرکزي گيلان با اشاره به اينکه 194 متر مکعب آبي که از سد سفيد رود براي استان رهاسازي شده 114 متر مکعب تنها در حوزه مرکزي مصرف مي شود، گفت: افزون بر 36 تا 38 درصد مزارع استان که از طريق سد سفيد رود آبياري مي شوند در حوزه مرکزي قراردارند.

وي با تاکيد بر اينکه براي برون رفت از مسئله کم آبي در سطح گيلان تاکنون شرکت سهامي آب منطقه اي هزار و 923 کيلومتر لايروبي انهار را در سطح استان اجرا کرده است،افزود: براي لايروبي اين ميزان انهار 58 دستگاه انواع ماشين آلات سنگين بکارگيري شده که تنها از 20 دستگاه در شهرستان رشت بهره گيري شده است.

کاويانپور آذرنگ اظهار داشت:در شهرستان رشت امسال تنها 536 کيلومتر لايروبي انهار صورت گرفته همچنين در سال جاري 143 دستگاه پمپاژ و 17 حلقه چاه آب کشاورزي ( چاه عميق) در مدار بهره برداري قرار گرفته است.

وي ادامه داد:براي عدم هدر روي آب کشاورزي افزون بر 60 دريچه فلزي که فرسوده و از مدار خارج شده بود با پيگيري بخشداران، دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي تعويض، نصب و راه اندازي شد.

مدير امور منابع آب مرکزي گيلان گفت: امسال تعداد زيادي انواع لوله هاي بتني، فلزي، پلي اتيلين در نقاط مختلف شهرستان رشت تامين ودر اختيار بخش کشاورزي قرار گرفته است.

وي با بيان اينکه از مجموع 536 کيلومتر لايروبي انهاري که در شهرستان رشت انجام شده افزون بر 115 کيلومتر در بخش خمام،103 کيلومتر در رشت، 83 کيلومتر در بخش لشت نشا، 80 کيلومتر در بخش سنگر، 98 کيلومتر در بخش خشکبيجار و 57 کيلومتر در بخش کوچصفهان بوده است، افزود: افزون بر 99 پهنه آب بندان با حجمي معادل هزار و 550 هکتار در شهرستان رشت وجود دارد که امسال 90 درصد اين آب بندان ها آبگيري و هم اکنون در مدار بهره برداري قرار دارد.

کاويانپور آذرنگ همچنین از بدهکاري يک ميليارد توماني به پيمانکار خبرداد و بر ضرورت توجه ويژه مسئولان در تسريع اين مطالبات تاکيد کرد.


بحران آب برای گیلان در راه است؟

بحران آب برای گیلان در راه است؟

بحران آب برای گیلان در راه است؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار