نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع استخدام قهرمانان معلول و جانباز ورزشی در دستگاه های دولتی را بررسی می کند.
کد خبر: ۳۹۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 12 March 2017
به گزارش تابناک : طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به «آئین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان گفت: در این قانون تفاوت هایی میان اعطای تسهیلات به قهرمانان المپیک و پارالمپیک وجود دارد که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای در حال بررسی است.
بر اساس آیین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان، نهادهای دولتی می توانند یک فرزند قهرمانان پارالمپیکی را استخدام کنند.
بر اساس این قانون، قهرمانان المپیک تسهیلات بیشتری نسبت به قهرمانان پارالمپیک دارند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی به اشتغال معلولان اهمیت زیادی می دهد و به نظر می رسد باید برای اصلاح بند مربوط به استخدام قهرمانان المپیک و پارالمپیک در آئین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان اقدام لازم صورت گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسهیلات قانونی برای استخدام معلولان و جانبازان گفت: در قانون حمایت از معلولان سه درصد سهمیه استخدام های دولتی برای معلولان در نظر گرفته شده است. این بدین معنی است که اگر سازمانی مجوز استخدام دارد، باید سه درصد آن را از معلولان جذب کند و شامل همه معلولان نیز می شود.
وی گفت: ورزش جانبازان و معلولان اهمیت بسیار زیادی در روحیه این افراد دارد و می تواند از به توانمندی و پویایی آنها کمک کند و این عزیزان را به جامعه برگرداند. 
سیاوشی گفت: در گذشته نگاه به ورزش معلولان صرفا برای نشاط و شادی بود، اما در حال حاضر ورزش برای آنان به عنوان داروی حیات بخش مد نظر است و روند زندگی آنان را متحول می کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات خانه ملت برای ورزش جانبازان و معلولان گفت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم نظارتی و تدوین قوانین را به عهده دارد و در هر زمینه ای که نیاز باشد، می تواند برای توسعه و رشد ورزش معلولان ورود کند. 
وی افزود: در زمینه توسعه ورزش معلولان و جانبازان تعامل با دیگر دستگاه اولویت دارد و چنانچه بتوانیم شرایط را برای ورزش آنان به ویژه ورزش همگانی آماده کنیم، گام بلندی در توسعه ورزش معلولان وجانبازان برداشته ایم.
سیاوشی به مشکلات این مسیر اشاره کرد و گفت: نبود فضاهای مناسب برای ورزش جانبازان و معلولان از جمله این مشکلات است که ریشه اصلی آن به قوانینی برمی گردد که در گذشته تصویب شد و ورزشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شد. 
عضو کمیسیون فرهنگی و ناظر مجلس در کمیته ملی پارالمپیک گفت: باید زیرساخت ها را برای ورزش جانبازان و معلولان بیش از پیش فراهم و فضاهای موجود را مناسب سازی کنیم تا معلولان و جانبازان نیز همانند افراد سالم به راحتی از فضاهای ورزشی استفاده کنند.
وی افزود: شهرداری ها امکانات ورزشی خوبی در اختیار دارند و پیشنهاد مجلس شورای اسلانی این است که متولیان ورزش معلولان مانند فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان، کمیته ملی پارالمپیک و سازمان بهزیستی تعامل خود را با شهرداری ها افزایش دهند تا امکان استفاده از این فضا ها برای ورزش معلولان و جانبازان فراهم شود.
سیاوشی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تلاش می کنند با تدوین قوانین لازم، امکان ایجاد زیرساخت های مناسب را برای این ورزشکاران مهیا کند. 
نماینده مجلس شورای اسلامی از جمله اقدامات مجلس شورای اسلامی تصویب ماده 109 برنامه ششم توسعه کشور ذکر کرد و گفت: بر اساس این ماده دولت مکلف است 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌ های ورزش به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد‎.‏
وی به تفاوت حقوق قهرمانان المپیک و پارالمپیک اشاره کرد و گفت: گزارش هایی در مورد این تفاوت حقوق ها وجود دارد که در حال بررسی موضوع هستم. در نخستین اقدام، با تعدادی از نمایندگان مجلس در این زمینه صحبت می کنیم و در مرحله بعد از وزیر ورزش و جوانان و یا معاون وزیر دعوت می کنیم تا در جلسه ای با حضور نمایندگان این موضوع را مورد واکاوی قرار دهیم.



منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار