با توجه به رخ دادن حادثه پلاسکو تهران و احتمال بروز بحران های مشابه در سایر شهرهای ایران به خصوص کلان شهر شیراز، جلسه ایجاد آمادگی و بررسی و برنامه ریزی تاب آوری ساختمان های قدیمی شهر شیراز با حضور شهردار شیراز، شهرداران مناطق یازده گانه و مدیریت بحران شهرداری و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و به ریاست فرماندار شیراز در محل فرمانداری برگزار گردید.
کد خبر: ۳۷۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 31 January 2017
تابناک فارس به نقل از ذاکر:در این جلسه، فرماندار شیراز ضمن تسلیت به مناسبت شهادت آتش نشانان در حادثه ‍‍پلاسکو از لزوم برنامه ریزی در راستای ایمن سازی شهر و تعاملات سازنده بین دستگاه ها مطالبی مطرح نمود و گفت: این حادثه زنگ خطری بود برای بررسی آسیب ها و مشکلات بافت های فرسوده و تصمیم گیری در مدیریت بحران در مناطق شهری بخصوص کلان شهرها که دارای تراکم جمعیتی فشرده بوده و نیاز دارد با بررسی عملکرد و شناسایی نقاط ضعف و اجرای قوانین به صورت علمی در کلان شهر شیراز نیز این مهم به صورت تخصصی دنبال شود تا در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه ای همچون زلزه، سیل، آتش سوزی و ... آمادگی لازم جهت مقابله با این رخدادها و پایین آوردن آسیب اتخاذ شود. وی افزود باید به سمتی برویم که مدیریت یکپارچه شهری نهادینه شود زیرا اگر قرار باشد هر سازمان با سبک خودش در شهر كارها را انجام دهد، شهر با مشکلات زيادي روبرو خواهد شد؛ بر همين اساس است كه مي‌توان گفت مديريت يکپارچه شهري به خصوص در کلان شهر شیراز يکي از نيازهاي مهم براي پيشبرد اهداف در جهت تامین آسایش رفاه اجتماعي و برقراری نظم و امنیت برای شهروندان است که بايد با تشکیل کارگروه واحد مدیریت شهری به آن با یک رویکرد انجام نمود. فرماندار شیراز افزود کثرت باغ های شهری، عدم نظارت بر کاربری های اراضی، عدم نظارت بر زیرساخت های آب و برق، استفاده غیرمجاز مالکین، بروز نبودن طرح هادی روستاها از جمله مشکلات پیشرو در ارائه خدمات به شهروندان می باشد. با رشد بی رویه ساخت و سازها در اطراف کلان شهر شیراز مساحت طرح هادی روستا به صورت غیرقانونی تا چندین برابر طرح هادی موجود گسترش یافته است. این امر موجب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات به مردم در این نقاط می شود. مديريت يکپارچه شهري ضمن برطرف كردن اين مشكل شرايط پاسخگويي بهتر و بيشتر مسئولان در برابر مردم را محقق كرده و باعث مي‌شود اهداف مورد نظرشهر به سرعت و با كمترين هدر رفت هزينه و زمان محقق شود.

وی گفت با استفاده از اختیارات قانونی می توان مملکت را ساخت. عالیشوندی به ساختار یکپارچه مدیریت شهری، تمرکز در تصمیم گیری ها به صورت واحد، لزوم دقت نظر علمی نظام مهندسی در طراحی نقشه ها، نظارت اصولی، علمی و بدور از سیاسی کاری، ممیزی املاک تاکید نموده و گفت: شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر در شرایط سخت اقتصادی دولت، با بهره گیری بهینه از حداقل درآمد توانسته است خدمات مطلوبی را ارائه نماید.

دکتر پاک فطرت شهردار شیراز ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار در حادثه ساختمان پلاسکو از وجود خلا های قانونی و نبود مدیریت واحد شهری در تصمیم گیری ها ابراز گلایه نمود و گفت: امیدوارم که برگزاری این جلسه بتواند نقش موثری در حفظ جان، مال و سلامتی مردم داشته باشد و از بروز حوادث ناگوار در شهر شیراز جلوگیری نماید. حادثه پلاسکو نه بدلیل بافت قدیمی و فرسوده ساختمان بلکه بخاطر عدم نظارت در کاربری و وجود هرج و مرج در حوزه شهری به وقوع پیوست. اگر مدیریت خوب شهرداری در کنار جانفشانی آتش نشانان نبود امروز شاهد خسارات بیشتری بودیم.

ناهماهنگی ها در مدیریت حوزه شهری با جان انسان ها سروکار دارد. با بررسی های انجام شده در آمار آتش نشانی ها می توان دریافت که وجود صنف های غیرمجاز در بافت های متراکم شهری، ساخت و سازهای غیراصولی و استفاده نامناسب از ساختمان ها بدون درنظر گرفتن ظرفیت آن ها، عامل اصلی بروز حادثه می باشد. برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری، لازم است این مفهوم به گونه‌ای در جامعه شهری نهادینه شود که پذیرش عام پیدا کرده و دستگاه‌های مختلف عامل در محیط‌ها و فضاهای شهری بپذیرند که برای هماهنگی میان فعالیت خود، لازم است از یک نظام واحد یکپارچه مدیریت شهری تبعیت نمایند.

وجود مدارس خصوصی در بافت های فرسوده و قدیمی و تغییر کاربری غیراستاندارد ساختمان های مسکونی به تجاری و عدم رعایت مسایل فنی و ایمنی بدون دریافت مجوز پایان کار ساختمان از جمله معضلات مدیریت شهری به شمار می آید.

شهردار شیراز گفت: دخالت در کار اجرایی و اعمال سلیقه های متفاوت، تصمیم گیری و اجرا را در ارائه خدمات شهرداری دچار مشکل کرده است. به عنوان مثال ساخت هتل بدون رعایت ضوابط فنی و مهندسی در خیابانی با عرض کم منجر به عدم دسترسی درارائه خدمات در حوادث احتمالی می باشد.

شهردار شیراز افزود: مدیریت یکپارچه شهری باید یک سیستم تصمیم گیری واحد داشته باشد. در شیراز با بارش یک برف ۴۰ سانتی متری کل برق قطع خواهد شد! به طبع مهاجرت روستاییان به شهرها باید توجه ویژه ای به مسایل و زیرساخت های ایجاد رفاه آسایش و ایمنی افراد معطوف گردد.

وی افزود نظام مهندسی یک صنف اجرایی است و باید در کنترل، نظارت و اجرای قوانین بدون درنظرگرفتن دیدگاه شخصی، حزبی و سیاسی عمل نماید. تاکید بر کنترل مستمر و علمی در نظارت عمرانی سازه های تجاری و مسکونی و تغییر کاربری ها در کلانشهر شیراز امری است اجتناب ناپذیر که با جان و مال شهروندان ارتباط مستقیم دارد.

پاک فطرت افزود اختیارات شهرداری محدود است و عدم هماهنگی بعضی از ادارات در اجرای قوانین با اعمال سلیقه، شهر شیراز را با مشکلات عدیده و بحرانی مواجه ساخته است. به طور مثال بازار وکیل کاربری خود را بطور کلی از دست داده است. این بازار با قدمت ۳۰۰ ساله، دارای حجره هایی با عرضه کالاهای سنتی بوده است. اما اکنون ارائه اجناس آتش زا و غیرمرتبط با کاربری اصلی سازندگان این بازار، خود تهدیدی برای بروز حوادث ناگوار می باشد که امیدواریم با احداث یک کانال مشترک با اعتبار در نظرگرفته شده بالغ بر ۱ میلیارد تومان مصوب در شورای شهر، بتوانیم تاحدودی مشکلات این بازار را مرتفع نماییم.

اگرچه اجرای اقداماتی همچون اخطار کتبی و مستند سازی لازم است اما در مدیریت هوشمند شهری کافی نیست. بطور مثال برای اولین بار ممیزی املاک در منطقه ای محدود از شهرداری ناحیه ۲ انجام شده که آمار نشان می دهد از ۱۰۰۰ واحد صنفی و تجاری موجود، فقط ۱۲۰ واحد مجوز لازم را از شهرداری کسب نموده اند.

در پایان، امیدوار معاون فنی و عمرانی فرمانداری شیراز خواستار توجه به بند 14ماده 55 قانون شهرداری ها و تبصره ذیل آن از سوی عوامل شهرداری و برنامه ریزی در خصوص شناخت نقاط ضعف شهری در زمینه تناسب کاربری ها، توجه به کالبد به خصوص ساختمان های با درجه اهمیت بسیار بالا نظیر بیمارستان های شهر شیراز و همچنین اضافه کردن مواردی از مبحث سوم مقررات ملی ساختمان بر چک لیست های کنترلی شهرداری در زمان احداث بنا ها شد. در ادامه با توجه به تقبل پنجاه درصدی هزینه مرمت و مقاوم سازی بازار وکیل توسط کسبه خواستار توجه به بازار مذکور به عنوان یکی از پایه های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی کشور از سوی دستگاه های متولی به منظور حفظ این بنا و توجه به منافع نسل های آینده شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار