به دنبال فرسوده شدن زیرساخت‌های مهمترین موسسه تحقیقاتی کشور
جالب آنکه کهرام تولید سرم های درمانی را بسیار درآمدزا توصیف کرده، اما نمی گوید که چرا با وجود درآمدزایی بسیار، حال مهمترین موسسه سرم سازی کشور به این روز افتاده است.
کد خبر: ۳۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳ 18 May 2015
به گزارش تابناک – البرز: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با قریب به 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود.
این مؤسسه فعالیت خود را در سال 1303 تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه (وزارت کشاورزی وقت) با تحقیقات پیرامون راه‌های مبارزه با بیماری خانمانسوز طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماری‌ها در کشور پایه گذاری نمود.
به فاصله کوتاهی پس از این موفقیت کار بر روی تولید انواع واکسن‌ها و سرم‌های مصرف پزشکی در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.
در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌ها در مؤسسه تحقیقات رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون ،سرخجه وسه‌گانه (سرخک ، سرخچه واوریون) در این سالها انجام گرفت.
اما این روزها حال موسسه سرم‌سازی رازی خوب نیست.
رئیس رییس موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی به این موضوع اعتراف کرده است.
حمید کهرام در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در کرج، یکی از مشکلات اصلی این موسسه را فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات اعلام کرد و افزود: بیشتر تجهیزات موسسه بالای 50 سال عمر دارند.
وی در این جلسه که خبر کامل آن را خبرگزاری دولت منتشر کرده، گفته است: به رغم نگهداری و کنترل مناسب تجهیزات توسط متخصصان داخلی!، بازسازی این امکانات اجتناب ناپذیر است.
کهرام ادامه داد: اگر در سال های آینده ، موسسه رازی نوسازی نشود بطور قطع تولید واکسن ها تعطیل می شود که یک فاجعه برای کشورخواهد بود.
وی گفت: این موسسه تامین کننده واکسن هایی همچون فلج اطفال و پیشگیری از بیماری‌ها است و نارسایی امکانات و تجهیزات، گریه همکاران را درآورده است زیرا احتمال می رود با ادامه بی توجهی تا سه سال آینده مجبور به واردات واکسن فلج اطفال شویم.
کهرام با اشاره به تولید 40 ساله قطره فلج اطفال دراین موسسه، بیان کرد: اگر تولید واکسن فلج اطفال به صورت تزریقی (IPV) تغییر پیدا نکند به مرحله ای می رسیم که مجبور به وارد کردن این محصول از خارج از کشور خواهیم شد. اکنون یکصد هزار دز از این نوع واکسن ذخیره کرده ایم.
رییس موسسه سرم سازی رازی درادامه به سه پروژه ساختمانی مراکز تولید واکسن ها و سرم های درمانی پزشکی دراین موسسه اشاره کرد و گفت: از سال 81 ساخت آن ها آغاز شده لیکن از هفت سال پیش نیمه کاره مانده اند.
کهرام با اشاره به کمک 20 میلیارد تومانی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این موسسه در سال جاری، افزود: ساختمان تولید سرم های درمانی تا پایان سال تکمیل وراه اندازی می کنیم.
جالب آنکه وی، تولید سرم های درمانی را بسیار درآمدزا توصیف کرده، اما نگفت است که چرا با وجود درآمدزایی بسیار، تجهیزات این موسسه بهسازی و نوسازی نشده و درآمدهای حاصله چگونه هزینه شده است.
وی گفت: یکی از مهمترین تولیدات در این بخش ، سرم های مار وعقرب است که اگر ساختمان آن تکمیل و راه اندازی شود ظرفیت تولید این سرم ها سه برابر می شود و صادرات نیز خواهیم داشت.
رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی به پروژه ساختمان پنتاوالان نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای این طرح نیز در حال انعقاد قرارداد با کشور چین! هستیم که حدود 70 تا 90 میلیارد تومان هزینه تکمیل ساختمان و تجهیزات آن است.
کهرام پروژه ساخت مرکز تولید واکسن های MMR و IPV از برنامه های در دست اقدام نام برد و گفت: دراین بخش انتظار می رود 150 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد.
رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: 90 درصد واکسن های دامی در این موسسه تولید می شود .
کهرام یادآور شد: با وجود مشکلات عدیده ، سال گذشته پنج هزار دزسرم های درمانی به کشورهای تاجیکستان، مغولستان و پاکستان به ارزش 500 هزار یورو صادر کردیم!
با توجه به شرایط این موسسه، به نظر می‌رسد که ضعف مدیریتی یکی از مهمترین دلایل فرسوده شدن تجهیزات و به واسطه آن ناکارآمدی شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
اینکه بگوییم اعتبار نیست و پول ندادند و داریم نابود و تعطیل می شویم، با سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و جهادی که همواره ایشان تاکید دارند، منافات دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار