اول اسفندماه بود که رسانه های بومی خبر از سفر مسئولین ارشد استانی و شهری تبریز به آلمان و لهستان دادند. قبل از ورود به بحث لازم است دونکته را روشن نمائیم.
کد خبر: ۳۹۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲ 10 March 2017
اول اسفندماه بود که رسانه های بومی خبر از سفر مسئولین ارشد استانی و شهری تبریز به آلمان و لهستان دادند. قبل از ورود به بحث لازم است دونکته را روشن نمائیم.
 
1-اگر هدف از این سفرها زمینه سازی برای بهبود مبادلات تجاری و اقتصادی بین استان ما و مناطق مختلف کشورهای اروپائی است، بایستی اشاره نمود که مراودات  بین المللی امروزه در قالب شرکت های خصوصی انجام می پذیرد و دولت ها صرفا ناظریان و حامیانی بیش نیستند. چه اینکه در دهه های نه چندن دور تجار فرش تبریز خود ، فرش دستباف تبریز را به آلمان برده و می فروختند. بازار خوبی هم داشت. بنابراین اگر دولتی تمایل به حمایت داشته باشد زمینه برای حمایت از تولید کنندگان در داخل مهیاتر است تا اینکه کسی بخواهد زمینه تجارت را برای فعالین این حوزه در خارج از کشور فراهم نماید ...
2-سفرهای این چنینی که در سطوح پائین دیپلماتیک برقرار می گردد اغلب فایده های سیاسی کمی دارند . هرچند به تعبیری کارشناسان معتقدند فواید اقتصادی زیادی هم ندارند.
اما نکته مهمی که باید بدان اشاره شود این است که در افواه شنیده می شود یکی از مسئولین بدلیل اینکه پروژه های  سرمایه گذاری در آلمان دارد علاقه شدیدی به سفرهای این چنینی از خود نشان می دهد.شاید در بادی امر به نظر برسد این گفته یک افترا و تهمت است اما آنچه موجب تقویت ظن ها می شود این است که همسایگان مرزی استان ما که نقش بسیار مهمتری در توسعه اقتصادی کشورمان دارند  و سفرهای دولتی می تواند گره های کور روابط را حل نماید، تا کنون هیئت رسمی ای به این کشورها سفر نکرده است.
موضوع مهمی مانند تعرفه های 300 یورویی که به عنوان حق خاک از تریلی های ایرانی در مرز اخذ می گردد از این دسته مشکلات است که با همسایه غربی خود ترکیه داریم.
در حالیکه استاندار آذربایجان شرقی در سال 94 در دیدار با سفیر ترکیه در ایران به رسانه ها از اشتیاق ترکها برای توسعه همکاری ها خبر داده بود ولی سفری به این کشور از استان ما انجام نشد و در واقع آن دیدار به لحاظ دیپلماتیک بی پاسخ ماند. ویا در دیدار سرکنسول ترکیه با دکترشبستری معاون استاندار از نوبت گیری هیئت های ترک برای دیدار رسمی از تبریز خبر میداد که تاکنون نه خبری از آن شده است و نه پاسخ مناسبی به ان همه اشتیاق موصوف داده شده است.
به نظر می رسد عقلانیت سیاسی و اقتصادی ایجاب می نماید سفرهای خارجی مسئولین استانی و شهری استان با اولویت همسایگان جغرافیایی مان بایستی انجام پذیرد تا فایده های بیشتری نصیب استان گردد. چرا که به نظر نمی رسد مثلا دیدار دکتر دبیری از کارخانه فولکس واگن آلمان برای شهر تبریز فایده ای داشته باشد.
حسن ورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :