روز جهانی بهداشت، هر ساله در 7 آوریل (18فروردین ماه) به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی، گرامی داشته می شود
کد خبر: ۴۰۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 08 April 2017
روز جهانی بهداشت، هر ساله در 7 آوریل (18فروردین ماه) به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی،  گرامی داشته می شود .

این روز فرصتی منحصر به فرد را برای انجام اقداماتی مربوط به موضوعات بهداشتی ویژه ای که نگرانی مردم در سراسر جهان است، فراهم می کند.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی : «افسردگی؛ بیا حرف بزنیم !» و شعار ملی هفته سلامت (7-1 اردیبهشت ماه): «زندگی سالم با نشاط و امید» است . سه گروه خاص در پیام سازمان بهداشت جهانی ، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند که عبارتند از : نوجوانان و جوانان، زنان در سنین باروری (بویژه پس از زایمان) و سالمندان (افراد بالای 60 سال) .

سازمان بهداشت جهانی در سال 1999، بار بیماری افسردگی را در رتبه چهارم قرار داده بود ولی پیش بینی شده است که در سال 2020، این بیماری رتبه دوم را در بار بیماریها کسب کند.

افسردگی همه سنین ، همه سطوح زندگی وهمه کشورها را در برمی گیرد .این امر باعث اضطراب روانی وتاثیر برتوانایی مردم حتي درانجام  ساده ترین کارهای روزمره و گاه پيامدهاي مخرب در روابط خانوادگی ودوستانه وعدم توانایی ادامه زندگی می شود. 

از علائم رايج افسردگي مي توان: از بين رفتن علاقه به امـور لـذت بخش در افراد، كم خوابي يا پر خوابي، بي اشتهايي يا پـر اشـتهايي، احساس غم، احساس خستگي يا كمبود انرژي در فرد، احساس گناه و افكار مكررمرگ، خودكشي و حتي اقدام به خودكشي را نام برد که همه به نوعی کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در بدترین حالت ، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود که درحال حاضر دومین علت اصلی مرگ  ومیرافراد 29-15 ساله است. شیوع افسردگی با افزایش سن، افزایش می یابد و در زنان ، بیش از مردان گزارش شده است.

متأسفانه در ايران نيز با شيوع قابل توجه افسـردگي در جمعيـت هـاي مختلف مواجـه هسـتيم .
 در عین حال ، افسردگی  قابل پیشگیری و درمان است . شناخت بهتر از ماهيت افسردگی ،  چگونگی پیشگیری  و درمان آن به کاهش انگ مرتبط با اين شرايط ، کمک خواهد کرد.

صحبت کردن و آموختن مهارتهای درست آن وتقویت ارتباط با خانواده، دوستان، نزدیکان  در بهبود شرایط فرد و  خالی شدن کامل از دغدغه های جاری ، بسیار حائز اهمیت است.

خوشبختانه با ژرف نگری سیاستگزاران سلامت و  بر اساس  نیازهای هنجاری و بیان شده ی مردم، جذب و استقرار روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت، یکی از چندین خدمت نوینی است که در پرتو  برنامه تحول سلامت، به گروههای مختلف سنی ارائه می شود.

آموزش مهارتهای ارتباطی، مهارتهای زندگی و فرزندپروری و... مبتنی بر شواهد علمی از جمله خدماتی است که استقبال مردم را نیز در پی داشته است.

در حوزه غرب اهواز، در حال حاضر 15 روانشناس در مراکزخدمات جامع سلامت شهری و 3 روانشناس در مراکز بهداشتی درمانی روستایی  الباجی ، تصفیه شکر ،ام تمیر و الهایی به ارائه خدمت می پردازند که تنها در راستای پیشگیری و کنترل بیماری افسردگی، در سال گذشته و در طول 974 جلسه ،  به بیش از 2172 نفر از ساکنان غرب اهواز ، آموزشهای گروهی ارائه کرده اند.

امید است با توانمندسازی مردم برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و اطرافیان ، علاوه بر  ارتقای سلامت جسمی ، در زمینه ی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی نیزبه  دستاوردهای ارزشمندی دست یابیم .

جامعه ای با نشاط و امیدوار، پویا و بالنده در همه ی عرصه های علم ، هنر، فن آوری و ورزش، ارمغان همت جمعی مردم و مسوولان برای ارتقای سلامت است.

مهرداد شریفی

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز

 

منبع: تابناک
برچسب ها: مهرداد شریفی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار