رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی
مهرداد امامی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی اعلام کرد: این استان در سال های اخیر از لحاظ استعدادهای شناسایی شده در کشور همواره در رتبه های دوم و سوم قرار داشته است.
کد خبر: ۳۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 19 May 2015

وی افزود: بر اساس سند راهبردی کشور در امور دانشگاهی که به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است، همه این دستگاه ها در امور نخبگان متعهد هستند.

وی گفت: در دولت جدید بر وظیفه بنیاد به عنوان یک ستاد هماهنگ کننده و ستادی تاکید شده است.

وی ادامه داد: بنیاد نخبگان پیش از این در کارهای اجرایی وارد می شد، در حالی که اکنون فعالیت های سیاستگذاری و هماهنگ کننده انجام می دهد.

امامی در تبیین تغییر رویکرد بنیاد در دولت جدید گفت: اگر مصداق نخبه درجامعه درست نبوده است، ضرر کرده ایم و اکنون بر اساس سند راهبردی، نخبه به کسی اطلاق می شود که استعداد های بالقوه خود را به فعل رسانده و در سطح ملی اثرگذار باشد.

وی از اعطای جوایز تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان یکی از گام های خوب بنیاد در دوره جدید یاد کرد و افزود: در زمان حاضر بیش از 100 نفر در آذربایجان شرقی از این امتیاز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه شناسایی مشمولان برخورداری از این امتیاز با دانشگاه هاست، یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی، تبریز و صنعتی سهند در این زمینه رتبه های نخست را دارند.

رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی اضافه کرد: این دستاورد مهم در بازه زمانی حدود شش ماهه و بعد از برگزاری همایش ملی نخبگان در مهر ماه 1393 و دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست آمده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است امسال بر شمار دانشگاه های برخوردار از جوایز تحصیلی نخبگان افزوده شود.

امامی اظهارداشت: بنیاد نخبگان متعلق به همه است و همه می توانند در صورت احراز شرایط به راحتی به این لکوموتیو سوار و از آن پیاده شوند.

وی از اجرای طرح شهاب به عنوان یکی از اقدامات مهم بنیاد نخبگان استان در سال گذشته یاد کرد و گفت: در این طرح که برای نخستین بار و در مقطع چهارم ابتدایی منطقه چهار آموزش و پرورش تبریز اجرا شد، دو هزار و 347 دانش آموز پسر و دو هزار و 367 نفر دختر شرکت کردند و 313 آموزگار نیز آموزش داده شدند.

امامی تشریح کرد: در این طرح که دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی در آن شرکت می کنند، استعدادهای برتر در حوزه قرآنی، هنر، ورزش، فیزیک و ریاضی شناسایی و توانمند می شوند.

وی اضافه کرد: بنیاد در بحث مخترعان، نگاه توانمندسازی دارد و اگر مخترعی در جشنواره های مورد تایید بنیاد برگزیده شود، حمایت می شود.

وی اظهارداشت: اسفند ماه پارسال جشنواره ابتکارات و اختراعات تبریز توسط سازمان بسیج مهندسان بنیاد نخبگان با همکاری دانشگاه ها برگزار شد که چهارنفر برگزیده آن از تسهیلات توانمندسازی بنیاد در صورت استقرار در مراکز رشد برخوردار می شوند.

رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی گفت: پیش از این حمایت از مخترعین و مبتکرین فقط به شکل مالی بود و پس از آن به حال خود راه می شدند، اما در چارچوب جدید بخش کوچکی به شکل جایزه نقدی به آنان پرداخت می شود و بقیه از طریق مراکز رشد و با نظارت بنیاد برای برگزیدگان هزینه می شود.

وی افزود: بروکراسی در روند توانمندسازی نخبگان استان حداقلی است و ما از تمامی ظرفیت ها و امکانات آذربایجان شرقی برای توانمندسازی مستعدین استفاده می کنیم و در این زمینه در سطح کشور پیشتاز هستیم.

امامی از طرح مدرسه کسب و کار به عنوان یکی دیگر از گام های مهم بنیاد نخبگان استان نام برد و گفت: شرکت کنندگان در این طرح که به شکل یک دوره آموزشی سه روزه در آخر هفته برگزار می شود، با مدل های کسب و کار آشنا می شوند.

وی افزود: امسال یک مرکز شتاب دهی به گروه های برگزیده 'مدرسه کسب و کار' به منظور آماده سازی آنان برای معرفی به مراکز رشد یا احداث شرکت های دانش بنیان در استان راه اندازی می شود.

امامی اضافه کرد: امسال حداقل دو مورد 'مدرسه کسب و کار' در استان برگزار می شود و برای نخستین بار طرح شناسایی سرآمدان نیز با هدف شناسایی نخبگان متخصص اجرا می شود.

وی گفت: برگزاری جشنواره ملی رویش در اسفند ماه از دیگر برنامه های مهم بنیاد در سال جاری است.

امامی با اشاره به اینکه بودجه بنیاد، کشوری و متمرکز است، افزود: اگر خواستار تحقق اهداف سند چشم انداز هستیم، سهم اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی از کل اعتبارات کشور افزایش یابد.

وی همچنین از راه اندازی دو مرکز نوآوری در دانشگاه های تبریز و صنعتی سهند با 10 میلیارد ریال اعتبار به عنوان یکی از اقدامات بنیاد در سال گذشته یاد کرد.

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار