معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد گلستان:
جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» باعث تمرکز زدایی است معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزاری جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» را از جمله ابتکارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.
کد خبر: ۳۶۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 29 January 2017
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزاری جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» را از جمله ابتکارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

قدرت دائمی با بیان این‌که تمرکززدایی از جمله محاسن طرح‌های نامبرده به شمار می‌آید، افزود: در شرایطی که در طرح‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی فقط کلان‌شهرها در نظر گرفته می‌شوند، جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» پا را فراتر گذاشته‌اند و همه شهرها و حتی روستاهای سراسر کشور را با کتاب و کتابخوانی درگیر کرده‌اند.

وی افزود: اما طبیعی است به دلیل نوپا بودن این برنامه، نقدی بر آن‌ها وارد باشد.

دائمی با بیان این نکته که یکی از این نقدها، نبود اطلاع‌رسانی خوب از این جشنواره‌ها است، افزود: شایسته است این معاونت با تبلیغات محیطی و مجازی مانند پخش تیزرهای تلویزیونی، پخش فیلم و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کل کشور بیش از پیش مردم را از برپایی این جشنواره‌ها آگاه کند. 

وی ادامه داد: احساس می‌کنم اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به‌مراتب اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان‌ها می‌توانند نقش پُررنگ‌تری در این طرح‌ها هم به لحاظ مشارکت و هم از نظر مکاتباتی که صورت می‌گیرد، ایفا کنند. چرا که نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی کتاب محسوب می‌شوند و کتابخانه روستایی فراوانی دارند بنابراین می‌توانند مؤثر واقع شوند. 

دائمی عنوان کرد: با اجرای طرح‌‌های نامبرده فرصتی فراهم شد تا فعالان کتاب و کتابخوانی و افرادی که دغدغه کتاب دارند، ایده‌پردازی کنند و این ایده‌ها به سراسر کشور تعمیم پیدا کنند. همچنین قدردانی و تجلیل از دست‌اندرکاران و فعالان کتاب در این جشنواره‌ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر در این قشر از جامعه برای حرکت در این مسیر می‌شود. 

وی با بیان این‌که شایسته است جوایز قابل توجه‌تری برای برگزیدگان این دو جشنواره در نظر گرفته شود، بیان کرد: معتقدم باید وزارت آموزش و پرورش نیز به این عرصه ورود پیدا کند و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای طرح‌های نامبرده، زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی را بیش از پیش فراهم کند. 

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: متولیان برپایی جشنواره‌های نامبرده باید از اجرای ایده‌های مطرح شده در حوزه کتاب و کتابخوانی از سوی صنوف و سازمان‌های مختلف، مطمئن شوند و دائم سیر اجرایی آن‌ها را رصد و نتایج را منعکس کنند. 

آیین اختتامیه‌ انتخاب «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» هفته‌ اول اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار