مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به اهمیت پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها، گفت: ۱۱۰۰ کمیته حفاظت فنی در کارگاه‌های استان فارس تشکیل شده است.
کد خبر: ۴۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 27 May 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:سهراب مختاری در همایش پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی در شیراز بر اهمیت تفکر پیشگیری از حوادث ناشی از کار تاکید کرد و اظهار داشت: اجرای طرح خودبازرسی در سطح کشور از همایش سه جانبه کشوری روابط کار در شیراز آغاز شد.

وی با تشریح فلسفه حقوق کار مبنی بر توجه به حفظ سرمایه کارفرما و نیز صیانت از نیروی کار، افزود: این مهم در فصل چهارم قانون کار نیز مورد تاکید قرار گرفته است و از این رو بازرسی کار تعریف شده است تا از بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری و جلوگیری کند.

مختاری با بیان اینکه 135 هزار کارگاه و نیز 700 هزار کارگر بیمه شده در سطح استان فارس وجود دارد، تصریح کرد: با این گستره کاری، 50 بازرس کار در استان وجود دارد و اگر بخواهیم با تکیه بر اقدامات پلیسی وظایف خود را به انجام برسانیم این امکان وجود دارد که به نحو مطلوب اجرا نشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با تاکید بر استفاده از مشارکت کارگران و کارفرمایان در کنار بازرسان کار برای انجام مطلوب وظایف، خاطرنشان کرد: باید روحیه سه جانبه‌گرایی را هر چه بیشتر در جامعه تقویت کنیم.

مختاری با اشاره به طرح خودبازرسی که در آن نقش و وظایف هر یک از کارفرمایان، کارگران و دولت مشخص شده است، تصریح کرد: در طرح خودبازرسی، بازرسان از کارفرمایان به‌عنوان مشاور اجرای تکالیف خود بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه عوامل انسانی در بروز حوادث نقشی اساسی دارند، شهرداری شیراز را نمونه موفق اجرای طرح خود بازرسی معرفی کرد و اظهار داشت: طرح هر کمیته حفاظت فنی یک بازرس کار، پیش‌تر در استان فارس اجرایی شده و از این‌روست که در اجرای طرح خودبازرسی نیز از سایر استان‌ها پیش هستیم.

مختاری با تاکید بر اینکه باید نقاط مخاطره آمیز را با کمک بازرسان و کمیته‌ها کم کنیم تا هزینه‌ها برای کارفرمایان و کارگران کاهش یابد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 700 کمیته حفاظت فنی تشکیل شده و به فعالیت مشغول بود که این تعداد در سال 94 به یک هزار و 100 کمیته افزایش یافته است که نقش مهم و موثری در کاهش حوادث ناشی از کار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس افزود: در تلاش هستیم تا از خود کافرمایان برای آموزش نیروهای حفاظت فنی کمک بگیریم و حتی اگر مجموعه‌هایی در دولت نیز وجود داشتند که به موضوع ایمنی بی‌توجه بودند با راه اندازی کمیته اجرایی فصل 11 قانون کار و با حضور بازرسان تلاش کرده‌ایم تا موارد به‌صورت مشورتی مرتفع شوند.

مختاری با بیان اینکه امروز مدل موفقی از تعامل کارگر، کارفرما و دولت را در استان فارس شاهد هستیم، گفت: در طول فعالیت چندین ساله کمیته اجرایی فصل 11 خوشبختانه شکایتی به دادگاه صورت نگرفته است.

وی به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها نیز اشاره کرد و خواستار هدفمند کردن بازرسی‌ها و سمت و سو دادن به کارگاه‌های ساختمانی شد و گفت: ما دولتی‌ها برای کاهش حوادث ناشی از کار در کنار کارفرمایان هستیم.

برچسب ها: کمیته فنی ، خطر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار