مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خواستار جلوگیری از صادرات مواد خام کشاورزی شد و گفت: بسیاری از کشورها با واردات مواد خام کشاورزی و دامی و فراوری آن ،ارزش افزوده و منافع زیادی نصیب خود می کنند
کد خبر: ۳۵۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 12 January 2017
 حسین صفایی عصر چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیر تعاون روستایی خوزستان در سرسرای اجتماعات هتل نیشکر اهواز با بیان اینکه باید با تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره سود حاصل از آن را به بخش کشاورزی تزریق کرد تا کشاورزی سودآور باشد افزود: منطق کشاورزی حکم می کند برای ارزش افزوده بالاتر محصولات کشاورزی روی صنایع تبدیلی و فراوری سرمایه گذاری کنیم.

وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده تنها 41درصد سود شیر نصیب دامدار و 59درصد سود نصیب بخش فراوردی و تبدیلی شیر می شود.

وی افزود: باید برنامه ای منسجم و هدفمند برای افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی و دامی از طریق توسعه و تکمیل زنجیره غذایی در کشور اجرایی شود.

وی گفت: منطق کشاورزی حکم می کند زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را تکمیل تا سود نهایی در بخش کشاورزی به جیب کشاورز روانه شود.

صفایی افزود: امروز تعریف فعالیت های کشاورزی بادهه های قبل به طور کاملا متفاوت شده چرا که تولید خام محصولات کشاورزی تنها ارزش اقتصادی آنان محسوب نمی شود بلکه این زنجیره غذایی است که ارزش نهایی محصولات کشاورزی را تعیین می کند.

 

* خرید محصولات قبل از تولید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نظر فرانسه و اسپانیا محصولات کشاورزی قبل از تولید خریداری می شود افزود:در کشور ما کشاورز دغدغه فروش محصول خود را دارد و بسیاری از محصولات تولید هنوز به شکل توافقی و تضمینی خریداری نمی شود.

وی گفت: هنوز در بسیاری از موارد محصول کشاورزی در بازار سرگردان است و قیمت گذاری منطقی نیز صورت نمی گیرد و در نهایت این کشاورز است که صدمه و زیان می بیند.

صفایی بر تقویت تشکل های تعاونی با هدف خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: تعاونی ها باید در خدمت کشاورزان و تولیدکننده باشد.

وی با بیان اینکه تشکل های تعاونی باید تقویت شوند اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی در عرض سازمان شیلات و یا جهادکشاورزی نیست بلکه در طول آنان است از این رو همه باید خود را خدمتگزار کشاورز و تولیدکننده بدانند.

 

* ساختار سازی و نظم بخشی باید در تعاون روستایی انجام شود

مدیرعامل تعاون روستایی ایران بر ساختار سازی و نظم بخشی در تعاون روستایی تاکید کرد و گفت: این بخش به عنوان بخش نظارتی و حاکمیتی باید حلقه های مفقوده در فرایند تولید را شناسایی و برای تقویت آنان سرمایه گذاری کند.

وی گفت: تشکل های تعاونی باید زنجیره تولید را مدیریت و ساماندهی کنند و تا این موضوع حل نشود کشاورزی و تولید ما درجا خواهد زد و نتیجه این خواهد شد که کشاورزی ما سودآور و اقتصادی نباشد.

 

* خوزستان قطب اول کشاورزی ایران است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: استان خوزستان با تولید سالانه 14.5میلیون تن محصولات کشاورزی ، قطب اول و رتبه نخست را در تولید محصولات کشاورزی دارد از این رو مستلزم کار و تلاش بیشتر برای بهبود ارزش افزوده تولیدات کشاورزی است.

وی به طرح 550هزار هکتاری در استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: از هم اکنون باید شرکت های سهامی زراعی در مجموعه این طرح عظیم شکل گیرد تا تولید محصولات کشاورزی با ضرر دهی رو به رو نشود.

صفایی در این آئین ضمن تقدیر از هرمز خواجوی مدیر پیشین تعاون روستایی خوزستان ، مهدی سیاحی را به عنوان سرپرست جدید مدیریت تعاون روستایی استان معرفی کرد.

صفایی در سفر یک روزه به خوزستان سردخانه یکهزار تنی ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی اهواز را 10میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است نیز افتتاح کرد.

منبع: تابناک
برچسب ها: حسین صفایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار