سخنان استاندار خوزستان در برنامه زنده تلوزیونی پایش،
دکتر غلامرضا شریعتی شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه زنده تلوزیونی پایش در شبکه یک سیما به تشریح وضعیت گرد و خاک در استان و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت جهت مقابله با این پدیده پرداخت
کد خبر: ۳۸۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 22 February 2017
 به گزارش تابناک خوزستان،دکتر غلامرضا شریعتی شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه زنده تلوزیونی پایش در شبکه یک سیما به تشریح وضعیت گرد و خاک در استان و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت جهت مقابله با این پدیده پرداخت.استاندار خوزستان همچنین اقدامات انجام شده برای حل مشکلات مناطق حاشیه نشین در استان را تشریح کرد. 

همزمان شدن گرد و غبار شدید ،رطوبت و بارندگی خفیف عامل قطعی گسترده برق 

از سال 83 با پدیده ریزگردها در استان مواجه بودیم و در این سال ها این پدیده شدت و ضعف داشته و تعداد روزهای آلوده با گرد و غبار در این سال ها متفاوت بوده ولی در سال های اخیر با اقداماتی که انجام شده تعداد این روزها رو به کاهش بوده. برای مثال از 90 روز در سال  به 28 روز رسیدیم.

اخیرا ریزگرد در حد 66 برابر حد مجاز روی داد که موجب شد حجم زیادی خاک روی امکانات عمومی نشست کند. خاک تنها موجب قطعی برق نمیشود. اما همزمان با بارندگی خفیف این اتفاق افتاد و خاک تبدیل به گل شد. 

و این امر موجب شد ایستگاه های فوق توزیع از مدار خارج شود. در صورتی که پدیده ریزگرد با بارندگی خفیف به صورت همزمان روی نمی داد قطعی برق گسترده طولانی مدت هم به دنبال آن اتفاق نمی افتاد. و رطوبت و مه گرفتگی که به دنبال آن در روز بعد روی داد مشکل را تشدید نمود. این اتفاقات موجب رنج و محنت زیادی برای مردم شد که جا دارد بنده از حلم و بردباری مردم صمیمانه تشکر میکنم. 

اقدامات و تصمیمات جدی جهت پایدار کردن شبکه برق و آب در برابر پدیده ریزگردها 

برای پایدار کردن سیستم برق یکی از اقدامات این هست که مقره های رسی یا شیشه ای را به مقره های سیلیکون-رابر تبدیل نماییم. امیدواریم در مرحله اول نقاط حساس را انجام دهیم و تا اردیبهشت سال آینده 80 تا 100 هزار مقره را تعویض نماییم و در یک بازه زمانی 8 ماهه تا یک ساله هم کل مقره ها را تعویض نماییم.

 شستشوی کل مقره ها با حضور 120 اکیپ از کل کشور در حال انجام است. همچنین مقرر شد هر 2 ماه یک بار مقره ها در استان شستشو داده شود و بنا شد سیستم های آبرسانی و تصفیه خانه های آب و ایستگاه های پمپاژ به برق اضطراری مجهز شود. 

هم اکنون تصفیه خانه شماره 1 و 2 اهواز به برق اضطراری مجهز شده اند و در آینده هم طبق برنامه ایستگاه های پمپاژ به برق اضطراری مجهز خواهند شد. همچنین تصمیم گرفته شد بعضی ایستگاه های فوق توزیع مسقف شوند تا محافظت بیشتری از تجهیزات صورت گیرد. از دیگر تصمیمات اتخاذ شده خریداری موادیست تا در ایستگاه های فوق توزیع پاشیده شود که این مواد از چسبیدن خاک و آب به ایستگاه ها جلوگیری میکند. 

همچنین مقرر شد کلیه ایستگاه هایی که قرار هست در استان خوزستان ساخته شود GIS باشد و به صورت EIS نباشد. و به تدریج ایستگاه های فعلی EIS به GIS تبدیل شود. و همه اقداماتی که برای پایدار کردن شبکه برق لازم است برنامه ریزی خواهد شد. 

دلایل بروز پدیده ریزگردها، اقدامات انجام شده و برنامه ریزی های صورت گرفته برای مهار این پدیدهدر کشور در طبیعت هیچ اقلیمی به اندازه استان خوزستان دستکاری نشده است. جنگ تحمیلی بسیاری از نخیلات و کشاورزی در استان را از بین برد. بعضا سدسازی هایی که شده با وجود فوایدی که داشته موجب خشکی پایین دست رودخانه ها و تالاب ها شده است که این امر منجر به ایجاد کانون ریزگرد می شود. 

دوره متمادی خشکسالی از سال 76 به بعد هم موجب تشدید این مشکل شده است به عنوان مثال آورد رودخانه کارون قبلا 20 میلیارد متر مکعب بوده که الان شده 14 و نیم میلیارد متر مکعب آورد رودخانه زهره 2.7 میلیارد بوده که الان نصف شده آورد رودخانه مارون 1.8 میلیارد بوده که الان به 900 میلیون متر مکعب رسیده. آورد رودخانه کرخه 6 میلیارد بوده که الان حدود 4 میلیارد متر مکعب هست و این کاهش آوردها در شکل گیری و تشدید پدیده ریزگردها تاثیرگذار بوده است.

 از سوی دیگر تالاب ها را برای استخراج نفت خشک کردیم و اقدام به حفر چاه نفت کردیم اگر چه الان این کار انجام نمی شود و با تصمیمات دولت محترم و به دستور ریاست جمهور انجام هرگونه پروژه ای بایست با پیوست زیست محیطی باشد و همچنین دستور دادند حقابه تالاب ها بایست تامین گردد و بحمدلله این کار انجام شده و تالاب هورالعظیم 65 تا 70 درصد احیا شده و امیدواریم در یکی دو سال آینده کل حقابه تالاب هورالعظیم تامین شود و یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد مهار شده است. 

پدیده ریزگردها 65 درصد منشا خارجی دارد و 35 درصد عامل داخلی دارد. و ما برای بخش داخلی اقدام خواهیم کرد اما منشا خارجی اقدامات بین المللی نیاز دارد که دولت محترم در حال پیگیری است. 

در خصوص کانون های تولید ریزگرد کار مطالعاتی مفصلی توسط سازمان محیط زیست کشور و مرکز تحقیقات منابع طبیعی کشور شده است. 7 کانون ریزگرد در استان شناسایی شده که شامل 800 هزار تا یک میلیون هکتار میشود و 350 هزار هکتار آن فعال است که از این رقم 100هزار هکتار آن در وضعیت حاد و 35 هزار هکتار آن در وضعیت فوق بحرانی است. 

دولت به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خوزستان ماموریت داده تا جهت رفع مشکل اقدامات لازم انجام گردد و در ستاد اقتصاد مقاومتی این موضوع با عنوان طرح بیابان زدایی مطرح شود و همه امکانات استان در جهت این طرح بسیج شود و به استاندار اختیار داده شده است که از همه امکانات استان استفاده نماید و بحمدلله هماهنگی خوبی میان استانداری خوزستان و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده و در 10 روز اخیر مرتب جلسه داشتیم و کمیته فنی ایجاد شده و محدوده ها مشخص شده و 18 عملیات مختلف بسته به نوع خاک و جغرافیای زمین بناست انجام شود و نهالکاری شروع شده است. 

اقدامات انجام شده جهت حل مشکلات مناطق حاشیه نشین 

ابتدای مسوولیتم از عین دو بازدید کردم و از مشکلات شناخت دارم و در حد بضاعت اقداماتی انجام دادیم برای رفع مشکل فاضلاب در عین دو اعتبار 12 میلیارد تومان نیاز داشت که بنده آن را تقبل کردم و کار در حال انجام است. 

ملاشیه اولین منطقه ای بود که بعد از انتصابم به استانداری بازدید نمودم و مشکلات را بررسی کردیم و حدود 16 کیلیومتر شبکه فاضلاب نداشتند همانجا این را تقبل کردم و به شرکت آبفا دستور دادم اقدامات لازم انجام شود و مراحل مناقصه طی شد و پیمانکار مشخص شد و کار در حال انجام هست فاز دو تکمیل شده الان فاز سه در حال انجام هست. در ملاشیه و عین دو در زمینه فاضلاب کار به خوبی پیش میرود. همچنین روشنایی این محلات انجام شد و شهرداری تقبل کرد آسفالت خیابان ها بعد از پایان پروژه فاضلاب انجام شود.  

مناطق حاشیه عین دو و ملاشیه و کوت عبدالله و منبع آب و کوی آل صافی و کوی مجاهد فاقد آب شرب مناسب است. برای عین دو و ملاشیه و کوی علوی شرکت گروه ملی یک تصفیه خانه با ظرفیت 30 هزار متر مکعب دارد ولی نیاز شرکت حداکثر بین 5 هزار تا 8 هزار متر مکعب است. 

یک هماهنگی میان آبفا و گروه ملی کردم و توافق شد شرکت آبفا آب مورد نیاز این مناطق را از گروه ملی خریداری نماید و در عین حال بر نحوه تصفیه آب طبق استاندارد خود نظارت کند و تا یکی دو هفته آینده این توافق عملیاتی خواهد شد اگر این 20 هزار متر مکعب استفاده کنیم به دلیل نزدیکی به مناطق عین دو و ملاشیه و کوی علوی موجب تقویت فشار آب خواهد شد. 

فرهنگسرای عین دو سالها در حال ساخت بوده و 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بعد از بازدید اعتبار لازم را در اختیار فرمانداری اهواز قرار دادیم و امیدواریم به زودی فرهنگسرای عین دو به بهره برداری برسد. 

فاضلاب در مناطق منبع آب کوی مجاهد و کوی آل صافی مشکل داشت و از دوستان خواستم مطالعه کنند و برای دو منطقه حدود 13 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که آن را تامین کردیم کوی آل صافی و مجاهد و آبفا پیمانکار گرفته و حدود دو ماه است که کار در حال انجام است. 

برای موضوع آب شرب این مناطق با مطالعه کارشناسان سازمان آب و برق و آبفا اعلام شد که 36 میلیارد تومان جهت تامین آب شرب این مناطق اعتبار لازم است که تا 80 درصد کار انجام شده و انشاالله تا پایان فروردین سال آینده کار تکمیل خواهد شد. 

در منطقه منبع آب برخی منازل مشکل سند دارند. در استان دو هزار و 70 واحد برای جایگزینی بافت های فرسوده در حال احداث است که امیدواریم پس از تکمیل آن با منازل در بافت های فرسوده جایگزین شود. 

همچنین مقرر شد مشکل سند منازل فاقد سند مورد بررسی قرار گیرد و تا حد امکان اقدامات لازم برای سنددار شدن منازل توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام خواهد شد. 
کمک هایی از سوی استانداری به شهرداری اهواز جهت خدمت رسانی به مناطق محروم تخصیص داده شده است و با دستگاه های توانمند جهت رفع مشکلات مناطق محروم هماهنگی هایی انجام شده است و دستگاه ها و شرکت های توانمند در دوران مسئولیت بنده نهایت همکاری را در کمک به مناطق محروم داشته اند. 

همچنین در چند ماه اخیر پروژه هایی به صورت پنجاه پنجاه با شهرداری اهواز از جمله ساحلی اهواز به ملاثانی و پل زردشت و پل طبیعت شروع کردیم که امیدواریم در زمان مقرر تکمیل شود. 

اشتغال معضل مهمی در کشور و خصوصا در استان خوزستان است. در خوزستان صنایع مادر و فرصت های شغلی زیادی هست. اما متاسفانه به نسبت سرمایه گذاری انجام شده همانقدر شغل ایجاد نشده و به دلیل آسیب دوران جنگ به زیرساخت های استان صنایع متوسط و کوچک که اشتغالزا هستند و سرمایه زیادی نیاز ندارند نسبت به سایر استان ها کمتر داریم لذا از بابت اشتغال مشکلاتی داریم. البته دولت طرح های بزرگی شروع کرده از جمله طرح 550 هزار هکتاری که در سال 92 با دستور ریاست جمهوری تسریع شد و تا الان 250 هزار هکتار آن انجام شده است که اشتغال خوبی ایجاد خواهد کرد. 

در استان خوزستان موانع سرمایه گذاری بیشتر از سایر استان ها بوده که طبق طراحی که داشتیم انشاالله در یکی دو ماه آینده موانع سرمایه گذاری کمتر خواهد شد و گشایش هایی حاصل خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار