معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: با توجه به روند بحران آبی در بلندمدت نمی‌توان به طرح‌های انتقال آب بین‌استانی خوش‌بین بود و تنها راه حداکثر بهره‌وری داخلی است.
کد خبر: ۳۵۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 05 January 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: علیرضا احدی روز گذشته در حاشیه همایش تاب‌آوری زیست‌بوم شیراز اظهار داشت: از 653 هزار اشتراک زیر پوشش این شرکت 90 درصد خانگی است و به یک‌میلیون و 800 هزار مشترک زیر پوشش 400 هزار نفر در فصل گرم افزوده می شود و جمعیت شهر شیراز از منظر آب در فصل گرم 2.2 میلیون نفر است.

وی افزود: صد در صد جمعیت شهری شیراز زیر پوشش شبکه آبرسانی است و مشکلی که در شیراز وجود دارد بحث مهاجرت است چنانکه رشد بازار آب شهری در صنعت آب و فاضلاب کشور 5.3 درصد است در حالی که رشد بازار آب شیراز 7.1 درصد است

احدی تصریح کرد: رشد انشعابات آب شرب شهر شیراز در سال‌های اخیر به سبب مهاجرت بوده و این به سبب زیارتی و گردشگری بودن و قطب پزشکی این شهر و مشکلات مناطق اطراف آن است.

وی با بیان این که در پنج سال اخیر شاهد روند کاهش بارش‌ها بوده‌ایم، ابراز داشت: ظرفیت مخزن سد درود زن 23 درصد حجم آب مورد نیاز شرب شیراز را تامین می‌کند و بنابر پیش‌بینی در سال 96 به 290 هزار متر مکعب خواهد رسید.

این مسئول بیان کرد: 23 درصد آب شرب شیراز از منابع سطحی و 77 درصد از منابع زیرزمینی تامین می‌شود در حالی که باید تاکید بر منابع سطحی باشد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی 361 هزار متر مکعب در روز تولید آب داریم و در فصل گرم حداکثر تولید 5 هزار و 13 لیتر در ثانیه و نیاز آبی شهر 5 هزار و 943 لیتر در ثانیه است که به این ترتیب معادل 18 درصد کمبود آب داریم.

احدی عنوان کرد: بازچرخانی پساب که در دستور کار شهرداری و شورا قرار گرفته بسیار کار مهمی است چون در شرایط فعلی منابع زیرزمینی از نظر حجمی 32 درصد کاهش آبدهی داشتند و آبخوان‌ها نیز از یک تا 10 متر کاهش سطح سفره آب زیرزمینی را تجربه می‌کنند.

وی ابراز داشت: برای حل مشکل باید در زمینه بهینه‌سازی مدیریت مصرف اقدامات جدی انجام شود و راهکارهای بلندمدت راه‌اندازی خط دوم سد درودزن و بازچرخانی آب پساب در دستور کار قرار گیرد.

معاون شرکت آبفا شیراز تصریح کرد: در چند سال آینده با وضعیت بی‌آبی سراسر کشور چندان نمی‌توان به انتقال آب از منابع سایر استان‌ها خوشبین بود و باید عزم خود را بر استفاده بهینه از منابع داخلی بگذاریم.

احدی ادامه داد: تا پنج سال آینده نیاز شرب شیراز به 200 میلیون متر مکعب می‌رسد و 4.6 متر مکعب در ثانیه تولید پساب خواهیم داشت که معادل 145 میلیون متر مکعب پساب خواهد بود و بخش بزرگی از آن 200 میلیون متر مکعب از طریق تصفیه‌خانه‌ها باز خواهد گشت که برای فضای سبز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به تصفیه در حد شرب فاضلاب در برخی شهرهای دنیا، گفت: پیش‌بینی می‌شود تصفیه فاضلاب در حد شرب نیز طی دهه‌های آتی نیاز شود که البته هزینه بسیار بالایی دارد و از نظر شرعی نیز باید جواز آن توسط علما صادر شود.

شورای شهر 13 مصوبه در زمینه آب داشت

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: شورای شهر با توجه به مطالعات آینده‌نگرانه بروز مشکل در حوزه آب را پیش‌بینی می‌کرد و حداقل 13 مصوبه در مورد آب داشت.

محمد حق نگر افزود: 45 سال پیش در محله لب‌آب، آب‌انبار وجود داشت و مردم آب برمی‌داشتند و 30 سال قبل در دانشکده شهید باهنر مملو آب بود و تا دو دهه قبل جنوب شیراز بسیار پر آب بود و دشت‌ها و منابع زیرزمینی ما لبالب بود که اگر اندیشه درستی داشتیم و از این منابع به درستی استفاده می‌کردیم به این بحران دچار نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: اکنون نیز در شرق و جنوب شیراز دریایی از آب هست و در شهرک سبحان در عمق سه متری مردم آب برمی‌دارند و در منطقه شرق شیراز بالا بودن سطح آب مردم را آزار می‌دهد و با توجه به هزینه بالای تصفیه باید با مطالعه مناسب از منابع شرق و جنوب استفاده و تهدید را به فرصت بدل کرد چنانکه اجداد ما در یزد و کاشان و خشک‌ترین نقاط کشور این کار را انجام دادند.

حق نگر در پایان با قرائت دعای سنتی باران ابراز داشت: انتظار ما این است که حداقل در فارس با این مشکلات برنج کاشت نشود که اگر این آب موجود هم از بین برود مردم از شیراز کوچ خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار