بسیاری از کشاورزان در روستاها و شهرستان‌ها دیگر قادر به کشاورزی نیستند و این امر زمینه‌ی مهاجرت به شهرهای بزرگ را فراهم می‌کند و به‌دنبال آن پدیده‌ی حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی بوجود می‌آید که نگران‌کننده خواهد بود.
کد خبر: ۳۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 20 May 2015

استاندار فارس گفت: فارس استان پهناوری است که در زمینه‌ی تولید محصولات کشاورزی مقام‌های برتر کشور را بدست آورده و بیش از 22 درصد اشتغال استان نیز برپایه کشاورزی ایجاد شده است.

«سیدمحمد احمدی» در جلسه‌ی شورای کشاورزی استان فارس، با یادآوری این‌که اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی یکی از دستاوردهای این شورا می‌تواند تدوین راهی برای تنوع معیشت مردم خصوصاً کشاورزان باشد.

وی ادامه داد: آب و کشاورزی لازم و ملزوم یکدیگرند و در شرایط فعلی که بحران آب را در پیش داریم برنامه‌ریزی درست و تغییر نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی سنتی یکی از ضروریات است.

استاندار فارس گفت: در گذشته واگذاری اراضی و استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی بدون هیچ حساب و کتابی انجام شده و امروز شاهد بر هم خوردن نظم اکوسیستم هستیم.

احمدی با تأکید بر ضرورت پیشگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، لزوم شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز را یادآور و متذکر شد: باید جهاد کشاورزی آموزش دقیق و علمی کشاورزان را در دستور کار قرار دهد تا لااقل فرصت تنفسی برای سفره‌های آب زیرزمینی فراهم شود.

استاندار فارس گفت: بسیاری از کشاورزان در روستاها و شهرستان‌ها دیگر قادر به کشاورزی نیستند و این امر زمینه‌ی مهاجرت به شهرهای بزرگ را فراهم می‌کند و به‌دنبال آن پدیده‌ی حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی بوجود می‌آید که نگران‌کننده خواهد بود.

او ادامه داد: در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی و بحث توانمندی روستاها به خوبی کار نشده و با توجه افزایش رو به رشد جمعیت و مصرف بیشتر می‌طلبد به روستاها و امر کشاورزی توجه بیشتری شود.

استاندار فارس گفت: استفاده از آبیاری‌های نوین بدون در نظر گرفتن زمان آبیاری توسط کشاورزان هیچ تفاوتی در میزان مصرف آب ندارند که در این خصوص نیز آموزش کشاورزان مهم و حساس است.

احمدی با تأکید بر این‌که این شورا برروی صنایع تبدیلی باید مطالعات بیشتری انجام دهد تا بتوان به کمک بخش کشاورزی شتافت، خاطرنشان کرد: ترویج و احداث گلخانه‌ها می‌تواند در کاهش مصرف آب و بهره‌وری مناسب از آب بسیار موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار