دریاچه سد دز یکی از مهم ترین دریاچه های آب شیرین ایران می باشد که سال 1341 پس از احداث سد بزرگ دز بر روی رودخانه دایمی و پر آب دز شکل گرفته است
کد خبر: ۴۰۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 04 April 2017
بازدید 35 هزار مسافر نوروزی از سد و نیروگاه دز 

به گزارش بدر پرس ، سد و نیروگاه دز، نخستین نیروگاه برق آبی ساخته شده کشور است که در 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک قرار دارد ، بخاطر سازه زیبا، جاذبه های طبیعی و وجود بیش از 5/6 کیلومتر تونل ماشین رو، یکی از قطب های گردشگری استان خوزستان محسوب می شود.


گفتنی است، بیش از 95 درصد میزان برق آبی کشور از سدهای خوزستان تولید می‌شود امسال نیز همچون سال های گذشته تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی و علاقه مندان به بازدید از سازه عظیم سد دز فراهم شد تا میهمانان عزیز به سهولت بتوانند از قدیمی ترین سد و نیروگاه برق آبی کشور بازدید نمایند و از نزدیک شاهد تلاش مجموعه بزرگ سازمان آب و برق خوزستان باشند.

به منظور استقبال شایسته از میهمانان و گردشگران نوروزی یکصد نفر از کارکنان واحدهای مختلف شرکت به صورت سازماندهی شده در قالب ستاد نوروزی، کار استقبال و مشایعت میهمانان نوروزی را انجام داده اند . 


همچنین در بازدید ها کتابچه و بروشور معرفی سدها و سازه های آبی استان جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های سازمان آب و برق خوزستان در اختیار میهمانان نوروزی قرار گرفته بود. 


گزارش پایگاه خبری بدر پرس حاکیست :  نوروز امسال   35هزار مسافر به وسیله 6 هزار و 263 دستگاه خودروی سواری به سد و نیروگاه دز سفر کردند . پلاژ سد دز، از جمله جاذبه های دیدنی شهرستان اندیمشک می باشد


سد دز با ارتفاع 203 متری در شمال خوزستان روی رودخانه دز احداث شده و اکنون حدود 4.3 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ای به وسعت 63 کیلومتر مربع در پشت این سد ذخیره شده و به کمک توربین های این سد سالانه 2.2 میلیارد کیلووات برق تولید می شود.


احداث سد عظیم دز، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچهٔ این سد ۶۵ کیلومتر طول و ۲۲۵۰۰۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد


دریاچه سد دز یکی از مهم ترین دریاچه های آب شیرین ایران می باشد که سال 1341 پس از احداث سد بزرگ دز بر روی رودخانه دایمی و پر آب دز شکل گرفته است. این دریاچه در ارتفاع 354 متری از سطح دریا قرار دارد


سدهای بزرگ مخزنی خوزستان از جمله کرخه، مارون، دز، شهید عباسپور، مسجدسلیمان، کارون3، سدهای تنظیمی، شبکه های آبیاری و سازه های آبی تاریخی در عید نوروز از میهمانان نوروزی استقبال کردند.

منبع: تابناک
برچسب ها: سد و نیروگاه دز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار