همتی به دو نقش کلیدی پوشش گیاهی در نگهداری و تامین آب از یک سو و حفظ خاک و جلوگیری از سیل و رسوب و فرسایش از سوی دیگر اشاره و اظهار کرد: با وجود کمبود اعتبارات و محدودیت های منابع، با فرهنگ سازی بین مردم و کمک های مردمی راه نجات در این حوزه فراهم شده است.
کد خبر: ۳۸۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 04 March 2017
مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به ا ضافه شدن  10 هزار هکتار از عرصه های استان به عرصه جنگلی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا همتی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه همدان، با بیان اینکه همه ساله در آستانه سال نو، رستاخیز طبیعت و فصل رویش، روز 15 اسفندماه آغاز هفته منابع طبیعی است، عنوان کرد: در هفته منابع طبیعی برنامه های متناسب با این ایام در سطح استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی، مراتع، آب ها، خاک ها، معادن و... از انفال هستند، گفت: ا نفال یا ثروت های عمومی، منابعی است که در اختیار انسان گذاشته شده تا با بهره برداری صحیح و استفاده مناسب از آن، برای نسل های بعدی نیز حفاظت شود.

همتی به دو نقش کلیدی پوشش گیاهی در نگهداری و تامین آب از یک سو و حفظ خاک و جلوگیری از سیل و رسوب و فرسایش از سوی دیگر اشاره و اظهار کرد: با وجود کمبود اعتبارات و محدودیت های منابع، با فرهنگ سازی بین مردم و کمک های مردمی راه نجات در این حوزه فراهم شده است.

وی با اشاره به خارج شدن هفت هزار هکتار از مراتع طبیعی از تصرف افراد، ادامه داد: سامانه 1504 یگان حفاظت در تمام طول سال آماده دریافت اطلاعات در حوزه منابع طبیعی است.

همتی به وابسته بودن معیشت 50 هزار خانوار به مراتع به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد و افزود: عشایر، کشاورزان و دامداران با استفاده صحیح، بجا و به اندازه از مراتع به این خانوارها کمک کنند.
 
وی همچنین به اضافه شدن  10 هزار هکتار از عرصه های استان به عرصه جنگلی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه با کمک های مردمی و خیرین و با ارائه و احرای طرح های درختکاری، گیاهان دارویی، درختان و گیاهان مثمرثمر، با توجه به اینکه استان، جنگلی نیست، سطح پوشش گیاهی در استان افزایش یافته است.

همتی با بیان اینکه در حوزه آبخوان و آبخیز داری نیز ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی مطالعه تفصیلی انجام شده، ادامه داد: به علت ناکافی بودن اعتبارات بخش دولتی در این حوزه، افراد خیر و نیک اندیش به کمک آمده و طرح های مختلفی در این حوزه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی در بحث مرتع و مدیریت چرا اقدامات مناسبی داشته، عنوان کرد: در مسائل حفاظت، حراست و تملک عرصه ها و اراضی منابع طبیعی توانسته ایم ٨۰۰ هزار هکتار عرصه را به نام دولت تفویض مالکیت کنیم.

همتی ادامه داد: در تعامل با اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز ٣۰ هزار هکتار از عرصه ها، تعیین تکلیف و به نام دولت تملک شده و حفظ و حراست از آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به آموزش 6 هزار نفر همیار طبیعت در استان، خطاب به مردم گفت: این افراد به عنوان محافظان افتخاری طبیعت با اداره کل همیاری می کنند و امیدواریم همیاری، همکاری، مشارکت های مردمی در طول سال تداوم داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار