سیزدهمین کارگاه بین المللی زهکشی، 16 اسفند در اهواز به کار خود پایان داد
کد خبر: ۳۹۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 07 March 2017
 "محمد حاج رسولیها"، مشاور وزیر نیرو و قائم مقام کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در آیین اختتامیه این همایش بین المللی، پیاده سازی مدیریت به هم پیوسته منابع آب در سطح حوضه های آبریز را یکی از برنامه های ضروری در دست اجرا برای بهبود وضعیت فعلی منابع آب کشور برشمرد و افزود: در این خصوص ضرورت حاکمیت موثر بر مدیریت منابع آب، یکپارچه نگری به کل حوضه آبریز در ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب، توزیع و مصرف آب و نظارت بر توزیع عادلانه آب بین ذینفعان حوضه آبریز از بالا تا پایین دست حوضه اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: حمــایت حداکثری ذینفعــان و دست اندرکاران در فرآیندهای تصمیم گیری، برنامه ریزی، بهره برداری و حفاظت از منابع آب مشترک در سطح حوضه های آبریز داخلی در موفقیــت این رویکــرد، تاثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، حفاظت و احیای اکوسیستم های آبی شامل تالاب ها، رودخانه ها، دریاچه ها و سفره های آب زیرزمینی را یکی دیگر از طرح های بسیار مهم در عرصه صنعت آب کشور دانست و اظهار داشت: در این خصوص طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی و کاهش مصرف از این منبع به ویژه در بخش کشاورزی با هدف جلوگیری از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی، ارتقای بهره وری، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی در حال انجام است.

وی، تعدیل مجوزهای برداشت از سفره های آب زیرزمینی، کنترل و آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها، کنترل کیفیت آب و ایجاد جریان پایدار و احیای رودخانه ها و دریاچه ها را از جمله اقدامات در دست انجام شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد.

حاج رسولیها خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار دارد و نیرو و بودجه قابل توجهی به این امر اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه شعار روز جهانی آب در سال 2017 به «پساب­ها» اختصاص داده شده است، بر تلاش برای بهبود کیفیت آب تا سال 2030 به صورت جهانی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در جهان بیش از 80 درصد پساب های تولیدی بدون تصفیه و استفاده مجدد به اکوسیستم  رها می‌شود.

وی با بیان اینکه فرصت ­های بهره برداری از پساب­ها به عنوان یک منبع، بسیار زیاد است، ادامه داد: انتظار می رود تا سال 2030 تقاضای جهانی برای آب تا 50 درصد رشد داشته باشد که اکثر آن هم در شهرها خواهد بود. بنابراین به رویکردهای جدید جمع آوری پساب­، تصفیه ایمن و مدیریت آنها نیاز مبرم خواهیم داشت.

قائم مقام کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران تصریح کرد: اگر از پساب های تصفیه شده استفاده شود، منبع ارزشمندی از نظر آب و مواد مغذی در دسترس خواهد بود که به امنیت غذایی و آبی و بهبود معیشت مردم کمک می کند و در غیر این صورت امراض مختلف را شایع خواهد کرد.

مشاور وزیر نیرو، از تلاش های صورت گرفته در سازمان آب و برق خوزستان به ویژه محمدرضا شمسایی مدیرعامل این سازمان و همکاران وی و همکاری استاندار و مقامات سیاسی خوزستان در برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی در اهواز قدردانی کرد.

در پایان، از چهره های برتر حاضر در این همایش با اعطای لوح تقدیر، قدردانی شد.
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، از چهاردهم تا شانزدهم اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد. بعد از ظهر شانزدهم و هفدهم اسفند ماه به بازدیدهای فنی و فرهنگی از سطح استان خوزستان اختصاص داده شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار