یادداشت
حادثه خبر نمی دهد اما بدیهی است که امکان ممانعت از بروز آن وجود دارد. علاج واقعه ها راباییستی قبل از وقوع آن ها کرد
کد خبر: ۳۵۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ 04 January 2017
حادثه خبر نمی دهد اما بدیهی است که امکان ممانعت از بروز آن وجود دارد. علاج واقعه ها راباییستی قبل از وقوع آن ها کرد ، وگرنه اظهار همدری بعد از حادثه چندان چاره ساز نیست.
سیستم های اداری و سازمانی  نیز همچون سیستم ایمنی موجودات زنده دارای مکانیسم هایی برای دفاع از خود هستند  که انکار و واپس زنی نیز را شاید بتوان یکی از این مکانیسم های دفاعی دانست  که البته  نشان از عدم پذیرش واقعیت های دردناک سازمان هاست.
متاسفانه برخی از  سیستم های  اداری و عملیاتی کشور  نیز دارای ایرادات بزرگی هستند که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است! ولی برخی از مدیران و دولت مردان در مقابل اشتباهات فاحش سیستماتیک مجموعه را نادیده گرفته و  مکانیسم دفاعی انکار  را برای پاسخگویی انتخاب می کنند.

موردهای زیادی گواه بر این ادعای ماست برای مثال مساله وجود بیماری ایدز در اوايل شیوع  در جامعه ايراني به علت برخی مسایل فرهنگی و مذهبی انکار گردید که این عدم پذیرش واقعیت باعث افزایش تعداد افراد مبتلا و کاهش کنترل پذیری این بیماری شد.
ماجرای اصلی  از این قرار بود که در صبحگاه آدینه ی 5 آذر دو قطار مسافربری در پنج کیلو متری شهر سمنان برخورد کرده و تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری برای هموطنان به یادگار گذاشت.

فارغ از اینکه دلیل حادثه چه بوده و اهمال کاری چه کسانی و یا فرسوده بودن سیستم حمل و نقل ریلی دلیل این فاجعه بوده يا نه ،نگاه نگارنده بیشتر در نقد منظر دید ما به مسائل موجود است نه یک اتفاق تلخ
.

این اولین حادثه نبود و آخرین حادثه نخواهد بود حال بر عاقلان فرض است که تمام تلاش خود را برای ممانعت از بروز حوادث بکار گیرند  نه اینکه به هنگام بروز حادثه بدنبال مقصر باشند و یا اینکه از سیستم انکار برای فرار از پاسخگوئی استفاده کنیم.

در ماجرای برخورد قطارها مقام معظم رهبری نیز در پیام تسلیت شان  بر حل ریشه ای مسایل تاکید کردند و این بدان معنی است  تنها اخراج و  مقصر اصلی پنداشتن یک یا چند  نفر با حل منطقی مسله سرسازگاری ندارد
هلال احمر و نیروهای امدادی که با تاخیر نه چندان قابل قبولی به محل حادثه رسیده اند نیز بی گمان در قبال تاخیر و نداشتن تجهیزات و نفرات متناسب با عمق فاجعه ،بایستی پاسخی قانع کننده ی بدهند.
 
حال پس از اینکه تب و التهاب روزهای پردرد مردم تبریز و رسانه ها از اذهان عمومی برکشید.
 اصحاب رسانه بایستی با تحلیل منطقی این نوع موارد به وظیفه ای ذاتی دیدبانی و نگاه بلند نظرانه به رویداد ها خود عمل کرده و مسایل را از منظری بررسی کنند که عیب های موجود در سیستم اداری و عملیاتی کشور عیان گردد تا امید به جراحی و رفع این کاستی ها از بین نرود و از سویی انتظار می رود شاهد اتفاقات تلخی همچون حوادث درنباشیم زیرا اگر  تنها در تب و تاب التهاب زبان قلم بدست گیریم و مسله را به باد فراموشی بسپاریم بی شک منتظر حوداث دیگر خواهیم بود
نقدی که به برخی مسئولین وارد است نبود نگاه راهبردی در تحلیل و نگارش حوداث و موقعیت هاست

در مواجه با مسائل بایستی در نحوه ی مدیریت تجدید نظر کرد و نه اینکه از سبک مدیریت آنی  به مثابه برخورد لحظه ای  و احساسی با مسایل استفاده کرد زیرا در این نوع مدیریت هدف اصلی مقصر دانستن فردی که  دیوارش از همه  کوتاه تر است نه حل ریشه ی مسایل , متاسفانه این سیاق  برخورد ها در مواجه با اتفاقات آنقدر تکرار شده که تبدیل یک اپیدمی شده است.

حال پس از فروکش کردن التهاب و حساسیت موضوع در افکار عموی بایستی وزیر راه و شهر سازی پاسخگوی این اشتباه فاحش مجموعه  مدیریتی اش که باعث به آسیب رسیدن و داغ دار شدن هموطنان مان شده است ،باشد.

در این بحبوبه رفتار نمایندگان تبریزی در استیفای و صیانت از حقوق معنوی جانباختگان از جمله احمد علیرضا بیگی و سعیدی که بر استیضاح و پاسخگوی  عباس آخوندی تاکید می ورزند قابل ستایش است زیرا  اگر  در این گونه مسائل تنها قرار باشد به ابراز تاسف یا پیام تسلیت بسنده کنیم به حل ریشه ی مسائل و مشکلات که رهبر معظم انقلاب اشاره فرموده اند دست نخواهیم یافت.

وحید یوسفی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :