کد خبر: ۳۵۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 05 January 2017
به گزارش تابناک یزد،برخی از شهروندان یزدی با اشاره به موقوفه بودن زمین خلدبرین، از دریافت هزینه برای تدفین گلایه‎‎مند هستند و دریافت این هزینه را در شرایطی که زمین آرامستان خلدبرین در گذشته وقف شده است نادرست می‌دانند.شهر یزد 13 گورستان دارد که امکان دفن میت در آنها وجود دارد اما خلدبرین، گورستان رسمی شهر یزد و حتی مرکز کشور است و صدور مجوز دفن و عملیات تجهیز و کفن تنها در این گورستان انجام می‌شود. روزانه به طور متوسط 11 جواز دفن در شهر یزد صادر می‌شود که نیمی از آنها در خلدبرین و نیم دیگر در خارج از شهر یا حتی استان یزد دفن می‌شوند. آرامستان خلدبرین از سال 48 بر اساس تصمیم بزرگان شهر برای ساخت گورستانی مجهز به دور از محدوده مسکونی شهر، با واگذاری 80 هکتار زمین موقوفه در اختیار شهرداری قرار گرفت و در 18 خردادماه سال 56 اولین متوفی در این آرامستان دفن شد.

گلایه از فروش قبور در زمین موقوفه
برخی از شهروندان یزدی عقیده دارند که پرداخت هزینه تدفین در خلدبرین با توجه به موقوفه بودن زمین این آرامستان، نادرست است و باید از سوی مسئولان متولی متوقف شود.
«رضا عنایتی» می‌گوید: این روزها شاهد معامله زمین در خلدبرین هستیم به طوری که نه تنها برای تدفین از خانواده‌ها هزینه زمین دریافت می‌شود بلکه کسانی که قبری را برای آینده خریداری می‌کنند یا محل دفن را مشخص می‌کنند، حتی تا 3 میلیون تومان هم هزینه پرداخت می‌کنند.این شهروند فروش زمین موقوفه را تخلف می‎‎داند و اظهارمی‎‎کند: شهروندان نباید برای خرید قبر در خلدبرین هزینه‌ای پرداخت کنند اما هیچ متوفایی بدون پرداخت هزینه تدفین در خلدبرین دفن نمی‌شود.

اقدامات عمرانی بدون هماهنگی
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به هزینه‌هایی که برای خرید قبر در خلدبرین پرداخت می‌شود، می‌گوید: با وجود این که شهروندان هزینه خرید قبر را پرداخت می‌کنند، باز شاهد اقدامات عمرانی بدون هماهنگی روی قبور هستیم به طوری که سازمان آرامستان‌های شهرداری گاهی به کندن حواشی قبور اقدام می‌کند که در مواقعی نیز به قبور خسارت وارد می‌شود.«احسان میرزایی» می‌افزاید: این اقدامات بدون هیچ هماهنگی با خانواده متوفیان انجام می‌شود و باعث دلخوری است چرا که مردم برای متوفیانشان ارزش بسیاری قائل هستند و اقداماتی که به قبور خسارت می‌زند نوعی بی‌احترامی به قبور است و باید با این سبک اقدامات عمرانی، برخورد شود.

گران بودن آرامگاه‌های خانوادگی
یکی دیگر از شهروندان یزدی به تفاوت قیمت قبور در خلدبرین اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر قرار نیست که شهروندان بابت خرید قبر، هزینه‌ای را به شهرداری پرداخت کنند دلیل اختلاف قیمت قبور چیست؟
«مریم ابراهیمی» می‌گوید: هزینه خرید قبور خانوادگی در خلدبرین بسیار زیاد است و خانوا‌ده‌ها باید هزینه سنگینی را برای خرید این قبور به سازمان آرامستان‌های شهرداری پرداخت کنند. اگر زمین بهایی ندارد، دلیل درخواست هزینه‌های چند ده میلیونی برای آرامگاه‌های خانوادگی چیست؟

دریافت هزینه برای کفن و دفن
اما مدیر عامل سازمان آرامستان‎‎های شهرداری یزد می‎گوید: هزینه کفن و دفن تنها شامل خدماتی است که به متوفیان ارائه می‌شود وگرنه هیچ هزینه‌ای برای خرید زمین قبر از بازماندگان دریافت نمی‌شود.
«علی زارع» اظهار می‌کند: هزینه کفن و دفن متوفیان شامل هزینه انتقال میت به خلدبرین، تجهیز، کفن و دفن و آماده‌سازی قبر و اجرای پیاده‌روسازی و ایجاد فضای سبز است که هر سال با مصوبه هیات مدیره مشخص می‌شود که در سال قبل حدود 400 هزار تومان بود و امسال حدود 500 هزار تومان است و معمولاً به طور متوسط 20‌ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: هزینه واقعی خدمات کفن و دفن، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سال گذشته، یک میلیون و 545 هزار تومان به ازای هر میت است و هیچ ارتباطی به زمین آرامستان ندارد و به این ترتیب می‌توان گفت که در سال جاری تنها یک سوم هزینه‌های واقعی از خانواده متوفیان دریافت می‌شود.
زارع همچنین دریافت هزینه 3 تا 4 میلیونی برای پیش‌خرید قبر را تکذیب می‌کند و می‌افزاید: برخی از افراد به خرید قبر و آرامگاه خانوادگی تمایل دارند که باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و به این ترتیب برای خرید قبرهای 2‌طبقه، 2 میلیون و 100 هزار تومان از آنها دریافت می‌شود چرا که با توجه به این ‌که تا زمان دفن میت در قبر، از آن نگهداری می‌شود باید هزینه بیشتری را به سازمان پرداخت کنند.
مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد می‌گوید: فروش قبرهای یک طبقه برای جلوگیری از گسترش خلدبرین از 2 سال پیش متوقف شده است چرا که در حال حاضر 60 هزار نفر در خلدبرین یزد دفن هستند و سالانه نیز 2 هزار قبر به قبور موجود اضافه می‌شود.
وی با بیان این که نزدیک به 2 هزار آرامگاه خانوادگی در خلدبرین وجود دارد، اضافه می‌کند: آرامگاه‌های خانوادگی در گذشته شامل 14 قبر بوده اما امروز تعداد قبرها به کمتر از 5 قبر کاهش یافته است که یکی از دلایل این کاهش، دو طبقه شدن قبور است.

   جبران خسارت وارده به قبور
مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد درباره اقدامات عمرانی شهرداری در خلدبرین می‌گوید: برای همسطح‌سازی قبور در مجاورت قطعه شهدا، اقدامات عمرانی انجام شده است.«علی زارع» ادامه می‌دهد: برخی از قبور قدیمی اطراف قطعه شهدا نیازمند ساماندهی و هم‎سطح‎ سازی هستند، از این رو از 2 سال پیش اقداماتی برای هم    سطح سازی انجام شد و امسال نیز به دنبال درخواست شهروندان و با توجه به رضایتی که از اجرای این طرح در دوره قبل حاصل شده بود، طرح همسطح‌سازی قبور در حال انجام است.وی تاکید می‌کند: اگر در حین انجام این طرح، خسارتی به سنگ‌های قبر وارد شود، به مرمت و در صورت نیاز تعویض آنها اقدام خواهد شد.این مسئول از انتشار تصاویر اجرای این طرح در فضای مجازی برای زیر سوال بردن اقدامات سازمان آرامستان‌های شهرداری، گلایه می‌کند و می‌افزاید: ای کاش کسانی که این تصاویر را منتشر می‌کنند، بعد از اتمام طرح نیز از فضا عکس بگیرند و منتشر کنند تا بازتاب آن در بین مردم مشخص شود چرا که بسیاری از شهروندان، متقاضی اجرای این طرح برای ساماندهی فضای خلدبرین هستند.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار